تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

۱۳ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

اصلی ترین راهکار کاهش انتقال صدا 

در حقیقت اولین و بهترین راه برای پیشگیری از انتشار صدا در سازه ساختمان جدا سازی منبع صدا از سازه است پیش از آنکه سازه فرصت لرزش پیدا کند. بدین منظور بایستی که دیوارها از کف و سقف جدا شوند. این کار غالباً به وسیله یک لاستیک سخت و افزودن مواد جاذب صوت انجام می شود. مواد متخلخل نسبت به مواد سخت خواص جذب صوت بهتری دارند. مواد مختلف دارای فرکانس های تشدید متفاوتی هستند و اصولاً هوا یکی از بهترین جدا کننده فضاهاست.

 

ضریب کاهش صدا (NOISE REDUCTION COEFFICIENT (NRC

NRC یک واحد تک رقمی است که مشخص می کند چه میزان صدا توسط هر ماده ای جذب می شود. برای مثال NRC برای یک لایه نیم اینچی کناف برابر با 0.05 است.
مواد نرم مانند عایق صوتی الاستومریک، فایبرگلاس، موکت و …، NRC بالایی دارند. مواد سخت تر مانند آجر، سرامیک و کناف، NRC کمتری دارند. NRC یک ماده در حقیقت میانگین ضریب جذب صدای آن ماده در فرکانس های 250، 500، 1000 و 2000 هرتز است.
عموماً، عدد بالاتر نشان دهنده جذب بهتر است. NRC به منظور مقایسه بین مواد مختلف به کار می رود. به هر حال، در مورد موادی که NRC بسیار مشابهی دارند مقایسه ضریب جذب بسیار مهمتر است.

 

ضریب جذب (Α)

ضرایب جذب واقعی مواد بستگی به فرکانس دارد و مشخص می کند که میزان جذب صدا در بخشی یا یک سوم اکتاو به چه میزان است. برای مثال ضریب جذب یک کناف نیم اینچی در فرکانس 125 هرتز برابر با 0.29 است.

مقایسه میزان جذب صدا توسط مواد مختلف بایستی شامل مقایسه ضرایب جذب آنها در فرکانس های مختلف باشد.

 

کلاس انتشار صدا (SOUND TRANSMISSION CLASS (STC

STC یک واحد تک رقمی است که مشخص می کند یک ماده چه میزان قابلیت جدا سازی صوتی فضا را دارد. برای مثال STC برای یک لایه نیم اینچی کناف برابر با 28 است.

مواد سخت مانند سدهای صوتی لاستیکی، بتن، آجر و کناف دارای STC بالایی هستند. مواد نرم تر مانند عایق صوتی الاستومری ، پشم سنگ و موکت دارای STC به مراتب کمتری هستند.
معمولاً همه مواد بخشی از صوت را از درون خود عبور می دهند، اما مواد متراکم تر نسبت به مواد متخلخل میزان صوت بیشتری را از خود عبور می دهند. مانند NRC، STC هم برای مقایسه صوتی مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال، برای مقایسه واقعی تر، اعداد زوال انتقال صوت نیز بایستی بررسی شوند.

 

زوال انتقال صوت (SOUND TRANSMISSION LOSS (TL OR STL

STL مقادیر صوتی را که توسط یک ماده مهار می شود بر اساس دسیبل (dB) نشان می دهد. این مقادیر در بخشی یا یک سوم اکتاو بررسی می شوند. برای مثال STL یک لایه نیم اینچی کناف در فرکانس 125 هرتز برابر با 15 dB است.

مقایسه بین مواد مختلف برای دستیابی به STL درست بایستی در فرکانس های مختلف انجام شود.

 

جدا سازی

به معنی جداسازی دیواره ها یا جداسازی فیزیکی لایه های یک دیواره به منظور تثبیت مهار صداست. معمول ترین راه های جداسازی عبارتند از:

  • ایجاد فاصله هوایی بین دو دیواره یا بین دو لایه دیواره
  • استفاده از مواد انعطاف پذیر و ارتجاعی بین لایه ها و اجزای سازه ای دیوارها و سقف مانند عایق صوتی الاستومری
  • معلق سازی کف اتاق با استفاده از لرزه گیرهای فنری، عایق های لاستیکی یا سایر لایه های جدا کننده




    منبع : سازه پایدار الهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۹ ، ۰۹:۳۷
M.Nazaripour

در سده ی اخیر راهکارهای زیادی برای مبارزه با آلودگی صوتی و ایجاد آرامش هرچه بیشتر از جمله لرزه گیر ، طراحی و ساخت شیشه های دوجداره و … ارائه شده است، از جمله مهم ترین مواردی که مورد توجه مهندسین سرتاسر جهان قرار گرفت و به مرحله تولید رسید عایق صوتی الاستومری است. در این مقاله به بررسی اجمالی درباره ی موضوع خاص ساخت اتاق آکوستیک به وسیله ی عایق صوتی الاستومری لینکران می پردازیم.
زمانی که امواج صوتی به سطوح مختلف برخورد می کنند، بخشی از آنها جذب شده، بخشی منعکس و بخشی درون سطح مورد نظر انتشار می یابند. سطوح متراکم در بیشتر موارد می توانند از خروج صدا از درون یک فضا جلوگیری کنند اما آن را به درون همان فضا منعکس می کنند. سطوح متخلخل صدا را بیشتر جذب می کنند اما از انتشار آن جلوگیری نمی کنند. طراحی و ساخت اتاق آکوستیک به وسیله عایق الاستومری راهکاری برای کنترل صداهای نامطلوب به منظور دستیابی به حداکثر کیفیت و شفافیت صدا می باشد.

استفاده از عایق صوتی الاستومری ، موثرترین روش برای ساخت اتاق آکوستیک

یکی از بهترین و ساده ترین راهکارها برای ساخت اتاق آکوستیک استفاده از عایق صوتی الاستومری است که در حقیقت نقش اصلی را در ساخت یک اتاق آکوستیک ایفا می کنند. هرچند که عایق صوتی الاستومری به تنهایی اتاق شما را آکوستیک نمی کنند اما نقش بسیار مهمی در کاهش صدای محیط و جلوگیری از انتشار صدا داشته و وضعیت صدای موجود در اتاق را بهبود می بخشند.
هرچه ضخامت عایق صوتی الاستومری بیشتر باشد فرکانس های صوتی پایین را بهتر جذب می کند. کنترل صدای منعکس شده در یک اتاق نیز به منظور ساخت اتاق آکوستیک بسیار مهم است.
اصولاً ساخت یک اتاق آکوستیک و حصول نتیجه مطلوب نیازمند مشاوره و رعایت دقیق استانداردها، ضوابط و دیتایل ها است.
یکی از نکات کلیدی به منظور دستیابی به بهترین و صاف ترین صدا جهت ضبط در اتاق آکوستیک، حذف صداهای اضافی اتاق به منظور ایجاد تعادل و تفکیک پذیری صداهای موجود و مورد نیاز است.

منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۹ ، ۰۹:۱۱
M.Nazaripour

روش های متداول گالوانیزاسیون

تولید پروفیل  فولادی گالوانیزه  به روش گرم  Hot-Dip Galvanization

یک لایه ضخیم و مقاوم از آلیاژ روی را در سطح خارجی آهن یا فولاد پدید می آورد. در خصوص گالوانیزه کردن بدنه خودروها، که در آن پوشش های تزئینی دیگری از قبیل رنگ به پوشش گالوانیزه اضافه می شود، از روش Electro galvanizing استفاده می شود که حالت های نازکتر گالوانیزاسیون را فراهم می کند.در تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم  Hot-Dip Galvanization، عموما کاهش مقاومتی در فلزی که قرار است عملیات گالوانیزاسیون روی آن انجام شود، ایجاد نمی کند، به استثنای فولادهای با مقاومت بالا (> 1100 مگاپاسکال) که در آن کمبود هیدروژن می تواند مشکل ایجاد کند.

این ضعف در تولید سیم های رشته ای و سایر محصولات پیش تنیده مورد توجه قرار دارد. فرآیند تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم ، Hot-Dip Galvanization، در تولید محصولاتی که به طور مداوم در معرض مواد خورنده مانند اسیدها، از جمله باران های اسیدی در فضاهای باز قرار دارند، استفاده می گردد.

در تولید

برای تولید پروفیل فولادی گالوانیزه گرما استفاده از  روش گرما ،فولاد ضد زنگ ، stainless steel، ترجیح داده می شود. از سوی دیگر، از روش آبکاری نیز در بسیاری از مواقع جهت اجرای اعضای فولادی در فضای باز استفاده می شود، زیرا ارزان تر از روش های دیگر می باشد. اندازه کریستال ها در پوشش های گالوانیزه یک ویژگی قابل ملاحظه در راستای زیبایی شناختی به حساب می آید. با تغییر مقدار ذرات اضافه شده که میتوانند باعث ایجاد ترکیب های ناهمگن شوند و همچنین با تغییر در فرآیند خنک شدن در مرحله تولید پروفیل فولادی گالنیزه به روش گرم، می توان از یک سطح ظاهرا یکنواخت (کریستالی) به یک سطح با دانه های با قطر تا چند سانتیمتر رسید.

تولید پروفیل فولادی گالوانیزه حرارتی یا Sherardizing 

یک پوشش از جنس روی بر مواد آهن یا مس را فراهم می کند. قطعات و پودر روی در یک مخزن استوانه ای چرخشی سر بسته قرار می گیرند. با افزایش دمای مخزن در حدود 300 درجه سانتیگراد، فلز روی و قطعات آهن که در استوانه قرار گرفته اند با هم ترکیب شده و آلیاژی از جنس همان فلز و روی، بر سطح قطعه مورد نظر تشکیل می شود. در این روش، جهت آماده سازی نهایی سطح کالا، سطحی صاف و صیقلی، از روش شات بلاست کمک گرفته می شود. این فرآیند به عنوان “گالوانیزاسیون خشک” نیز شناخته می شود، زیرا از هیچ مایعی جهت انجام کار استفاده نمی شود. این می تواند از مشکلات احتمالی ناشی از کمبود هیدروژن ، که در موارد قبلی به آنها اشاره گردید، جلوگیری کند.

Electro Plating

یک روش اقتصادی، همه کاره و موثر برای اعمال پوشش محافظتی به قطعات کوچک فولاد است. این روش به طور گسترده ای برای ساخت و تولید پروفیل فولادی گالوانیزه قطعات اتصال، به ویژه آنهایی که دارای رزوه در بدنه خود هستند، استفاده می شود. با این حال، پوشش گالوانیزه در قطعات اتصال، که با روش electroplating  اندود شده اند، با پوشش گالوانیزه در قطعات اصلی سازه ای، که با روش Hot-Dip Galvanization اندود شده اند، باید از هماهنگی مناسبی در مقاومت در برابر خوردگی برخوردار باشند تا از خوردگی دو فلزی جلوگیری شود. به طور کلی، یک حد بالای اقتصادی برای توده پوشش روی وجود دارد که می تواند توسط آبکاری استفاده شود و به طور معمول برای قرار گرفتن در معرض فضای باز بدون پوشش های تکمیلی استفاده نمی شود.

از دیگر روش های ساخت پروفیل فولادی گالوانیزه میتوان به

CONTINUOUS GALVANIZING PROCESSES

THERMAL SPRAY

MECHANICAL PLATING

ZINC RICH PAINTS

اشاره کرد.

 

منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۹ ، ۱۶:۵۰
M.Nazaripour

سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان عزیز

امروز قصد دارم شما را با پروفیل فولادی گالوانیزه آشنا کنم.

 

به فرآیندی که در آن آهن و فولاد را به درون حوضچه هایی که مملو از روی مذاب می باشد فرو می برند تا سطح آن ها از لایه هایی با روی پوشانده شود، گالوانیزه کردن می گویند. این کار باعث می شود تا فولاد و آهن در برابر شرایط بد آب و هوایی استحکام بالایی داشته باشد و دچار فرسودگی نگردد. در واقع با این کار یک لایه محافظ بر روی فلز ایجاد می کنند که باعث مقاومت در برابر خوردگی و دیگر آسیب های محیطی می گردد. به علت وجود این خواص، پروفیل گالوانیزه از پر استفاده ترین پروفیل ها می باشد.

فولاد از مهم ترین مصالح ساختمانی است.  مشخصات مهم فولاد که آن را نسبت به سایر مصالح ساختمانی ممتاز ساخته است مقاومت زیاد، شکل پذیری و یکسان بودن مقاومت آن در فشار و کشش می باشد.
 

 

انواع پروفیل فولادی گالوانیزه تولید شده در صنعت بر حسب متریال، سطح مقطع و وزن مخصوص آن شامل موارد زیر است:

  • پروفیل فولادی گالوانیزه سبک که شامل آلومینیوم و آلیاژهای آن می شود.
  • پروفیل فولادی گالوانیزه نیمه سنگین که شامل مقاطع ساخته شده از فولاد کربنی می باشد.
  • پروفیل فولادی گالوانیزه سنگین که از طریق نورد گرم تولید شده و شامل مقاطع با وزن مخصوص بیشتر می باشد.



پروسه تولید پروفیل گالوانیزه

​​​تولید پروفیل های نیمه سنگین با استفاده از سردکاری مزایای زیادی نسبت به گرم کاری دارد. در سردکاری ابعاد قطعه تولید شده بسیار دقیق تر از گرم کاری بوده و اختلاف نامحسوسی میان قطعه طراحی شده و تولید شده وجود دارد و با توجه به تولید آن در دمای محیط نیازی به کوره و سیستم های گرمایشی ندارد. همچنین امکان تولید قطعات با ابعاد کوچکتر و ضخامت کمتر مهیا می باشد. اما پروفیل گالوانیزه گرم لینکران هم با توجه به استفاده از مجهز ترین دستگاه ها و خط تولید بسیار نوین، در تطابق قطعه طراحی شده با محصول تولیدی دقیقا مثل هم هستند.

 

دستگاه پرس

یکی از متداول ترین فرآیندهای سرد کاری، فرآیند سردکاری با استفاده از دستگاه پرس می باشد.

دستگاه های پرس به چهار دسته دستی، مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی تقسیم بندی می شوند.

یکی از مهم ترین اجزای یک دستگاه پرس که نوع فرم از قیبل خم کاری و برش وکشش را انجام می دهد و محصول نهایی مارا مشخص می­کند قالب نامیده می­ شود.

قالب ها بستگی به نوع فرایند و محصول از اجزای مختلفی برخوردار می­ باشند که از مهمترین اجزا دراین دستگاه ها سنبه و ماتریس هستند که سنبه در قسمت بالا و ماتریس در قسمت پایین قرار می گیرد.

دستگاهای پرس وسیله ای هستند که به واسطه آنها می توان عملیات های کشش، برش، خمکاری و شکل دهی را انجام داد.

ضمنا عملیات سوراخکاری، شیار زنی، پولک زنی و … از دیگر امکانات دستگاه پرس می باشد.

در ادامه در ارتباط با پوشش پروفیل فولادی صحبت می شود:

 

پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل فولادی گالوانیزه لینکران در دو مدل پروفیل C و G برای باربری­های سبک، متوسط و سنگین تولید می شوند. برای تمامی پروفیل های تولیدی، اتصالات متنوع با کاربری های مختلف طراحی و تولید شده است.

قابل ذکر است امکان تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به صورت تک، دوبل، سوراخدار، بدون سوراخ و … وجود دارد.

در تولید پروفیل فولادی گالوانیزه و براکت های لینکران از فولاد کربنی با روکش گالوانیزه استفاده می شود. گالوانیزاسیون به صورت HOT DEEP GALVANIZED مطابق با استاندارد ASTM A 123  و گالوانیزاسیون به صورت ELECTRO GALVANIZED مطابق استاندارد ASTM B 633 SC3 می باشد.

نوع طراحی پروفیل فولادی گالوانیزه لینکران به گونه ای است که نصب اتصالات به سهولت امکان پذیر است.

نوع سوراخ های روی پروفیل به صورتی طراحی شده که امکان نصب انواع بست های لوله، اعم از بست لوله های آب، فاضلاب، گاز، آب باران، برق و … امکان پذیر است. نوع سوراخ ها به گونه ای است که امکان تنظیم ارتفاع ساپورت تأسیسات به راحتی وجود دارد.

 

 

منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۹ ، ۱۶:۳۳
M.Nazaripour

سلام و وقت بخیر خدمت تمامی عزیزان

امروز بارون خیلی شدید بود.پشت پنجره داشتم یه مقاله درباره تأسیسات عایق کاری یکی از پروژه های مهم دنیا میخوندم. خیلی دلتنگ دوستام و هم دانشگاهیام شدم. زمانی که باهم روی پروژه عایق کاری حرارتی برودتی یه ملک قدیمی کار میکردیم...یکی از همکلاسیها تحقیقات گسترده راجب این که کدوم مجموعه با کیفیت ترین و به روزترین عایق الاستومری رو تولید میکنه انجام میداد، البته یکی از محدودیت هامون این بود که باید از تمامی مواد و مصالح نوین صنعت ساختمان تولید داخل کشور استفاده میکردیم. بعد از اون من و فاطمه مسئول خرید عایق حرارتی برودتی بودیم، دو تا از دوستام روی طریقه نصب و اجرای عایق تحقیق میکردند و دو تا از همکلاسی های آقا هم درگیر اجرای عایق حرارتی روی ملک بودند. رفتم سری به کتب و جزوات دانشگاهم زدم و کلی یاد اون ایام خوب افتادم. با دوستان تماس تصویری گرفتیم و کلی صحبت کردیم. جالبه که کیمیا همون همکلاسیم که دنبال یه شرکت تولیدکننده و عرضه کننده عایق الاستومری ملی بود،توی همون شرکت که پیدا کرد  و ما ازش خرید کردیم مشغول به کار شده و چند ساله به عنوان کارشناس فروش شرکت سازه پایدار الهیه داره کار میکنه.

توی این روزهای کرونا و قرنطینه که همه از هم دور شدیم، خیلی ها مثل من دلتنگ ایام قدیم میشوند. بهتره که توی شبکه های اجتماعی و با تماس باهم در ارتباط باشیم تا وقتی که شر این ویروس منحوس از سر مردم دفع شه و بتونیم دوباره دور هم جمع شیم...

بماند به یادگار امروز که بعد یک هفته بالاخره قضیه برنده نشدنم تو مسابقه تلویزیونی پیش همکارام لو رفتlaugh

تنتان سلامت

ایام به کام

جیبتان پر پول

و روزگارتان به شادی

 

ارادتمند
نظری پور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۹ ، ۱۵:۴۳
M.Nazaripour

کاربرد و اثرات عایق الاستومری

کاربرد

لذا با توجه به آنچه گفته شد عایق های الاستومریک بهترین جایگزین بجای پشم سنگ ،پشم شیشه،پلییورتان،پلی اتیلن می باشند. از عایق الاستومری به مقدار متنابهی در سیستم های سرمایش، لوله کشی ها و تهویه استفاده می شوند. البته از این گونه مواد می­ توان در خطوط آب گرم و گرمایش نیز استفاده نمود.

الف- عایق لوله ای برای سیستم لوله کشی آب گرم

عایق لوله ای الاستومری در کاهش اتلاف حرارتی در سیستم لوله کشی آب گرم داخلی و خارجی بسیار موثر عمل می کند. این نوع از عایق الاستومری گروه صنعتی لینکران به علت مقاومت بی نظیر آن در برابر UV و اوزون و شرایط آب وهوایی ، بهترین عایق برای خطوط بیرونی برای سیستم گرمایشی خورشیدی می باشند.

عایق الاستومری (عایق الاستومریک لینکران) دارای هیچ گونه آزبست، ذرات معلق و گردو غبار نیست. بنابراین از نظر نصب در مکان هایی که بهداشت بسیار ضروری است مطمئن است. این یکی از هزاران دلیلی است که چرا این محصول به صورت گسترده مورد توجه و انتخاب قرار گرفته و به عنوان یک جایگزین برای مواد عایق فیبری برای سیستم لوله کشی آب گرم در هتل ها ، بیمارستان ها ، مکان های مسکونی و صنعتی استفاده می شود.

این نوع عایق بنا به دلایل زیر یک ماده عایق ایده آل برای سیستم لوله های آب گرم است :

  • محدوده کاری دمایی بالا تا حدود 125درجه سانتیگراد
  • مقاومت بالا در برابر اوزون ، UV، شرایط بد آب و هوایی
  • ضریب هدایت گرمایی پایین و یکنواخت
  • جذب آب بسیار پایین و مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • انعطاف پذیری ، نصب آسان و بدون نیاز به روکش یا محافظ حتی برای استفاده های بیرونی.

ب- عایق الاستومری برای سیستم کانال هوا

به علت عدم وجود فیبر و گردو غبار ، عایق الاستومری ( عایق الاستومریک لینکران ) به عنوان یک عایق ایده آل برای سیستم کانال هوا استفاده می شود.به دلیل خطرهای احتمالی برای سلامتی انسان به علت آزادشدن مواد فیبری در دریچه های هوا، این عایق به طور گسترده نسبت به مواد عایق فیبردار مورد توجه قرار گرفته است.

عایق الاستومری بدون هیچ گونه حساسیت پوستی قابل استفاده است. این عایق همچنین بهترین مقاومت را در برابر رطوبت ، رشد قارچ ها و حمله حشرات موذی و جونده دارند.همچنین سطح متراکم این عایق نیاز برای وجود یک لایه به عنوان مانع برای بخار یا هرگونه روکش دیگر را برطرف می سازد.

مقاومت فیزیکی مواد الاستومری عمر مفید طولانی و ضریب انتقال حرارتی ثابت و پایین را تضمین می کند. عایق الاستومریک لینکران را می توان هم برای عایق داخلی و خارجی همه سیستم های کانال هوا به کار برد.

ج- عایق الاستومری برای سیستم های سرمایشی و لوله کشی آب سرد

عایق الاستومریک گروه صنعتی لینکران برای لوله های آب سرد و سیستم های سرمایشی نه تنها به عنوان کنترل مشکل میعان بلکه برای کاهش اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق الاستومریک به طور گسترده در سیستم سرمایش مرکزی به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ضریب انتقال حرارتی ثابت و پایین
  • جذب آب بسیار کم
  • مطابقت با بیشتر استانداردهای اشتعال زایی (عدم اشتعال و مقاوم به آتش و حریق)
  • ساختار سلول بسته ، مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • انعطاف پذیری و نصب آسان همراه باظاهری تمیز و مرتب
  • همچنین نیازی به روکش برای استفاده های خارجی ندارد.

اثرات دمای کارکرد روی محصولات عایق الاستومری

محصولات عایقی فوم سلول بسته الاستومری با پایه NBR شامل یک مخلوط پلیمری از لاستیک نیتریل بوتادین رابر (NBR) و کلراید پلی وینیل (PVC) است. عایق الاستومری، مواد پلیمری مشبک (دارای اتصالات عرضی) می باشد. دامنه دمای کار توصیه شده F290 – تا F220+ می باشد. این محصولات و فرآورده ها مستعد تغییرات فیزیکی (بویژه در کاربردهای مستمر) در زمان قرار گرفتن در معرض دماهای شدید می باشد اما این تغییرات روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد.

هنگامی که محصولات در معرض دماهای پائین قرار می گیرند بلافاصله سفت شده و زمانیکه دما به F40- می رسد بصورت ناگهانی سخت می شوند. این تغییر در حالت، روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد. این تغییرات در خواص فیزیکی در زمان افزایش دمای محیط معکوس می شود (برگشت پذیر هستند).

هنگامی که عایق الاستومری در معرض دماهای بالاتر قرار می گیرد به تدریج سفت و سخت می شوند ( بر اساس زمان در معرض بودن و دما). تغییرات در خواص فیزیکی روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد. تغییرات در زمانی که محصول یک گرادیان دمایی در ضخامت دیوار ایجاد می کند، به هسته داخلی مربوط به ماده عایق محدود می شود. بنابراین بخش بیرونی از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا و اثرات آن محافظت می شود. تغییرات خواص فیزیکی برگشت پذیر هستند.

 

سخت شدن عایق الاستومری (الاستومریک) در زمانیکه در معرض دماهای بالا قرار می گیرند باعث چه چیزی می شود؟

در طول فرآیند فرسوده شدن، اکسیداسیون باعث ایجاد رادیکالهای آزاد، حمله به پیوندهای دوگانه و بخشی اکریلو نیتریل مخلوط پلیمری می شود. که باعث ایجاد اتصالات عرضی بیشتر و سخت شدن یا همان شکنندگی می شود. این فرآیند یک واکنش مرتبط با دما و زمان می باشد. در دماهای نسبتا پائین ( F180 ) در یک دوره زمانی طولانی، محصول نشانه هایی از سخت شدن را بروز خواهد داد. در دماهای بالاتر فرآیند شتاب می گیرد. در دماهای بالای F250 فرآیند شتاب مضاعفی پیدا کرده و باعث سخت شدن سریع محصول در زمان نسبتا کوتاهی می شود.

کاربردهای عایق الاستومری به شکل ورقه که در تماس مستقیم با یک سطح داغ می باشد مانند مخازن و کانال ها، از استعداد بیشتری برای اثرات دما نسبت به کاربرد برای یک لوله که یک فاصله هوایی بیشتری بین عایق و لوله وجود دارد، برخوردار می باشد. آزمایش ها نشان داده اند که این فرآیند سخت کاری روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارند.

از آنجا که اکثر کاربردهای حرارتی، کاربردهای استاتیک (ساکن) می باشد، سخت شدن تاثیری روی عملکرد محصول در حین کار نمی گذارد. به هر حال اثرات مربوط به استمرار دماهای بالا روی عایق الاستومری، بایستی در زمان مشخص کردن محصول بویژه اگر عایق قرار است روی یک مخزن، ظرف یا در اتاق تمیز بکار برده شود. در نظر گرفته شوند.

 

مقاومت شیمیایی عایق الاستومری

عایق الاستومری یک انتخاب ایده آل برای استفاده در سیستمهای لوله کشی تاسیسات حاوی سیال  سرد و هر جائیکه احتمال وجود رطوبت وآب  به واسطه شرایط بد آب و هوایی و یا کندانس وجود دارد، می باشد.

محصولات عایق الاستومری مقاومت شیمیایی بسیار خوبی را در یک دامنه گسترده ای از مواد شیمیایی نشان می دهند. مواد عایق الاستومری می توانند بر پایه NBR و یا EPDM باشند. محصولات الاستومری بر پایه NBR می توانند شامل افزودنی هایی از قبیل PVC (پلی وینیل کلراید)، ABS (اکریلو نیتریل بوتادین استایرن) و یا سایر افزودنی های پلاستیکی باشند. مقاومت شیمیایی محصول بر اساس پلیمر اولیه ای خواهد بود که محصول بر پایه آن می باشد.

مقاومت شیمیایی به چند پارامتر از قبیل سطح قرار گرفتن در معرض شرایط محیط، غلظت شیمیایی و دمای محیط مورد استفاده، وابسته می باشد. در مواردیکه ماده پایه، مقاومت شیمیایی کافی را فراهم نمی کند یک ژاکت را می توان به عنوان محافظ مورد استفاده قرار داد.

بطور کلی می توان گفت که سطح قرارگیری در معرض شرایط محیط، غلظت شیمیایی و دما یک نقش اساسی در تعیین این موضوع که آیا عایق را می توان در کاربرد مورد نظر مورد استفاده قرار داد یا نه، ایفا می کند.

 

منبع : فن تاپ

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۹ ، ۱۰:۴۵
M.Nazaripour

دانستنیهای عایق الاستومری (الاستومریک)

عایق الاستومری یا همان عایق الاستومریک در سال 1950 توسعه یافت. معرفی عایق الاستومری و دیگر مواد پلیمری باعث تحول صنعتی مهمی از استفاده از مواد طبیعی مانند چوب پنبه به استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی شدند. محبوبیت عایق الاستومری ( عایق الاستومریک ) به سرعت افزایش یافت چون عمدتا نیاز برای هر نوع سد هوایی (بخار) را جهت جوگیری از انتقال رطوبت حذف کرده بود. وقتی که دسترسی عایق در اشکال مختلف (شامل ورقه ها، توپ ها و لوله ها) افزایش یافت، محبوبیت آن نیز به عنوان یک عایق مخصوصا در کاربردهای لوله کشی سرمایشی و گرمایشی افزایش یافت. عایق الاستومری برای استفاده کننده نسبت به مواد دیگر یک گزینه مساعد بود. چون می توانست به طور پایا به سطوح مختلف متصل شود. نصب ان آسان بود و عملکرد آن با پارگی ویا سوراخ شدن در معرض خطر قرار نمی گرفت.

در طول دو دهه اخیر به علت افزایش آگاهی در خصوص کیفیت هوای داخلی (IQA)، تقاضا برای عایق الاستومریک (عایق الاستومری) به شدت افزایش یافته است. از آنجایی که عایق الاستومری، فرمالدهید یا فیبر ندارد. و ترکیبات آلی فرار (VOC) خیلی کمی دارد، مقبولیت وسیعی بین طرفداران ” کیفیت هوای داخل” پیدا کرده است. به دلیل سطح صاف و فاقد ذرات ریز و مقاوم در براربر رطوبت، عایق الاستومریک به رشد کپک کمک نمی کند.

عایق الاستومریک سلول بسته، تجربه موفقی به عنوان عایقهای حرارتی و برودتی در صنعت تاسیسات مکانیکی داشته اند. از آنجایی که عایق الاستومری، برتریهای زیادی نسبت به عایقهای پشم شیشه دارند، امروزه به صورت عمده در صنعت تاسیسات مکانیکی استفاده می شوند. جالب توجه است که عایق الاستومریک ( عایق الاستومری ) از ملزومات تاسیساتی ساختمان سازی غرب و سرتاسر جهان به حساب می آید.

استانداردها: ASTM C534 Grade I–ASTM C534 Grade II–ASTM C534 Grade III

عایق الاستومری از جمله مواد سلولی انعطاف پذیر سلول بسته بوده و برپایه پلی وینیل کلراید (PVC)، نیتریل بوتادین رابر[1](NBR)و یا اتیلین پروپیلن دیان مونومر رابر[2](EPDM)ساخته می شوند.

لاستیک NBR که با Buna-N و Perbunan نیز شناخته می شود، یک لاستیک سینتتیک متشکل از پلیمر آکریلونیتریل (ACN) و بوتادین است. نام های تجاری آن عبارتند از نیپل (Nipol)، کرایناک (Krynac) و یوروپرن (Europrene).

 

لاستیک EPDM لاستیکی سینتتیک و الاستومری بوده و کاربردهای وسیعی دارد. لاستیک های EPDM معمولا مقاومت حرارتی بسیار خوبی فراهم می آورند. مواد عایق سلول بسته مقاومت بسیار عالی در مقابل عبور بخار آب از خود نشان می دهند. به طوری که پس از نصب، به هیچ گونه حائل بخار –آب دیگری نیاز نیست. خاصیت مقاومت زیاد درمقابل بخار، به همراه خاصیت تابش بالای لاستیک اجازه می دهد. که مواد سلول بسته انعطاف پذیر با ضخامت نسبتاکمی ازچگالش سطحی جلوگیری کنند. در نتیجه، از این گونه مواد به مقدار متنابهی در سیستم های سرمایش، لوله کشی ها و تهویه استفاده می شوند. البته از اینگونه مواد می­ توان در خطوط آب گرم و گرمایش نیز استفاده نمود.

 

عایق الاستومریک ( الاستومری )، گرچه نسبت به پشم سنگ و یا پشم شیشه گران ترند، ولی به دلیل بی نیاز بودن از پوشش مضاعف (Jacketing) برای کاربردهای دمای پایین بسیار مقرون به صرفه بوده و پایداری بسیار بالایی دارند. سریع ترین راه برای عایق کردن سیستم های لوله کشی آماده و ساخته شده، استفاده از عایق الاستومری (عایق الاستومریک) است. این گونه عایق ها، ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی داشته و انعطاف پذیر می باشند و برای محیط هایی که فضای کاری کمی داشته باشند، بسیار مناسب هستند.شرکت سازه پایدار الهیه سالیان سال است، با توکل به خداوند متعال و همت جوانان ایرانی بزرگترین و مطمین ترین شرکت عرضه کننده مصالح نوین صنعت ساختمانی بود. که با در اختیار داشتن نمایندگی انحصاری برندهای آرماسل و وانفلکس سر دم داره عرضه کننده عایق الاستومریک در کشور بود. سازه پایدار هم اکنون با همکاری با شرکت فن تاپ موفق به تولید عایق الاستومریک گروه صنعتی لینکران شده اند که با رقبای خارجی در زمینه کیفیت برابری میکند با این تفاوت که با قیمتی بسیار مقرون به صرفه تر خدمت مصرف کنندگان عزیز، عرضه می شود.

مزایای عایق الاستومریک | عایق الاستومری

  • عایق الاستومریک لینکران مقاوم دربرابرنفوذ بخار و رطوبت، بدون نیاز به استفاده ازموانع اضافی است.
  • یک ساختارسلولی کاملاً بسته که نتیجه آن داشتن ضریب هدایت حرارتی(K- VALUE) ثابت در زمان استفاده و همچنین جذب آب بسیار پایین و مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • در ساختار غیرقطبی با یک محور اشباع پلیمری عایق الاستومری که نتیجه آن مقاومت دربرابراشعه ماوراءبنفش (UV) شرایط جوی و عدم جذب رطوبت می باشد.
  • ضریب انتقال حرارتی ثابت وپایین 0.034 w/mk در دمای صفر درجه سانتیگراد
  • دامنه حرارتی عایق الاستومری در دمای بین 200- تا 125+ درجه سانتیگراد
  • انعطاف پذیری عایق الاستومری ونصب آسان همراه با ظاهری تمیز و مرتب
  • عایق الاستومریک لینکران به پوشش های فلزی درمحیط باز بی نیاز است.
  • عدم ایجادخوردگی در زیر عایق درلوله،داکت ومخازن
  • عدم اشتعال و مقاوم به آتش و حریق ، خود خاموش شونده
  • مقاوم به موادشیمیایی ،اسیدها وبازها
  • بهترین جایگزین بجای پشم سنگ،پشم شیشه،پلی یورتان،پلی اتیلن و…..
  • قابلیت نصب آسان و مناسب برای محیط هایی که جای کاری زیادی ندارند
  • مقاومت عایق الاستومری در مقابل آلودگی، گرد و خاک، رطوبت و بخار آب و در نتیجه مقاوم در مقابل آلودگی های بیولوژیکی
  • پایداری زیاد
  • مقاومت عایق الاستومریک در مقابل ازون و ماوراء بنفش
  • مقاومت عایق الاستومری در مقابل خوردگی
  • نصب آسان به همراه خودبست، بسیار مناسب برای محیط هایی که جای کاری زیادی ندارند
  • بدون فیبر و بدون تولید ریزگرد و غبار
  • انعطاف پذیر
  • غیر سمی بودن
  • جکتینگ ها و پوشش های خارجی متنوعی برای آنها وجود دارد (گرچه در بسیاری از کاربردهای آنها نیازی به جکتینگ نیست)
  • قابلیت چسبندگی و پذیرش رنگ بالا
  • مقاوم در مقابل فشار و ضربه
     

معایب عایق الاستومریک

  • قیمت بالاتر نسبت به پشم سنگ و پشم شیشه
  • مواد عایق سلول بسته الاستومری از جمله مواد ترموست (Thermoset) هستند بدین معنی که در مقابل افزایش دما و یا مجاورت طولانی با گرمای زیاد، به تدریج دچار شکست و واپاشی می شوند. چنانچه دما افزایش یابد، مواد الاستومری به تدریج الاستیسیته (انعطاف پذیری) خود را از دست می دهند. و بدون هیچ گونه تغییر ابعادی قابل توجهی، ترد می شوند.( و در اثر ضربه ممکن است بشکنند). اما در صورتی که دما دوباره پایین آمده و در محدوده مجاز کاری باشد، مواد الاستومری خاصیت الاستیسیته خود را بازیافته و باز انعطاف پذیر می شوند.

معمولا ضریب انتقال صوت مواد سلولی انعطاف پذیر از پشم سنگ و پشم شیشه بیشتر است (عایق آکوستیک نیستند)، چراکه چگالی و صلبیت آنها از پشم های معدنی و شیشه بیشتر است.

چرا باید ازعایق هایNBR  استفاده کنیم؟

بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از مصالح جدید یکی از رایجترین مباحث مطرح در جهان امروز است. عمده ترین مصارف انرژی، انرژی لازم جهت گرمایش، سرمایش در اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی میباشد و یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی تولید شده استفاده از عایق میباشد.

عایقهای برودتی، حرارتی الاستومریک از جنس نیتریل رابر فوم (NBR) می باشند. این عایقها در سیستم های یخچال سازی، تهویه مطبوع، تاسیسات، ساختمان، ایزوله کردن سقف های سوله ها، دستگاههای انرژی خورشیدی، کانالها، کشتی سازی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. طیف دمایی این عایقها از 200- تا 150 درجه سانتیگراد است و در ضخامت های بالا تر از 20 میلیمتر db32 عایق صوتی الاستومری می باشند.

از مهم ترین خصوصیات عایق صوتی الاستومریک می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

 

  • ضریب انتقال حرارت 036 W/(m.k) در دمای صفر درجه.
  • مقاومت در برابر انتشار بخار آب 10000 <µ
  • ساختار سلولی کاملا بسته بالای 95%.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی.
  • مقاوم در برابر روغن، گریس و… .
  • غیر قابل اشتعال.
  • جلو گیری از ایجاد خوردگی.
  • دوستدار محیط زیست.
  • انعطاف پذیری بسیار بالا.
  • نصب سریع و آسان.
  • بالاترین میزان جلوگیری از اتلاف انرژی.
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در دماهای 200- تا 105+ درجه سانتیگراد.
  • بسیار انعطاف پذیر و بدون نیاز به قطعات پیش ساخته.
  • عاری از هرگونه گرد و غبار و الیاف، هالوژن، CFC و HCFC
  • دارای مقاومت بالا در برابر آتش ، روغن ، گریس ، قارچ و مواد شیمیایی می باشد.
  • قابل ارائه به صورت انواع لوله و عایق رولی های پیش ساخته با سایز ها ، ضخامت ها و روکش های مختلف آلومینیومی ، پلیمری و رنگی می باشد.

 

منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۹ ، ۱۰:۰۸
M.Nazaripour

عایق الاستومری

عایق الاستومریک (عایق الاستومری) یکی از انواع عایق‌های حرارتی،­­ برودتی و صوتی است که ساختاری به شکل سلول بسته دارد که انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. از جمله مشخصه های عایق الاستومریک (عایق الاستومری) گروه صنعتی لینکران پیشگیری صد در صدی از خوردگی لوله ، جلوگیری از اتلاف انرژی ، جلوگیری از کندانس است.

 

تعریف عایق و انواع آن

به طور کلی عایق به موادی اطلاق می گردد که جریان انرژی یا برخی مواد را در یک بخش کنترل  و از نفوذ آن به بخشهای مطلوب جلوگیری و یا آن را به حداقل می رساند. از آنجایی که هدف اصلی عایق کاری، کاهش انتقال حرارت است. عایق ها باید خواص مطلوبی در کاهش نرخ انتقال حرارت به طرق هدایت، همرفت و تابش داشته باشند. عایق ها از نظر کاربری به پنج دسته عایق حرارتی و برودتی ، عایق رطوبتی، عایقهای الکتریکی، عایق ضد حریق و عایق صوتی تقسیم بندی می شوند. که در بحث بار حرارتی ساختمان آنچه بیشتر مد نظر قرار می گیرد، عایق حرارتی-برودتی می باشد. عایق الاستومری لینکران ( عایق الاستومریک )به منظور عایق حرارتی برودتی و صوتی تولید میشود.

 

خصوصیات عایق الاستومریک حرارتی

مهمترین خصوصیات قابل توجه و بارز عایق ها، خواص حرارتی و بویژه مقاومت حرارتی آنها می باشد. هر چه میزان R یک عایق بیشتر باشد عایق بهتری محسوب می شود. علاوه بر این مشخصات دیگری وجود دارد که به کار گرفتن یک عایق را مطلوب می سازد. مهمترین این فاکتورها پایداری، دانسیته، قیمت و آثار عایق بر سلامتی و محیط زیست انسان ها، همچنین میزان متصاعد شدن مواد سمی در شرایط مختلف از جمله در صورت بروز حریق می باشد. خصوصیت گرمایی، مکانیکی و شیمیایی عایق ها نیز فاکتور دیگری است که تاثیر بسزایی در میزان مطلوبیت عایق دارد. عایق الاستومری یکی از اختراعات مهم در زمینه صنعت ساختمان بشمار میورد. که تمام فاکتورهای سلامت و استانداردهای مرغوبیت را یکجا دارد.

انواع روش عایق کاری و عایق الاستومریک

عایق کاری حرارتی ساختمان که به جهت کاهش اتلاف انرژی انجام می گیرد به سه روش دسته بندی می شود. که در ادامه به آن می پردازیم:

  • عایق کاری داخلی (Internal thermal Insulation): در این روش با افزودن یک لایه عایق رطوبتی در سمت وجه خارجی کار، عایق کاری صورت می گیرد.
  • عایق کاری خارجی (External Thermal Insulation): در این روش با افزودن یک لایه عایق حرارتی در سمت وجه خارجی کار عایق کاری صورت می پذیرد.
  • استفاده از مصالح دارای ضریب هدایت حرارتی کم در هنگام ساخت. که این روش به علت هزینه بالای تولید و گاهی به علت عدم دسترسی کافی به مصالح مناسب، چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.


     

    چگونگی تقسیم بندی انواع عایق های حرارتی

    در مورد عایق ها تقسیم بندی های مختلفی وجود دارد که هریک مبنای خاصی دارند. این تقسیم بندی ها بر اساس شکل و ساختار مولکولی، منشاء پیدایش، جنس، طریقه نصب و … می باشد. که در اینجا به تقسیم بندی انواع عایقهای حرارتی از جمله عایق الاستومری (عایق حرارتی الاستومریک) نیز بر اساس منشاء پیدایش آن ها اشاره می کنیم.

    عایق های الیاف معدنی

    سه نوع متداول الیاف معدنی عبارت است از:

    پشم شیشه که از شیشه تهیه می شود. و از متداول ترین و قدیمی ترین عایق های موجود در بازار است.

    پشم سنگ که از بازالت که یک نوع سنگ آذرین است تهیه می شود.

    پشم سرباره که از تفاله سرباره کوره ذوب آهن تهیه می شود.

    عایق های طبیعی

    سلولز: عایق سلولزی از محصولات کاغذی، بویژه روزنامه های بازیافتی تهیه می شود. این عایق اغلب به صورت فله ای موجود است. سلولز ظرفیت خوبی برای دمیده شدن به داخل منافذ دیوارها و بویژه سقف شیروانی ها دارد.

    عایق کتانی

    این عایق ها از مواد بازیافتی تشکیل گردیده و از کتان و سایر فیبرهای طبیعی ساخته شده اند. استفاده از این عایق چندان متداول نمی باشد.

    عایق الاستومریک ( الاستومری )

    ماده عایق کاری حرارتی پلاستیک سلولی بر پایه پلیمرهای وینیل کلراید منبسط شده بوده ساختار سلولی شامل سلولهای اساسا بسته است. از ویژگیهای برجسته عایق الاستومری (عایق الاستومریک ) مقاومت رطوبتی بالای آن می باشد. که بالتبع ساختار حفره ای عایق الاستومری  میلیونها دیواره ریز که از مهاجرت مایع جلوگیری می کنند. این ویژگی نه تنها مخاطرات وابسته به رطوبت مانند کپک را به حداقل می رساند، بلکه عملکرد دمایی دراز مدت و پایدار را تضمین می نماید.

    عایق الاستومریک (عایق الاستومری) دارای مقاومت بالا در برابر نفوذ بخار بوده و انتخابی بسیار مناسب و متراکمی بر روی تاسیسات می باشد. پس از محاسبه ضخامت عایق الاستومری مورد نیاز به جهت جلوگیری از اتلاف انرژی می توانید از نوع خاصی از عایق الاستومریک استفاده نمایید.

    منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۹ ، ۱۰:۰۸
M.Nazaripour

انتخاب لرزه گیر

غالباً لرزه گیرها توسط ضریب انحراف استاتیکی(Δ) دسته بندی می شوند، بدین معنی که در زمان قرار گیری وزن ماشین بر روی آنها به چه میزان دچار انحراف می شوند. این معادله برای مشخص کردن سختی آنهاست و مزایای دیگری برای ساده سازی محاسبه فرکانس طبیعی سیستم دارد. لرزه گیرهای فنر مارپیچی تا انحراف 3 اینچ بطور معمول در دسترس هستند. اگر انعطاف پذیری بیشتری مورد نیاز باشد، از فنرهای هوایی استفاده می شود. فرکانس طبیعی سیستم (با فرض یک درجه آزادی) توسط معادله شماره (7) محاسبه می شود:

جایی که:

Δ = انحراف استاتیکی فنر (اینچ)

g = ثابت گرانشی = 386 in/sec^2

 

لرزه گیر نمونه رندری

نکات مهم در انتخاب لرزه گیر

  • جانمایی ماشین
  • حداکثر فاصله ممکن با مکان های حساس
  • حداکثر سختی فونداسیون
  • اندازه گذاری دقیق واحدهای لرزه گیر
  • سختی کافی (توسط انحراف استاتیکی مشخص می شود، عموماً انعطاف پذیری بیشتر بهتر است)
  • میزان جابجایی کافی به منظور جلوگیری از در رفتگی فنر در زمان بروز بارهای ناگهانی یا در زمان روشن و خاموش شدن سیستم.
  • محل قرار گیری لرزه گیرها

بارگذاری بر روی لرزه گیرها باید به صورت مساوی انجام شود و ماشین بایستی تراز باشد.

