تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

۲۳ مطلب در فروردين ۱۴۰۰ ثبت شده است

اثرات دمایی و شیمیایی عایق الاستومری ایرانی چیست؟

اثرات دمایی بر عایق الاستومری ایرانی

عایق الاستومری ایرانی لینکران بر پایه NBR شامل یک مخلوط پلیمری از لاستیک نیتریل بوتادین رابر (NBR) و پلی وینیل کلراید (PVC) می باشد.
دامنه دمایی توصیه شده ۵۰- تا ۱۱۰+ درجه سانتی گراد است. مواد پلیمری موجود در عایق های الاستومری در زمان قرار گرفتن در معرض دمای شدید ، مستعد تغییرات فیزیکی می باشند.
هنگامی که در دمای پایین قرار می گیرند، سریعاً سفت شده و زمانی که دما به ۵۰- درجه سانتی گراد برسد به طور ناگهانی سفت شده. البته این تغییرات روی عملکرد حرارتی محصول تأثیر منفی نمی گذارد. و تغییرات در خواص فیزیکی در زمان افزایش دمای محیط به صورت معکوس ، برگشت پذیر هستند.
همچنین هنگامی که در دمای خیلی بالا قرار میگیرند نیز به تدریج سفت و سخت شده. همانطور که اشاره شد این تغییرات فیزیکی برگشت پذیر هستند و روی عملکرد محصول اثر منفی نمی گذارند.

مقاومت شیمیایی عایق الاستومری ایرانی

محصولات عایق الاستومری مقاومت شیمیایی خوبی در یک دامنه ی گسترده ای از مواد شیمیایی از خود بروز می دهند. محصولات تولیدی الاستومری بر پایه EPDM و NBR هستند که نوع دوم شامل افزودنی هایی از قبیل PVC (پلی وینیل کلراید) و ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) یا سایر افزودنی های پلاستیکی هستند. از این رو مقاومت شیمیایی محصول بر اساس پلیمر اولیه ای است که محصول بر پایه آن باشد.
البته مقاومت شیمیایی محصولات الاستومری به چند پارامتر دیگر از جمله  سطح قرار گرفتن در معرض محیط ، دمای محیطی و غلظت شیمیایی نیز دارد.
و به طور کلی پارامترهای ذکر شده نقشی اساسی در تعیین قابل استفاده بودن عایق الاستومری ایرانی در فضای مورد نظر ایفا می نمایند.

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۳۱
M.Nazaripour

مزایای عایق الاستومری چیست و در چه جاهایی کاربرد دارد؟

مزایای عایق الاستومری ایرانی

  • محوراشباع پلیمری درساختار غیرقطبی و مقاومت برابر اوزون و اشعه ماورا بنفش
  • ضریب انتقال حرارتی کمتر از ۰٫۰۳۴ w/mk در دمای صفر درجه سانتیگراد
  • دامنه حرارتی بین دمای ۵۰- الی ۱۱۰+ درجه سانتیگراد
  • ساختار سلولی بسته و ضریب هدایت حرارتی ثابت
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، اسیدها و بازها
  • جلوگیری از خوردگی لوله ، مخازن و داکت
  • مقاومت در برابر نفوذ بخار آب و رطوبت
  • نصب آسان با ظاهری تمیز و مرتب
  • چسبندگی و پذیرش رنگ بالا
  • غیرسمی و زیست محیط
  • بدون فیبر و تولید ریزگرد یا گردوغبار
  • بی نیاز از پوشش های فلزی در محیط باز
  • مناسب برای محیط های بافضا و جای کارکم
  • وجود پوشش های خارجی و جکتینگ های متنوع
  • انعطاف پذیری بالا و مقاوم در برابر ضربه و فشار
  • خاصیت خود خاموش شوندگی و مقاومت دربرابر حریق
  • مقاوم در مقابل آلودگی ، گرد و خاک ، رطوبت ، ریزگرد و بخار آب
  • جایگزین مناسب به جای پشم سنگ ، پشم شیشه ، پلی اتیلن ، پلی یورتان و ...

کاربرد عایق الاستومری ایرانی

انواع عایق الاستومری جایگزین خوبی برای پشم سنگ ، پشم شیشه ، پلی اتیلن و پی اورتان می باشند. از عایق الاستومری در سیستم های تهویه ، سرمایش و لوله کشی های آب گرم و سرد استفاده می شود.

 

عایق حرارتی برودتی الاستومری

جنس انواع عایق حرارتی برودتی الاستومری از نیتریل رابر فوم (NBR) می باشد. که در مصارفی مانند سیستم یخچال سازی ، تهویه مطبوع ، ایزوله کردن سقف های سوله ، کانالها ، کشتی سازی ها ، صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

عایق لوله ای برای سیستم های لوله کشی گرمایشی

انواع عایق الاستومری ایرانی جهت کاهش اتلاف انرژی در سیستم های لوله کشی به کار می روند.

این عایق به دلایل زیر که مطرح می شود برای سیستم لوله کشی مناسب است.

  • محدوده کاری دمای بالا تا ۱۲۵ درجه سانتیگراد
  • عدم داشتن آزبست ، ذرات معلق و گرد و غبار
  • جذب آب پایین و مقاوم در برابر رطوبت
  • انعطاف پذیری و نصب آسان
  • ضریب هدایت گرمایی پایین
  • مقاوم در برابر اوزون

 

عایق الاستومری رولی سیستم کانال هوا

عایق الاستومری ایرانی لینکران ، ایده آل ترین عایق برای سیستم کانال هوا به دلیل عدم وجود فیبر ، گرد و غبار و بدون حساسیت پوستی.
همچنین عایق لینکران مقاومت بالایی در مقابل رطوبت ، رشد قارچ ها و حمله حشرات دارد. و با ضریب انتقال حرارتی پایین و عمر مفید طولانی می تواند برای عایق داخلی و خارجی همه سیستم های کانال هوا استفاده نمود.

 

عایق الاستومری برای سیستم های لوله کشی سرمایشی

عایق الاستومری ایرانی تولیدی گروه صنعتی لینکران جهت کاهش اتلاف انرژی و کنترل مشکل میعان در لوله کشی های سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
این نوع عایق به دلایل زیر در سیستم های سرمایش مرکزی مورد استفاده قرار می گیرند:

  • جذب آب پایین و مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • مطابقت کامل با استانداردهای اشتعال زایی
  • ضریب انتقال حرارتی پایین و البته ثابت
  • انعطاف پذیری و نصب آسان ( بدون نیاز به روکش در مصارف خارجی)

عایق صوتی الاستومری

از مهمترین خصوصیات عایق صوتی الاستومری میتوان به نکات زیر اشاره نمود :

  • مقاومت در دمای بین ۵۰- الی ۱۱۰+ درجه سانتیگراد
  • دوستدار محیط زیست و جلوگیری از اتلاف انرژی
  • مقاوم دربرابر دمای بالا و آتش(غیر قابل اشتعال)
  • ضریب انتقال حرارت ۰٫۳۶ W/(M.K)
  • مقاوم در برابر انتشار بخار آب
  • عاری از الیاف  ، گرد و غبار
  • پیشگیری از ایجاد خوردگی
  • انعطاف پذیری بالا
  • طول عمر بالا

قابل ارائه به صورت عایق لوله ای و عایق رولی با سایز ها ، ضخامت ها و روکش های آلومینیومی ، چسبی و رنگی

 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۲۲
M.Nazaripour

راد گالوانیزه چیست؟

سلام و وقت بخیر خدمت همراهان وبلاگ تأسیسات نظری
یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین محصولات بازار در حوزه تأسیسات میتوان به راد گالوانیزه و پیچ متری اشاره نمود. که من مطالبی برای معرفی این محصول از یکی از سایتهای معتبر پیدا کردم و برایتان به اشتراک میگذارم. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با توجه به بررسی های ما قیمت راد گالوانیزه در گروه صنعتی لینکران به مراتب پایینتر از تولیدکننده ها و تأمین کننده های دیگر در بازار می باشد. با ما همراه باشید.

راد گالوانیزه یکی از مهمترین و کاربردی ترین لوازم در صنعت به حساب می آید. که در کاربری های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. سازه های فلزی ، صنایع نفتی ، تأسیسات ساختمان ها نصب پلیت ، کاشت شیمیایی و … از جمله این موارد به حساب می آیند. پرکاربردترین موارد استفاده از رادها در تأسیسات و عملیات عمرانی می باشد. که در مقاله راد گالوانیزه به طور مبسوط درباره آن صحبت خواهد شد.

راد چیست؟

به صورت کلی راد گالوانیزه ، انکر راد یا راد بولت و پیچ متری یک میله ی فولادی رزوه روکش گالوانیزه است. که بسته به نوع استفاده آن به عنوان ثابت کننده بنا و نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد.
راد گالوانیزه فولادی در سایزهای مختلف M8, M10, M12, M16, M20 و همچنین با طول های متفاوت از ۲۰ cm تا ۳ m موجود می باشند. به دلیل شرایط سخت فضاهای مورد استفاده آن و امکان به وجود آمدن خوردگی ، راد را از طریق عملیات سخت کاری و روکش دهی مقاوم می سازند.

روش های تولید راد گالوانیزه

تولید راد گالوانیزه با حدیده کاری یا ماشین کاری (Die Threading)

روش حدیده کاری از قدیمی ترین طرق تولید راد رزوه می باشد که به روش براده برداری از آن استفاده می شود. هم اکنون نیز برای تولید راد توسط آلیاژهای خاص که امکان تولید آن با روش رولینگ وجود ندارد. نیز از روش ماشین کاری استفاده می شود.

تولید راد گالوانیزه با رولینگ (Thread Rolling)

سریعترین و بهترین روش ایجاد رزوه در راد ، روش تولید راد گالوانیزه با رولینگ می باشد. در روش رولینگ ، دو قرقره به صورت همزمان نیروی دوران و فشار را جهت ایجاد رزوه اعمال می دارند.

تفاوت دو روش حدیده کاری و رولینگ

روش رولینگ بسیار متفاوت از روش حدیده کاری می باشد. در روش رولینگ کیفیت سختی و سطح ، میزان مقاومت در برابر ساییدگی بسیار بیشتر از روش براده برداری است.

روش حدیده کاری مزایای زیادی نسبت به روش حدیده کاری دارد. که از جمله آن میتوان به تنش پسماند مفید ، ایجاد خواب کریستالی یکنواخت در جهت پیچش ، تولید به ایجاد فشردگی کریستالی اشاره نمود.

کاربرد راد گالوانیزه

کاربرد راد گالوانیزه در تأسیسات

راد گالوانیزه در تأسیسات برای ساپورت گذاری به شکل تک آویز ، دو آویز و چند آویز جهت ساپورت سینی کابل ،تجهیزات هواساز و فن کوئل ، لوله های سرمایش و گرمایش ، اطفاء حریق و آتش نشانی ، فاضلاب و کاربردهای دیگر تأسیساتی مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه ی راد نگهداری و تثبیت کننده ساپورت جهت نصب و اتصال در کاربری های گوناگون است.

کاربرد راد گالوانیزه در عملیات عمرانی و سازه

راد گالوانیزه را جهت اتصال سازه های فولادی به بتن در عملیات عمرانی مورد استفاده قرار می دهند. مثلا برای نصب بیس پلیت جهت برپا داشتن تیرهای برق ، اتصال ستون های فولادی و انواع کاشت شیمیایی از راد گالوانیزه استفاده می نمایند.

ساپورت ها با انواع راد گالوانیزه

ساپورت ها با راد تک آویز Single hanging Support

براساس استاندارد  NFPA برای ساپورت های آتش نشانی ، اطفا حریق ، فاضلاب و آب باران ، لوله های آب مصرفی که به صورت تک خطی حرکت میکنند. نگهدارنده ساپورت باید به شکل تک آویز باشد.
این نوع از ساپورت ها به وسیله انکربولت ضربه ای R-DCA به سازه سقف متصل می شوند. و راد FTR از انکر آویزان و بست نیز به راد اتصال می یابد.

ساپورت ها با راد دو آویز Two hanging Support

در باربری های سبک و متوسط از ساپورت U شکل استفاده می شود. در کاربری های مختلفی از ساپورت با آویز راد استفاده میشود. که از آن جمله میتوان به کانال هوا ، لوله های آب مصرفی ، لوله های چند خطی و ساپورت سینی کابل نام برد.
در این نوع ساپورت ها براساس نوع و وزن ساپورت، میتوان از انواع راد سایز M8 تا سایز M20 استفاده نمود.

ساپورت ها با راد چند آویز Multiple hanging Support

در باربری های سبک ، متوسط و سنگین از این نوع ساپورت استفاده می شود. نوع قرارگیری بعضی از تأسیسات مانند خطوط لوله ، کانال ، سینی کابل ممکن است به گونه ای باشد که مجبور به استفاده از ساپورت ترکیبی شویم. یا با وجود ازدیاد لوله ها ، کانال ها و سینی های کابل ، ملزم به استفاده از ساپورت با وزن زیاد و طول بلند بشویم.
از آنجایی که طول و وزن زیاد ساپورت موجب افزایش خیز و تنش در ساپورت ها می گردد، باید تعداد آویز ساپورت را افزایش داد.

پیچ متری

پیچ متری به طور فنی همان راد رزوه شده با طول استاندارد و مشخص بنا به نیاز و درخواست مشتری می باشد. میتوان از پرمصرف ترین طول های پیچ متری در صنعت به یک متر و بیست سانتی متری ، سه متری و پنج متری اشاره نمود.
به دلیل این که در بازار مصرفی اکثر سفارشات مشتریان راد گالوانیزه زیر یک متر می باشد. لازم است تا پیچ های متری در کارخانه در سایزهای متنوع با طول یک متر تولید شوند. و با توجه به سفارشات گرفته شده این پیچ ها برش داده می شوند. و بنا به نیاز به طول های کوچکتر تبدیل می گردند.

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۰ ، ۱۲:۰۶
M.Nazaripour

پیشگیری از خوردگی زیر عایق

سلام و وقت بخیر
امروز دوباره با موضوع خوردگی زیر عایق در خدمت شما هستیم. با یک دیدگاهی دیگر و جزئی تر نسبت به مقاله قبل. 

پیشگیری از خوردگی زیر عایق

پیشگیری از خوردگی زیر عایق در  لوله های فلزی ، کانال ها و مخازن  Corrosion Under Insulation – CUI از مطالبی است که در مقالات و مطالعات علمی زیادی وجود دارد .
CUI یکی از نگرانی های مهم در مبحث سیستم عایق کاری حرارتی لوله های کربن استیل است که در محدوده دمایی 0 تا 120 درجه سانتیگراد و لوله های استیل زنگ ناپذیر است که در محدوده دمایی 60 تا 120 درجه فارنهایت عمل می کنند . همچنین نگرانی خاص دیگری در مورد سیستم های دما متغیر وجود دارد زیرا بخش سرد این چرخه سبب تشکیل رطوبت درون سیستم عایق کاری شده و بخش گرم آن سرعت واکنش خوردگی زیر عایق را افزایش می دهد .
بعلاوه اینکه سیستم های دما متغیر در معرض انقباض و انبساط های متناوب هستند که می تواند به سیستم عایق کاری صدمات جدی وارد کند .
واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی لینکران در آزمایشگاه های تخصصی خود روزانه در تلاش است تا بر اساس استانداردهای موجود و تستها و آزمایشهای مختلف با تولید انواع عایق الاستومری به پیشرفت صنعت کشور کمک کند و به طور چشمگیری مشکلات خوردگی زیر عایق را رفع کند .
این مقاله به بررسی نکات اصلی در مورد خوردگی زیر عایق در لوله ها پرداخته و پس از ارائه مثال ها ، روش هایی را برای کاهش خطر CUI ارائه می دهد .

