تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

اشکال و ویژگی های عایق

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۴ ق.ظ

اشکال و انواع عایق حرارتی

  • فایبر گلاس یا فیبر معدنی ، پشم معدنی، فیبر سرامیکی نسوز و عایق های سلولی از حفرات ریز هوایی مجزا تشکیل شده اند که غالباً به صورت شیمیایی یا مکانیکی دارای ارتباط ظریفی با هم هستند و به اشکال صفحه ای، پتویی یا استوانه توخالی ساخته می شوند، که به نام عایق های فیبری شناخته می شوند.
  • فوم الاستومریک، فوم فنولیک، پلی اتیلن، پلی ایزوسیانورات، پلی استایرن، پلی یورتان و عایق های گرانولار در حقیقت از محفظه های هوایی تشکیل شده اند که حاوی تعداد زیادی حباب کوچک است و به اشکال صفحه ای، پتویی و استوانه توخالی تولید می شوند.
  • سیلیکات کلسیم، عایق های سیمانی و پرلیت نیز دارای ساختار مشابهی بوده و به اشکال بلوکی، صفحه ای و استوانه توخالی ساخته می شوند.
  • عایق های سخت یا نیمه سخت خود ایستا از جنس سیلیکات کلسیم، فایبرگلاس، پشم معدنی، پلی ایزوسیانورات و پلی استایرن به شکل بلوک های مستطیلی یا منحنی ساخته می شوند.
  • عایق های سخت از جنس سیلیکات کلسیم، پشم معدنی و پرلیت به شکل صفحه ای ساخته می شوند.
  • عایق های نیمه سخت از جنس فایبرگلاس، فوم الاستومریک ، پشم معدنی و پلی یورتان به شکل پتویی ساخته می شوند.
  • برای پوشش لوله ها و اتصالات با شکل های مختلف می توان از عایق های انعطاف پذیر از جنس فایبرگلاس، پشم معدنی، فیبر سرامیکی نسوز یا عایق های الاستومریک استفاده کرد.
  • بطور خاص برای عایق کاری اتصالات، شیرآلات و اقلام مشابه از عایق های پیش ساخته از جنس سیلیکات کلسیم، فوم الاستومریک، فایبرگلاس یا فیبر معدنی، پشم معدنی، پرلیت، فوم فنولیک، پلی اتیلن، پلی ایزوسیانورات و پلی یورتان استفاده می شود.


     

    ویژگی های عایق

    عایق ها بسته به نوع عملکرد، محل استفاده و طول عمر کاری، دارای ویژگی ها و محدودیت های متفاوتی هستند.
    به همین خاطر هر جا که لازم است از عایق ها در کاربری های صنعتی یا تجاری استفاده شود بایستی این کار با مشاوره و نظر مهندسان طراح مربوطه یا مالکین ساختمان ها انجام شود.


    مقاومت حرارتی

    این مقدار با  تغییرات دما، در بخش ثابت، بین دوسطح مشخص ماده یا ساختار که یک جریان حرارتی واحد را در یک سطح واحد القا می کند تعیین می شود.

     

    هدایت حرارتی محسوس

    هدایت حرارتی مختص یک ماده، جابجایی دما توسط انتقال حرارت به دلیل تفاوت مشخصات و ضخامت یا انتشار سطحی نمونه های مختلف را نشان می دهد.

     

    هدایت حرارتی

    نسبت زمانی عبور جریان حرارتی از درون یک سطح واحد از یک ماده همگن است که یک گرادیان دمایی در یک جهت عمود بر سطح به آن القا شده است. موادی با فاکتور k پایین تر، انتخاب بهتری برای عایق کاری حرارتی هستند.

     

    دانسیته

    وزن حجم خاصی از ماده است که با واحد پوند بر فوت مکعب یا کیلوگرم بر متر مکعب شناخته می شود.

     

    مقاومت فشاری

    این خصیصه در حقیقت مقاومت یک ماده در برابر تغییر شکل (کاهش ضخامت) تحت بار فشاری را مشخص می کند. این مسأله بخصوص زمانی که فشار خارجی به عایق وارد می شود بسیار مهم است.

     

    انبساط حرارتی/ایستایی ساختاری و ابعادی

    سیستم های عایق کاری که در محیط های مختلف قرار می گیرند، تحت ساختارها و شرایط محیطی متنوعی هستند. در شرایط کاری دمای بالا ممکن است سطح فلز منبسط شده و بین عایق و فلز فاصله ایجاد شود.
    این مسأله می تواند باعث ایجاد فضاهای باز شده و عبور حرارت و رطوبت از این طریق عملکرد سیستم را مختل می کند.

     

    نفوذپذیری در برابر بخار آب

    در حقیقت بازه زمانی مورد نیاز برای نفوذ بخار آب از طریق یک واحد سطح عایق با ضخامت واحد است که تحت تأثیر تفاوت فشار بخار واحدی بین دو سطح مشخص، و در ساختار دمایی و رطوبتی خاصی قرار گرفته است.

     

    پاکیزگی

    توانایی یک ماده جهت شستشو یا پاکسازی به منظور حفظ ظاهر است.

     

    مقاومت دمایی

    قابلیت یک ماده در عملکرد تحت دماهای بالا و پایینی است که ممکن است آن ماده در زمان استفاده در معرض آنها قرار گیرد.

     

    مقاومت در برابر آب و هوا

    توانایی یک ماده در قرار گرفتن طولانی مدت تحت شرایط آب و هوایی فضای باز بدون از دست دادن خصوصیات مکانیکال است.

     

    مقاومت در برابر خوردگی

    قابلیت یک ماده در مواجهه طولانی مدت با یک محیط خورنده بدون نشان دادن علایم معنادار از شروع خوردگی و به تبع آن تغییر مشخصات مکانیکال.

     

     

    مقاومت در برابر حریق / تحمل حریق

    قابلیت یک عایق نصب شده در مواجهه با گرما و شعله در یک بازه زمانی مشخص با کمترین تغییرات یا فقدان محدود و قابل اندازه گیری در مشخصات مکانیکال

     

    مقاومت در برابر رشد قارچ و کپک

    توانایی یک ماده در کاهش امکان رشد قارچ و کپک روی سطح یا داخل آن وقتی تحت شرایط محیطی مناسب بدین منظور قرار می گیرد.

     

    منبع : سازه پایدار الهیه

     

     

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی