تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

 در یک پاراگراف کوتاه میخواهم مشخصات فیزیکی محصولات عایق کاری، فوم الاستومریک سلول بسته و فایبرگلاس  را با هم مقایسه کنم.

برای استفاده در دماهای پایین تر از دمای محیط، مانند آب چیلر، سیستم های انجماد و هر جا که امکان نفوذ آب و تقطیر وجود داشته باشد، و همچنین برای کاربردهایی مانند مسیر آب چیلر، سیستم های تبرید، HVAC، آب سرد و گرم مصرفی از دمای -170 تا +100 درجه سانتی گراد عایق الاستومری یک انتخاب ایده آل است. با استفاده از عایق الاستومری دمای عملکرد می تواند بطور محدود تا +135 درجه سانتی گراد افزایش یابد.

چارت زیر مشخصات فیزیکی محصولات عایق کاری ساخته شده از فوم الاستومریک را با فایبرگلاس مقایسه می کند.

عایق فایبرگلاس همیشه نیازمند یک غلاف است، ضخامت معمول توصیه شده برای آنها حداقی یک اینچ بوده و ضخامت های بیشتری هم دارند.

وجود تفاوت در ترکیبات و ساختار و عدم نیاز به غلاف تفاوت کلیدی بین فوم الاستومری انعطاف پذیر و فایبرگلاس است. فوم الاستومریک همانطور که از نامش پیداست حالت الاستیک و انعطاف پذیر دارد، از این رو ازعایق الاستومریبرای استفاده جهت عایق کاری تأسیسات و اتصالات بسیار کارآمد است.

دمای عملکرد از -130 تا +100 درجه سانتی گراد این امکان را ایجاد می کند که در گستره ای بسیار وسیع کاربرد داشته باشند. انواع فوم الاستومریک در بیشتر فضاهای داخلی داخلی نیازمند غلاف نیستند. از طرف دیگر محصولات ساخته شده از فایبرگلاس طبیعتاً خشک و محکم هستند .و به همین دلیل ساختار عایق کاری را بسیار محکم می کنند اما در مقابل لرزش ها، حرکت و انبساط و انقباض های ناگهانی مقاوم نیستند. عایق فایبرگلاس برای دماهای تا +400 درجه سانتی گراد مناسب است، یا جایی که عایق کاری نیازمند استحکام زیاد است.

مشخصات دماییعایق الاستومریحتی در دماهای انجماد بسیار بهتر از فایبرگلاس است. نصب آنها راحت است. و این اطمینان را ایجاد می کند. که کلیه درزها و اتصالات به خوبی عایق شده اند تا از تقطیر یا یخ زدگی پیشگیری شود.

عملکرد عایق الاستومریک حتی در مواجهه با لرزش، حرکات یا انبساط و انقباضات ناگهانی کاملاً حفظ می شود.

محصولات عایق فایبرگلاس در ضخامت های یک اینچ و بالاتر اما با محدودیت های خاص خود تولید می شوند. اماعایق الاستومریدر گستره وسیعی از مشخصات و ضخامت ها (از 3mm تا 75mm) تولید می شوند. این مسأله به شکلی چشمگیر زمان نصب و نیاز به نیروی انسانی اضافی را کاهش می دهد. انواع فوم الاستومریک به صدمات ناشی از حمل و نقل حساس نیستند و تقریباً هیچ زمانی بر اثر صدمات ناشی از حمل و نقل شاهد از بین رفتن آنها نیستیم.

 

منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۱۶
M.Nazaripour

امروز توضیحاتی عمومی درباره فوم الاستومری و عایق الاستومری خدمتتان ارائه می دهم.

 

فوم/اسفنج

فوم و اسفنج عموماً در یک گروه دسته بندی می شوند، و در خانواده مشابهی همان مواد فوم عایق الاستومری /پلاستیکی قرار می گیرند. زیرا ساختار سلولی یکسانی دارند. بعلاوه، معمولاً تحت مشخصات صنعتی مشابهی دسته بندی می شوند. (FMVSS/UL/MIL/ASTM و …).فوم یک محصول سبک وزن سلول باز/ بسته است. که عموماً برای عایق کاری ، فیلتراسیون و منعطف سازی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً، این مواد سلولی دارای چگالی کمی هستند تا به هوا اجازه دهند، در ساختار سلولی آنها حرکت کند. بعلاوه اینکه از گذشته فوم های دارای چگالی بیشتر برای عایق کاری رطوبتی مورد استفاده قرار می گرفته اند. محصولات دارای چگالی بیشتر دارای تراکم سلولی بیشتری هستند. فوم های دارای چگالی کم و متوسط دارای تراکم سلولی کمتری هستند.

اسفنج یک ماده پلاستیکی منبسط شده است. اسفنج می تواند ماحصل پروسس موادی با فرمولاسیون چندگانه و متنوع باشد. در مقایسه با فوم ها، اسفنج ها ویژگی های مکانیکی پیشرفته تری دارند. هم اسفنج و هم فوم به اشکال ورقه ای، رولی و سایر شکل های خاص طراحی شده وجود دارند. آنها می توانند بر اساس نیاز و سفارش روکش دار یا بدون روکش ، پشت چسب دار بودن یا نبودن حساس به فشار (PSA) باشند.

 

لاستیک

لاستیک غالباً به عنوان یک ماده  الاستومریک جامد معرفی شده است. عموماً دو نوع معمول لاستیک وجود دارد، لاستیک طبیعی و لاستیک سنتتیک. لاستیک طبیعی از درخت لاستیک به دست می آید. سایر مواد شبه لاستیکی که از منابعی به غیر از درخت لاستیک به دست می آیند غالباً به عنوان لاستیک سنتتیک شناخته می شوند.

هر چند که دقیقاً بیش از 36 نوع ترکیب لاستیکی سنتتیک وجود دارد، اما جمله آن ها بطور معمول مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ترکیبات لاستیکی حاصل تحقیقات، توسعه و مهندسی به منظور برآورد  هم سازی بسیاری از نیازهای کاربردی شامل مقاومت در برابر مایعات، دما و فشار هستند. همچنین بسیاری از مواد لاستیکی صنعتی با درجات مختلف مقاومتی می توانند برای استفاده در ساخت پارچه های مقاوم مورد استفاده قرار گیرند.

این مواد به منظور برآورده سازی گستره وسیعی از نیازهای کاربران بطور خاص قابل طراحی و ساخت هستند.

در حول محور تحقیق و توسعه در موضوع عایق حرارتی برودتی الاستومری و عایق صوتی الاستومری ، ترکیبات لاستیکی را نیز بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد. دنبال کننده مطالب عایق حرارتی برودتی بویژه انواع عایق الاستومری سازه پایدار الهیه باشید.

 

محافظ (EMI (Electromagnetic Interference

محافظ EMI جزو محصولاتی است که طی سالیان اخیر به منظور کمک به افزایش راندمان تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است. همانطور که استفاده و کاربرد وسایل الکترونیکی بطور چشمگیری در حال افزایش است، به طبع آن گستره وسیعی از فرکانس ها ایجاد می شود.

در خلال سال های تحقیق و توسعه، تولید کنندگان مشخص کردند که عایق های الکتریکی، محل قرار گیری تجهیزات الکتریکی و کابل ها می توانند به شکلی موثر از بروز عوارض ناشی از این فرکانس ها جلوگیری کنند.

سازمان هایی مانند CE و FCC راهکارهایی را به شکل نیازهای قانونی برای جلوگیری از ایجاد و انتشار نویز (EMI) تهیه کرده و بسط داده اند. بر همین اساس، محافظ EMI در صنایع الکترونیکی به صورت یک الزام در آمده است.

از آنجا که انواع مختلفی از طراحی های کاربردی و نیازها در این زمینه وجود دارد، انواع مختلفی از محصولات بدین منظور ساخته شده اند.

در ادامه بحث EMI و عایق الاستومری ، بررسی میکنیم که عایق الاستومری ( عایق حرارتی و برودتی ) چگونه به کمک افزایش راندمان تجهیزات الکترونیکی پرداخته است.

 

سیر تکاملی فوم الاستومریک

سیر تکاملی فوم الاستومری سلول بسته در سال های اولیه قرن بیستم روی داد، و تأثیر شگفت آوری بر صنایع عایق گذاشت.

مهمترین دلیل این مسأله مقاومت رطوبتی بسیار بالای فوم الاستومری بود که ماه عسل ساختاری سلولی متشکل از میلیون ها سلول است. که سدهای کوچکی با خاصیت مقاومت در مقابل عبور مایعات ایجاد می کنند. این خصیصه نه تنها پیامدهای ناشی از رطوبت (مانند کپک زدگی) را به حداقل می رساند، بلکه ثبات و افزایش عمر عملکرد دمایی را تضمین می کند.