خوردگی

خوردگی زیر عایق می تواند برای انواع لوله های فلزی (آهن، مس، آلومینیوم، فولاد زنگ ناپذیر و …) رخ دهد . بطور خاص ، برخی از انواع فلزات سخت مانند کربن استیل (در دمای کاری 0 تا 60 درجه سانتیگراد) یا فولاد زنگ ناپذیر (در دمای کاری 60 تا 120 درجه سانتیگراد) ممکن است بر اثر خوردگی زیر عایق دچار ترک شوند . زمانی که خوردگی زیر عایق رخ دهد می تواند سبب بروز مشکلات فراوانی گردد که رفع آنها بهایی سنگین دارد اما بایستی حتماً انجام شود . خوردگی زیر عایق می تواند برای سیستم های قرار گرفته در فضای باز یا بسته ، یا سیستم های سرد و گرم اتفاق بیافتد . اما بیشتر برای یونیت های خارجی سیستم های صنعتی که در فضای باز و در محدوده کاری 32 تا 250 درجه فارنهایت قرار می گیرند رخ می دهد .

لوله ها و مخازنی که در معرض تغییرات متناوب گرمایی و سرمایی هستند بطور خاص بیشتر در معرض خوردگی زیر عایق قرار دارند . تجهیزات فضای بسته کمتر در معرض خوردگی زیر عایق قرار دارند ، دلیل اصلی این مسأله وجود آب یا بخار آب کمتر در فضای بسته و محل قرار گیری این تجهیزات است . به هر حال ، همانطور که در مثال ها خواهیم دید ، امکان خوردگی زیر عایق تجهیزات فضای بسته نیز وجود دارد . مورد اخیر بخصوص در قسمت هایی که عایق الاستومریک مرطوب شده بیشتر امکانپذیر است .

 

عوامل اصلی بروز خوردگی زیر عایق

از آنجا که فلز و هوا همیشه حضور دارند ، عامل کنترل کننده CUI الکترولیت است یعنی رطوبتی که از درون سیستم عایقکاری عبور کرده و با لوله فلزی تماس حاصل می کند .
بدون رطوبت، خوردگی زیر عایق اتفاق نمی افتد . سیستم عایق الاستومری بایستی به شکلی طراحی و انتخاب شود تا ورود رطوبت به درون عایق الاستومریک را به حداقل ممکن برساند . انواع عایق الاستومریک با ضریب عبور کم بخار آب ، احتمالاً گزینه خوبی به منظور ممانعت از ورود بخار و رطوبت هستند .
بیشتر انواع عایق الاستومری ، به خودی خود نمی توانند از بروز CUI جلوگیری کنند . در عوض ، سیستم های عایق الاستومری می توانند با جلوگیری از رسیدن رطوبت به لوله های فلزی از بروز خوردگی زیر عایق پیشگیری کنند . اغلب مواد عایق الاستومریک فاقد مقادیر کافی از مواد مهار کننده خوردگی زیر عایق هستند که بتواند بطور معنا داری جلوی خوردگی زیر عایق را بگیرد .

 

یون خورنده (شتاب دهنده)

وقتی خوردگی زیر عایق اتفاق افتد ، غالباً یک شتاب دهنده خوردگی (یا یون خورنده) دخیل است . بطور مثال هالوژن هایی مثل کلریدها خوردگی زیر عایق را تشدید می کنند . هرچند که واکنش اولیه معمولاً مقصر جلوه دادن عایق الاستومری است ، واقعیت این است که رطوبت راه خود را به درون سیستم باز کرده است و این بدین معنی است که سیستم بطور کامل آب بندی نشده است . بنابراین ، منشاء اصلی خوردگی زیر عایق به سادگی قابل تشخیص نبوده و ممکن است از منابع متعددی آغاز شده باشد که اغلب در فاصله زیادی از محل کشف خوردگی زیر عایق قرار دارند . ورود آب به درون سیستم عایق الاستومریک مقادیر وصف ناپذیری از یون های خورنده را ایجاد می کند که بسیار بیشتر از مقادیر یون های موجود در عایق الاستومری هستند . سایر هالوژن های خورنده بالقوه شامل فلورین، برومین و یدین هستند . سولفیدها با وجود اینکه پایه هالوژنی ندارند ، خورنده های بالقوه ای هستند .