  • ثبات

حرکات جانبی بایستی توسط مهارهای جانبی مهار شوند. قطر فنر بایستی بزرگتر از ارتفاع فشرده شدن فنر باشد. فنرهای لرزه گیر باید دارای سطح اتکای قابل قبولی باشند.

  • تنظیم

فنرها باید دارای حرکت آزاد باشند و نباید بطور کامل فشرده شوند، همچنین نباید ضربه بزنند.

  • از بین بردن چرخه کوتاه لرزش

هر اتصال مکانیکی بین ماشین و فونداسیون که لرزه گیر را از مدار خارج کند مانند لوله ها، کاندوییت ها، اتصالات فنری و … عملکرد لرزه گیرها را به شدت کاهش داده و باعث ایجاد ضربه مکانیکی می شوند.

  • تخریب عملکرد ایمن

اگر فنر بشکند یا دچار انحراف شود، بایستی ساپورت های مکانیکی وجود داشته باشند تا ماشین بدون مشکل و صدمه دیدن بر روی آنها قرار گیرد.

 

شدت لرزش

چه مقدار لرزش خیلی زیاد است؟ مقادیر لرزش توصیه شده برای کاربردهای مختلف در شکل (8، 9 و 10) نشان داده شده است.

larzeh gir linkran لرزه گیر

larzeh gir linkran لرزه گیر

larzeh gir linkran لرزه گیر

 

 

منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۹ ، ۱۵:۳۹
M.Nazaripour

راهکارهای لرزشی- عوامل تولید

  • جابجایی ماشین (استقرار ماشین) بر روی سخت ترین فونداسیون ممکن و در دورترین فاصله از گیرنده های بالقوه
  • تعویض ماشین با یک ماشین دارای کیفیت بالاتر یا نوع دیگری از ماشین که لرزش های کمتری داشته باشد (البته این روش ممکن است بسیار گران قیمت باشد)
  • تغییر سرعت عملکرد دستگاه به منظور پیشگیری از ایجاد لرزش در سازه
  • بالانس کردن اجزای دوار
  • افزودن جاذب لرزش به سیستم
  • استفاده از روش های فعال کنترل لرزش

راهکارهای لرزشی- گیرنده

  • تغییر فرکانس های طبیعی سیستم به منظور جلوگیری از همزمانی با فرکانس های موجود. این کار می تواند با افزودن بست ها یا افزایش جرم انجام شود.
  • افزودن میرا کننده های سازه ای

راهکارهای لرزشی- مسیر انتقال

کاهش انتقال لرزش عموماً شامل استفاده از فنرهای لرزه گیر و یا بلوک های اینرسی است. هدف اصلی در مورد استفاده از این بلوک های اینرسی به حداقل رساندن فرکانس تا حد ممکن است. محاسبات مربوطه در این زمینه، و روش انتخاب لرزه گیرها در ادامه شرح داده شده است.

لرزه گیرها

یک ماشین لرزنده را در نظر بگیرید. که به یک سطح سخت پیچ شده است (تصویر a). نیروی منتقل شده به سطح معادل نیروی تولید شده توسط ماشین است. نیروی منتقل شده می تواند با افزودن معلق کننده ها یا اجزای میرا کننده (که غالباً به آنها لرزه گیر می گویند(تصویر b) یا با افزودن بلوک اینرسی (که یک جرم بزرگ و سنگین عموماً بتنی است) که مستقیماً به ماشین متصل می شود،کاهش یابد (تصویر 1). روش دیگر افزودن یک جرم اضافه (برخی اوقات تحت عنوان جرم لرزه ای نامیده می شود) و معلق سازی آن است (تصویر 1).

لرزه گیر لینکران

— اگر فقط حرکت عمودی را  مد نظر قرار دهیم، مانند تصویر b، محاسبات لرزه ای با یک درجه آزادی می تواند توسط معادله (1) انجام شود:

که در آن:

m= جرم سیستم

k= سختی

c= میرایی ویسکوز

x (t)= جابجایی عمودی

F (t)= نیروی محرک

 

اگر از میرایی صرفنظر کنیم، حرکت عمودی سیستم، x (t) می تواند به شکل معادله (2) نشان داده شود:

لرزه گیر

که در آن:

فرمول لرزه گیر فرمول لرزه گیر

سیستم یک فرکانس طبیعی یا رزونانس دارد، که می تواند با اعمال مقادیر کمی نیرو، دامنه وسیعی از حرکت را ایجاد کند. در واحد هرتز –Hz– (سیکل در ثانیه) این فرکانس، توسط معادله (3) نشان داده می شود:

 

فرمول های لرزه گیر

در واحد RPM) Revolution Per Minute)، فرکانس بحرانی به شکل زیر است:

فرمول لرزه گیر

نیروی منتقل شده به سطح به شکلفرمول های لرزه گیر است.

نسبت نیروی منتقل شده به نیروی وارد شده بنام “قابل انتقال” یا T نامیده می شود (معادله 4):

میزان تأثیر لرزه گیر، که توسط dB بیان شده است از معادله (5) به دست می آید:

فرمول های لرزه گیر

نیروی منتقل شونده به عنوان یک عملکرد نسبت فرکانس در شکل 2 نشان داده شده است. مهار لرزش (که به شکل T<1 تعریف شده) زمانی که فرکانس محرک بزرگتر از  باشد اتفاق می افتد. برای به حداقل رساندن نیروهای منتقل شونده (حداکثر مهار)، فرکانس محرک باید تا حد ممکن بزرگتر از فرکانس طبیعی باشد.

نیروی منتقل شونده شامل تأثیر میرایی به شکل معادله (6) است:

فرمول های لرزه گیر

که در آن:

نسبت میرایی بحرانی =فرمول های لرزه گیر

مقادیر معمول نسبت میرایی، برای فولاد 0.005-0.01 و برای لاستیک 0.05-0.10 هستند.

گنجاندن میرایی در کنار رزونانس، تأثیر بزرگی در کاهش دامنه لرزش دارد.

لرزه گیر فرمول و محاسبات
لرزه گیر شکل(2)

لرزه گیر لینکران

در لرزه گیرهای تیپیک از یک فنر مارپیچی برای ایجاد سختی استفاده شده است، و یک لایه الاستومریک (نئوپرن) برای میرا سازی به کار می رود. در انواع دیگر، از یک جزء الاستومریک جامد برای ایجاد سختی و میرا سازی استفاده می شود.

لرزه گیر نصب شده زیر درستگاه لینکران

برخی لرزه گیرها برای مصارف کششی (برای آویزان کردن تجهیزات مانند لوله ها) یا تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۹ ، ۱۵:۱۹
M.Nazaripour