فوم الاستومری سلول بسته نفوذ پذیری بسیار کمی در مقابل بخار آب داشته و در مقابل جذب رطوبت مقاوم است، بنابراین وجود رطوبت در سیستم های تهویه مطبوع (HVAC)، لوله کشی و برودتی سبب کاهش و تضعیف عملکرد آن نمی شود.

در ادامه این مقاله بطور دقیق تمرکز روی عایق الاستومری و بررسی جزء به جزء خصوصیات عایق الاستومری خواهیم پرداخت. سازه پایدار الهیه به همراه شرکت فن آوران نصب تاسیسات پارسیان ( فن تاپ ) با افتخار اولین عایق الاستومری صد در صد ایرانی را به بازار ساختمان و صنعت ایران تقدیم میکند. عایق الاستومری لینکران قابل رقابت با بهترین برندهای تولید عایق الاستومری در سطح جهان، آماده تامین نیازهای عایق کاری پروژه های شما هم میهنان عزیز می باشد. عایق الاستومریک لینکران، در زمینه عایق حرارتی برودتی و همچنین عایق صوتی کاربرد دارند. عایق حرارتی برودتی الاستومری ، به دو صورت رولی و لوله ای تولید می شوند. مورد بعدی عایق صفحه ای ( عایق پنلی ) است که بیشتر برای عایق صوتی در ساختمان و صنعت مورد استفاده قرار میگیرند.

 

منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۵:۴۹
M.Nazaripour

پروسه تولید عایق الاستومری

سه جزء اصلی در ساخت عایق فوم سلول بسته الاستومریک مورد استفاده قرار می گیرند:

  • مخلوط لاستیک سنتتیک، که عموماً لاستیک نیتریل بوتادین (NBR) و/یا دی ان مونومر اتیلن- پروپیلن (EPDM) است.
  • پلی وینیل کلراید (PVC)
  • یک عامل شیمیایی کف کننده

پروسه ساخت عایق الاستومری به شکل زیر انجام میپذیرد:

در کارخانه تولید عایق الاستومری لینکران این اجزا که در بالا ذکر شد، در یک میکسر بزرگ که معمولاً 500 پوند یا بیشتر وزن دارد با هم ادغام می شوند.

سپس مخلوط وارد دستگاه اکسترودر می شود تا به شکلی که معمولاً لوله ای یا ورق مسطح است درآید.

بعد از این مرحله در یک کوره تا دمای مشخصی گرم می شود، این پروسه سبب می شود تا عامل شیمیایی کف کننده از جامد به گاز تبدیل شود.


زمانی که این اتفاق رخ می دهد، هزاران سلول هوایی کوچک شکل می گیرند. سپس محصول به آرامی خنک می شود تا اطمینان حاصل گردد که این سلول ها نشکسته و سالم باقی بمانند و ساختار ماده سلول بسته را حفظ کنند.

سپس محصول نهایی به اندازه های لازم برش خورده و بسته بندی می شود.

فوم الاستومریک بدون استفاده از کلروفلوروکربن (CFC) و هیدروکلروفلوروکربن (HFC) ساخته می شوند، بنابراین به محیط زیست آسیبی نمی رسانند. 

 

منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۵:۲۹
M.Nazaripour

مزایای عایق کاری حرارتی با عایق الاستومری

 

عایق کاری حرارتی بر اساس ایجاد یک مانع حرارتی که نرخ انتقال حرارت را کاهش می دهد عمل می نماید. دلایل بسیاری برای عایق کاری تاسیسات فرآیند وجود دارد که مهمترین آنها صرفه جویی در هزینه است. منشأ صرفه جویی در هزینه از آنجاست که عایق کاری حرارتی می تواند تلفات گرمایی را کمینه کرده و بنابراین انرژی ورودی لازم برای دمای مثلا یک سیال فرآیند در یک مخزن را کاهش می دهد.

  • حفظ انرژی

    مقادیر قابل توجهی انرژی گرمایی بطور روزمره در واحدهای صنعتی در سراسر جهان بر اثر نقصان یا عدم عایق کاری یا ضعف در نگهداری صحیح، از سطوح گرم و سرد به هدر می روند. سیستم های عایق کاری که با دقت و صحیح طراحی و اجرا شده اند بلافاصله نیاز به انرژی را کاهش می دهند. مزایای عایق کاری در بخش صنعت شامل صرفه جویی بسیار زیاد در هزینه ها، ثبات در تولید و دستیابی به کیفیت بالای استاندارد محیطی است.

     
  • کنترل انتقال حرارت پروسه

    با کاهش اتلاف حرارت ، عایق کاری می تواند به حفظ دمای پروسه در مقادیر یا بازه های از پیش تعیین شده کمک کند. ضخامت عایق بایستی کافی باشد تا انتقال حرارت یا تغییرات حرارتی در یک سیستم دینامیکی یا حتی استاتیکی را محدود کند.

  • کنترل تقطیر

    استفاده از ضخامت کافی عایق و یک سیستم سد بخار موثر یا روکش عایق کارآمدترین راهکار جهت کنترل تقطیر بر روی سطوح و درون سیستم عایق کاری لوله های سرمایشی، کانال ها، چیلرها و زهکش های بام است. لازم است که عایق دارای ضخامت کافی باشد تا دمای سطح را تا حد ممکن بالاتر از دمای نقطه شبنم حفظ کند تا از تقطیر بر روی سطح لوله یا عایق و چکیدن آن بر روی  سقف یا کف جلوگیری کند. یک سیستم مهار کننده موثر بخار یا روکش عایق به منظور محدود کردن انتقال رطوبت به داخل سیستم عایق کاری از طریق اتصالات، درزها، منافذ، بست ها و ساپورت ها مورد نیاز است.

    با کنترل تقطیر، طراح سیستم می تواند پتانسیل؛ کاهش زمان و تعدد دفعات سرویس و نگهداری؛ رشد قارچ و کپک و مشکلات بهداشتی ناشی از تقطیر آب؛ و خوردگی لوله، شیرآلات و اتصالات ناشی از تجمع آب درون سیستم عایق کاری را کنترل کند.

     

    حفاظت فردی

    عایق کاری حرارتی یکی از موثرترین روش ها جهت حفاظت از کارکنان در برابر سوختگی های درجه دو و سه ناشی از تماس پوست به مدت بیش از 5 ثانیه با سطوح لوله ها و تجهیزات داغ با دمای بالاتر از 58° C) 136.4° F) (بر اساس ASTM C 1055) است. عایق کاری دمای سطح را به مقادیر بی خطر کاهش می دهد و این امر موجب افزایش ایمنی کارکنان می شود.

     

    ایمنی در برابر حریق

    در ترکیب با سایر مواد ضد حریق، عایق کاری حرارتی به ایمنی در برابر حریق کمک می کند. عایق ها غالباً در فضای عبوری لوله ها و سایر تأسیسات به همراه سیستم های طراحی شده به منظور ایمنی در برابر حریق، برای ایجاد یک سد دفاعی موثر در مقابل گسترش آتش، دود و گازهای سمی از منافذ محل عبور کانال ها، لوله ها و کابل ها، مورد استفاده قرار می گیرند.

    کانال های چرب می توانند آتش بگیرند و اگر چربی کاملاً نسوزد یا آتش خاموش نشود از شدت داغی سرخ می شوند. استفاده از مواد عایق بر روی این کانال ها از گسترش آتش و سرایت آن به مصالح ساختمانی قابل اشتعال مجاور آنها جلوگیری می کند.

    به هر حال خصوصیات عایق ها در بخش مقاومت در برابر حریق در بین محصولات مختلف بسیار متفاوت است و بایستی دقت زیادی در انتخاب هر محصول برای کاربری مخصوص آن صورت گیرد.

     

    تضعیف صدا

    مواد عایق می توانند به منظور کاهش انتقال سر و صدا طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرند. در این حالت عایق بین منبع صدا و فضای اطراف قرار می گیرد. گاهی اوقات، عایق هایی با خصوصیات جذب صدای بالا می توانند مستقیماً بر روی سطوح منابع تولید صدا نصب شوند تا با جذب صدای اضافی و کاهش سطح نویز از قرار گرفتن افراد در معرض سر و صدا و نویز اضافی جلوگیری کنند.

     

    زیبایی

    اغلب سیستم های عایق کاری مکانیکال در ساختمان های معمول در معرض دید افراد حاضر در ساختمان نیستند. موارد استثنا خصوصاً عایق کاری حرارتی بیشتر در موتورخانه ها دیده می شوند یعنی جایی که تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و لوله های مرتبط با آنها برای کارکنان یا افرادی که به این فضاها دسترسی دارند قابل مشاهده هستند.

    ایجاد ظاهر زیبا و قابل قبول برای سطوح عایق قابل مشاهده در ساختمان ها امری معمول است. این سطوح می توانند برای زیباتر شدن، رنگ آمیزی یا روکش شوند. بخصوص در بیمارستان ها، مدارس، فروشگاه ها، رستوران ها و حتا کارخانه های مواد غذایی و کارخانه های تولید قطعات الکترونیکی و کامپیوتری هر جا که سطوح عایق در معرض دید افراد قرار دارند این مسأله بسیار مهم است.

     

    منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۲۸
M.Nazaripour

 

ساپورت تأسیسات در صنعت به نوعی نگهدارنده است . که در پروژه های مختلف تأسیسات استفاده می شوند . این محصول نصب و نگهداری تأسیسات را ساده تر می کند . از مزایای اصلی انواع ساپورت تأسیسات می توان به افزایش طول عمر مفید و کارآمد شدن هر چه بیشتر تجهیزات تاسیساتی اشاره کرد. ساپورت تأسیسات ، با توجه به نوع کاربری که در پروژه دارد ، در انواع مختلفی تولید می شود.

 

ساپورت تاسیساتی در صنعت واقع نوعی نگهدارنده معرفی میشود. که در پروژه های گوناگون تاسیساتی به کار گرفته می شوند. این محصول نصب و نگهداری تاسیسات را تسهیل می بخشد .از دیگر مزایای اصلی ساپورت ها می توان به افزایش طول عمر مفید و کارآمدی هر چه بیشتر تجهیزات تاسیساتی نام برد. ساپورت تاسیساتی ، با توجه به نوع کاربری آن در پروژه، در انواع مختلفی تولید می شود .

 

تقسیم انواع ساپورت تأسیسات :

  1. ساپورت سنتی : این سازه­ ها با استفاده از نیم رخ­های فولادی ساختمانی مانند نبشی، ناودانی، تیرآهن و ... میلگردها (غالباً به عنوان آویز از سقف) و جوشکاری ساخته ونصب می­ گردند. و برای نگه­داشتن لوله روی ساپورت از بست­های ساده کرپی (U-Bolt) استفاده می­شود .
     
  2. ساپورت پیش ساخته یا مدولار : این سیستم شامل پروفیل ­های C-Channel یا U-Channel سوراخدار گالوانیزه است. که با استفاده از ادوات اتصال مخصوص به خود و پیچ و مهره و بدون نیاز به هیچ گونه عملیات جوشکاری قابلیت متصل شدن به هم و تشکیل اشکال مختلف سازه­ای را دارند.در این سیستم از رادهای گالوانیزه تمام رزوه نیز برای آویز گرفتن از سقف استفاده می­شود.


     

    مزایای استفاده از ساپورت تأسیسات :

  3. پیش بینی رگلاژ مناسب
  4. سرعت بالای نصب و اجرا
  5. مقاومت مناسب در برابر خوردگی
  6. قابلیت برداشت سیستم و نصب آن در محل دیگر
  7. عدم نیاز به جوشکاری و سوراخکاری و حذف معایب آن
  8. ظاهر زیبا و مناسب برای استفاده در کربری های نمایان
  9. قابلیت نصب آسان به دلیل امکان مناسب اتصال قطعات
  10. پشتوانه فنی و خدمات مهندسی به صورت خدمات رایگان
  11. آموزش رایگان نصب و محاسبات فنی توسط تیم پشتیبانی
     

    مزایای سیستم ساپورت تأسیسات نسبت به سنتی

    - افزایش قابل توجه سرعت و سهولت در ساخت و نصب ساپورت به دلیل حذف کامل عملیات جوشکاری. به عبارتی سخت­ترین مرحله در اجرای ساپورت مدولار برشکاری پروفیل­ها و رادها است.

    - حذف کامل عملیات روکش­کاری (مانند ضدزنگ) اعضای فولادی به علت گالوانیزه بودن تمامی اجزای ساپورت مدولار. این مزیت علاوه بر محافظت بهتر اعضا در برابر خوردگی می­تواند مانند مورد فوق عامل افزایش سرعت و سهولت اجرا نیز باشد.
    - قابلیت رگلاژ یا جابجایی در راستاهای مختلف که با مکانیزم­های شرح داده شده فوق بدست می­ آید. این قابلیت شرایطی را فراهم می­کند که تجهیزات در راستای افقی و قائم به شکلی کاملا دقیق در محل تعیین شده مطابق طراحی­ها قرار گرفته و نصب گردند. در صورت عدم وجود امکان جابجایی ممکن است در اثر اشتباه در اجرا تجهیز مورد نظر روی یک یا چند ساپورت تماس نداشته باشد که این امر باعث بروز اضافه بار روی باقی ساپورت­ها می ­شود لذا خطر بالقوه عدم کفایت ساپورت در برابر بارهای افزایش یافته وجود دارد.
    - امکان باز کردن ساپورت پس از اجرا و به کارگیری تاسیسات و مونتاژ و نصب مجدد، چراکه تمامی اتصالات با مکانیزم پیچ و مهره هستند. در مبحث تعمیر و نگهداری تاسیسات این قابلیت نقش حیاتی ایفا می­کند.


    منبع : فن تاپ
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۱۵
M.Nazaripour

مزایای عایق کاری با عایق الاستومری

 

یک سیستم عایق الاستومری که به درستی نصب شده باشد، دارای مزایای آنی و طولانی مدت است.

عایق کاری صوتی و حرارتی برودتی ، علی الخصوص با عایق الاستومری از افراد، تجهیزات و سیستم های شما حفاظت کرده و هزینه ها به میزان چشم گیری کاهش می دهد.

  • کاهش هزینه های انرژی
  • جلوگیری از تقطیر رطوبت
  • کاهش ظرفیت و اندازه تجهیزات مکانیکی
  • افزایش ضریب عملکرد
  • کاهش انتشار آلاینده ها
  • ایمنی و محافظت از افراد
  • عملکرد صوتی (کاهش میزان نویز)
  • حداکثر بازگشت سرمایه
  • ایجاد ظاهر بهتر
  • محافظت در برابر حریق
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

طراحی و نصب دقیق و مناسب عایق حرارتی برودتی به سرعت نیاز به انرژی را کاهش می دهد. و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. عایق الاستومری می تواند در لوله ها و سطوح گرم، اتلاف گرما را تا %95 کاهش یابد. که متقابلا با کاهش اتلاف گرما، هزینه های انرژی به شدت کاهش پیدا میکند.

همچنین عایق الاستومری سبب حفاظت از محیط زیست می شود. مقادیر بسیار زیادی انرژی از شیرآلات و لوله های بدون عایق حرارتی و برودتی یا عایق معیوب تلف می شود.

 

ارزیابی صرفه جویی در مصرف انرژی

یک ارزیابی انرژی در مورد مکان هایی که در آن ها عایق حرارتی برودتی می تواند صرفه جویی در مصرف و هزینه های انرژی را به دقت مستند سازی کند و پتانسیل صرفه جویی توسط یک عایق را محاسبه کند. عایق کاری یک راهکار سریع برای بازگشت سرمایه از طریق کاهش هزینه های انرژی است.

افزودن عایق الاستومری می تواند به شکلی معنادار هزینه های مصرف انرژی را در بخش ساختمان های صنعتی و تجاری کاهش دهد. عایق کاری یک سرمایه گذاری کم خطر است زیرا صرفه جویی در مصرف انرژی و بازگشت سرمایه می تواند با دقت بالایی محاسبه شود. عایق الاستومری کاری یکی از فن آوری هایی است که بازگشت سرمایه از طریق آن بسیار قابل قبول تر از خرید بسیاری از تجهیزات یا نگهداری بدین منظور است. اگر سیستم عایق کاری به درستی نگهداری شود این صرفه جویی در کل عمر عایق ادامه خواهد داشت.

کنترل تقطیر به وسیله عایق الاستومری

عایق با کند کردن بسیار خوب بخار روند تقطیر را کنترل کرده و از خوردگی لوله های سرمایشی، کانال ها، چیلرها و کفشورهای بام جلوگیری می کند. به منظور حفظ دما بالای نقطه شبنم در دمای محیط بایستی ضخامت عایق الاستومری به اندازه مورد نیاز باشد. حفظ دمای سطحی بالاتر از نقطه شبنم سبب پیشگیری از صدمات ناشی از رطوبت به مصالح ساختمانی، پیشگیری از رشد قارچ و کپک و کاهش هزینه انرژی مصرفی چیلرها و تجهیزات تبرید می شود.

 

 

حال سوال اینجاست  که چگونه عایق الاستومری به کنترل تقطیر کمک می کند؟

زمانی که سیستم لوله کشی و تجهیزات در دمایی پایین تر از دمای محیط کار می کنند، رطوبت موجود در هوا در سطح یا داخل عایق یا روی سطح لوله سرد تقطیر یا منجمد می شود. مگر این که سیستم توسط ضخامت مناسب و کافی کند کننده های تقطیر محافظت شده باشد. اگر عایق مرطوب شود می تواند باعث خوردگی و بی اثر شدن عایق شود. مشخص کردن ضخامت کافی عایق الاستومری با یک سیستم کند کننده بخار موثر مهمترین مسأله در طراحی سیستمی است که تقطیر را در سطح و درون عایق الاستومری اجرا شده بر روی لوله های سرمایشی، چیلرها و زهکش های بام کنترل می کند. ضخامت کافی عایق الاستومری بدین منظور مورد نیاز است تا دمای سطح عضو را بالاتر از حداکثر دمای ممکن نقطه شبنم حفظ کند تا از تقطیر بخار بر روی سطح جلوگیری کند. یک سیستم کند کننده بخار موثر به منظور محدود کردن انتقال رطوبت بین سطوح، اتصالات، درزها، بست ها و ساپورت ها مورد نیاز است. با کنترل تقطیر، طراح سیستم می تواند پتانسیل های زیر را کنترل کند:

  • کاهش نیاز سیستم به تعمیر و نگهداری و افزایش ضریب عملکرد
  • رشد کپک و مسایل بهداشتی ناشی از تقطیر آب
  • خوردگی لوله ها، شیرآلات و اتصالات ناشی از تجمع آب درون سیستم عایق کاری


     

    کنترل پروسه با عایق کاری

  • حفظ دمای پروسه، بهینه سازی کیفیت محصولات و بهینه سازی ایمنی در حین کار
  • حفاظت از محیط زیست با کاهش انتشار آلودگی از طریق کاهش تولید گازهای گلخانه ای با عایق کاری مناسب و کارآمد. کاهش مصرف انرژی به معنی کاهش آلاینده ها است (ذرات آلاینده، SOX, NOX, CE, VOC، مونواکسید کربن، جیوه و …).
  • عایق کاری مصرف انرژی را کاهش می دهد. این بدان معنی است که سوخت فسیلی کمتری برای تولید همان میزان انرژی باید سوزانده شود. به طبع آن، ورود مقادیر گازهای آلاینده نظیر دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد به اتمسفر کاهش می یابد. از آنجا که دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای گلخانه ای است نقش به سزایی در گرمایش زمین دارد، و دی اکسید گوگرد عامل اصلی بارش باران های اسیدی است، عایق کاری نقشی اساسی در حفاظت از محیط زیست ایفا می کند.


    منبع : سازه پایدار الهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۱۰:۴۷
M.Nazaripour

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت تأسیسات ، و به دلایل کمک به بهداشت محیط زیست و جلوگیری از افت انرژی و استفاده مناسب از زمان ، میزان مصرف عایق الاستومری جهت عایق کاری سیستم های گرمایش و سرمایش ، مخازن ، اتصالات و لوله ها ، قطعات و در صنایع تأسیساتی مانند نفت ، گاز و پتروشیمی تبدیل به امری متداول گشته است.

عایق الاستومری که نوع خاصى از عایق هاى ساخته شده از ترکیبات پلیمرى الاستومریک هستند. که بر اساس خواص شیمیایى و مشخصه هاى فیزیکى در خلال روند تولید به عنوان عایق هاى حرارتى- برودتى، صوتى و … مورد استفاده قرار مى گیرند.

یک فوم الاستومری ماده ای است که خواص الاستیکی یا شبه لاستیکی از خود نشان دهد. از آنجا که انواع بسیار متنوعی از مواد الاستومریک وجود دارد، آگاهی در مورد نحوه ی کاربرد به منظور تشخیص بهترین ماده برای هر منظور خاص نقشی حیاتی دارد.

پروسه تولید عایق الاستومری لینکران

سه جزء اصلی در ساخت عایق فوم سلول بسته الاستومریک مورد استفاده قرار می گیرند:

  • مخلوط لاستیک سنتتیک، که عموماً لاستیک نیتریل بوتادین (NBR) و/یا دی ان مونومر اتیلن- پروپیلن (EPDM) است.
  • پلی وینیل کلراید (PVC)
  • یک عامل شیمیایی کف کننده

پروسه ساخت عایق الاستومری به شکل زیر انجام میپذیرد:

در کارخانه تولید عایق الاستومری لینکران این اجزا که در بالا ذکر شد، در یک میکسر بزرگ که معمولاً 500 پوند یا بیشتر وزن دارد با هم ادغام می شوند.