 

مراحل پیشگیری

قدم اول به منظور پیشگیری از خوردگی زیر عایق اجرای دقیق و درست سیستم عایق کاری است . اطمینان از انتخاب عایق الاستومری مناسب و اجرای دقیق و صحیح سیستم عایق کاری و آب بندی کامل ، اهمیتی حیاتی در این خصوص دارد .

بعلاوه ، بایستی یک برنامه نگهداری منظم و ممتد شامل بررسی چشمی سیستم عایقکاری وجود داشته باشد تا صدمات را تشخیص دهد زیرا عایق الاستومریک صدمه دیده پتانسیل خوردگی زیر عایق را افزایش می دهد . بنابراین وجود یک برنامه نگهداری منظم کمک شایانی به کاهش هزینه های تعمیرات و جایگزینی می کند.

مشخصاً ، تعدادی از عوامل در ایجاد خوردگی زیر عایق دخالت دارند که مستقیماً ربطی به خود عایق الاستومری ندارند . بعلاوه، در برخی عملکردها خطر خوردگی زیر عایق بیشتر است : عملکرد در فضای باز ، و عملکرد در فضای بسته ای که دما بطور متناوب بین گرما و سرما در نوسان است .

 

پیشگیری از نفوذ رطوبت

اولین و اصلی ترین مرحله، پیشگیری از نفوذ رطوبت از طریق منافذ انواع سیستم عایق الاستومریک است که می تواند مانع از بروز خوردگی زیر عایق شود زیرا رطوبت جزو لاینفک خوردگی است . دقت کنید که عبارت مورد استفاده “منافذ سیستم عایق کاری “است ، یعنی اینکه فقط عایق الاستومری در این بین نقش ایفا نمی کند بلکه غلاف، مهار کننده های بخار و … نیز در این مورد مهم هستند.

مواد عایق الاستومری با جذب آب کم و عبور بخار ناچیز عموماً گزینه های خوبی به منظور جلوگیری از عبور رطوبت بدون استفاده از سایر سدهای مهار کننده نفوذ رطوبت هستند .

یک سیستم لوله کشی همچنین شامل اتصالات، بست های نگهدارنده، شیرآلات، تله های بخار و انواع نقاط ضعف دیگر است . آب بندی داخل سیستم در مقابل رطوبت ، تأثیر چندانی در مقابله با خوردگی زیر عایق ندارد . در حالت ایده آل ، اگر یک خط لوله سرمایشی مرطوب باشد ، نباید عمل نصب سیستم عایقکاری انجام شود تا از به دام افتادن رطوبت زیر عایق الاستومریک و بروز خوردگی زیر عایق جلوگیری شود .

نصب و اجرای صحیح سیستم

قابل قبول نیست که با اعتقاد به اینکه به هر حال کمی رطوبت برخی اوقات وارد سیستم عایقکاری می شود برخی نکات و اصول اولیه را نادیده بگیریم و به آنها بی توجه باشیم .

نصب و اجرای صحیح سیستم عایق کاری نیز به اندازه انتخاب متریال مهم است . یک نصب ضعیف و نادرست سبب می شود تا بهترین متریال هم نتواند به خوبی عمل کند . استفاده صحیح از مهار کننده ها و سدهای بخار می تواند صدمات ناشی از شکست های ایجاد شده در سیستم عایق کاری که ممکن است به رطوبت اجازه دهد تا بر روی سطح لوله بنشیند و باعث بروز خوردگی زیر عایق شود را کاهش دهد .

این باور نادرستی است که عایق الاستومریک به خودی خود از CUI پیشگیری می کند . بهتر است بگوییم عایق الاستومری به خودی خود فاقد مواد تشدید کننده و شتاب دهنده خوردگی زیر عایق است . عایق الاستومری بخشی از سیستم عایقکاری است که در برخی موارد می تواند نفوذ رطوبت و رسیدن آن به سطح لوله را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند . اگر عایق الاستومریک به درستی نصب شود ، می تواند به پیشگیری از خوردگی زیر عایق کمک کند .