سپس مخلوط وارد دستگاه اکسترودر می شود تا به شکلی که معمولاً لوله ای یا ورق مسطح است درآید.

بعد از این مرحله در یک کوره تا دمای مشخصی گرم می شود، این پروسه سبب می شود تا عامل شیمیایی کف کننده از جامد به گاز تبدیل شود.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد، هزاران سلول هوایی کوچک شکل می گیرند. سپس محصول به آرامی خنک می شود تا اطمینان حاصل گردد که این سلول ها نشکسته و سالم باقی بمانند و ساختار ماده سلول بسته را حفظ کنند.

سپس محصول نهایی به اندازه های لازم برش خورده و بسته بندی می شود.

فوم الاستومریک بدون استفاده از کلروفلوروکربن (CFC) و هیدروکلروفلوروکربن (HFC) ساخته می شوند، بنابراین به محیط زیست آسیبی نمی رسانند. که در ادامه مقالات بعد مفصلا در مورد زیست محیطی بودن عایق الاستومری صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۰۶
M.Nazaripour

با سلام و عرض ادب و احترام

از این که به وبلاگ من سر زدید بسیار ممنونم
من کارشناس ارشد رشته نقشه‌کشی تأسیسات مکانیکی ساختمان هستم و هدفم از ایجاد این وبلاگ آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان مرتبط با تاسیسات و صنایع ساختمانی و محصولات تولیدی در زمینه فنی و ساختمانی و مطالب علمی مربوط به رشته شان می باشد.
یکم راجع به رشته خودم برای آشنایی بیشتر براتون توضیح میدم.

در دنیای امروز تامین آسایش بشر یکی از هدف های اصلی بوده و سعی شده است با استفاده و به کارگیری تاسیسات مکانیکی، در طراحی و اجرای ساختمان سازی این امر مهم پی گیری شود. لذا فراگیری و شناخت علم تاسیسات مکانیکی برای کلیه دست اندرکاران تاسیسات ساختمانی یکی از مباحث مهم و ضروری محسوب می شود.
هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با طرح، محاسبه، اجرا، راه اندازی، سرویس و نگهداری تاسیسات بهداشتی، تاسیسات گرمایی، تاسیسات گازرسانی ساختمان های مسکونی، راه اندازی و سرویس و تعمیر تاسیسات برودتی خانگی و تجاری، نقشه خوانی و نقشه کشی تاسیسات فنی ، ساختمانی ، بهداشتی، حرارتی، گازرسانی و برودتی و... آشنا می شوند.

زمینه ها و عناوین شغلی رشته تاسیسات :
- راه اندازی و تعمیرکاری دستگاه های سردکننده خانگی
- راه اندازی و تعمیرکاری سیستم های حرارت مرکزی
- جوشکاری برق و گاز
- لوله کش آب ساختمان
- برق کاری و راه اندازی دستگاه های تاسیساتی با استفاده از لوله های فلزی و پلیمری
- نقشه کش تاسیسات مکانیکی ساختمان
- طراح، مجری و ناظر لوله کشی گاز خانگی و تجاری
- نصاب و لوله کش تاسیسات حرارت مرکزی

تأسیسات فنی ساختمان

 

با توجه به اینکه این وبلاگ روزانه به روز میشود بهتر است برای پیدا کردن موضوع دلخواهتان از قسمت موضوعات وب استفاده کنید یا در پایین صفحه وب در قسمت آخرین مطالب بر روی لیست همه مطالب کلیک کنید تا همه پستهای قرار داده شده در این وبلاگ را مشاهده کنید.

سعی میکنم در این وب به توضیح مطالب و تولیدات متفاوت صنعت ساختمان بپردازم.


در این وب سعی میکنم علاوه بر موضوعات تخصصی صنعت ساختمان و تولیدات مربوط به آن کاتالوگ های صنعتی نیز قرار دهم.

 

لازم به ذکر است اکثر مطالب موجود در این وبلاگ از سایت های سازه پایدار الهیه و فن تاپ ( لینکران ) می باشد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۹ ، ۱۲:۱۲
M.Nazaripour