انواع عایق الاستومری وجود دارند که حاوی مقادیر کافی مواد مهار کننده خوردگی زیر عایق هستند . به هر حال ، ممکن است این نوع از عایق الاستومریک انتخاب اول و اصلی کارفرمایان و مهندسان نباشند . برای مثال، ممکن است سلول باز، فیبری یا گرانولار و فاقد مشخصات مهار کافی برای جلوگیری از نفوذ بخار آب باشند که مقبولیت آنها را برای کاربرد در سیستم سرمایشی یا چرخه های سرمایشی/گرمایشی کم می کند .

 

فاکتورهای کنترل کننده بخار

همچنین پوشش ها، ژل ها، فیلم ها و مواد دیگری وجود دارند که می توانند به عنوان مهارکننده های خوردگی زیر عایق یا سدهای رطوبتی به لوله اضافه شوند .

در انواع سیستم عایقکاری که در دمایی پایین تر از دمای محیط کار می کنند، یا کاربردهایی که رطوبت عضو ثابت آن است (مانند سکوهای نفتی دریایی یا نواحی با رطوبت بسیار بالا مانند سواحل و جزایر)، سیستم عایق کاری بایستی به شکلی طراحی شود که نفوذ رطوبت را به حداقل رسانده یا بطور کامل مهار کند تا باعث بروز خوردگی زیر عایق نشوند.

اگر فاکتورهای کنترل کننده بخار در یک سیستم عایق کاری صدمه ببیند و رطوبت به سیستم عایق کاری نفوذ کند ، سیستم آن را به دام انداخته و نرخ تبخیر را کاهش می دهد ، بنابراین باعث می شود که لوله فلزی بیشتر از زمانی که اصلاً فاقد عایق الاستومریک است ، مرطوب بماند . همین مسأله نیاز به طراحی قوی و خوب جهت نصب سیستم عایق کاری بدون درز و ایجاد یک سیستم مهار کننده بخار با کیفیت را برجسته تر می کند .

عوامل تشدید کننده

اگر یون های خورنده در محیط طبیعی وجود دارند ، حتی در مقادیر کم ، در چرخه های مرطوب/خشک یا گرم/سرد ، پس از چند بار مواجهه با رطوبت ، خورنده ها در سیستم تجمع می کنند . جایی که آلودگی ، چربی ، روغن و سایر آلاینده ها در خلال پروسه عایق کاری وارد سیستم شده باشند ممکن است خوردگی رخ دهد. تجهیزات موجود در فضای بسته غالباً در معرض تماس با مواد پاک کننده هستند . تجهیزات روی بام به صورت بالقوه در معرض آب باران و آلاینده های موجود در هوا هستند .

تجهیزات فضای باز نزدیک به ساحل در معرض غبار اقیانوسی هستند . برخی از تجهیزات فضای باز در معرض غبار برج های خنک کننده هستند که می تواند حاوی انواع مواد شیمیایی محلول در آب باشد که CUI را تشدید می کنند .

تجهیزات مدفون در معرض آلاینده های محلول موجود زمین هستند . همانطور که قبلاً گفته شد ، کلید ورود رطوبت (به همراه آلاینده ها) می تواند نقاطی از سیستم باشد که آب بندی آنها مشکل است (مانند اتصالات، فلنج ها، بست ها، شیرآلات و …). استفاده از اتصالات کارخانه ای و بست های عایق دار به اطمینان از حصول آب بندی لازم کمک می کند .

استفاده از مهار کننده های بخار دارای کیفیت بالا ، با نفوذپذیری کم و دارای عملکرد پیوسته به منظور جلوگیری از نفوذ بخار به سیستم عایقکاری ورود رطوبت را حتی به ساختارهای پیچیده محدود می کند .

 

روش های جلوگیری و کاهش ورود رطوبت به سیستم عایق کاری

  •  

    شروع کار با یک طراحی خوب سیستم عایق کاری و انتخاب مواد درست برای کاربری خاص

     
  •  

    استفاده از عایق الاستومری ، غلاف و اتصالات کارخانه ای ، بست های عایق دار ، درزبندی ، اتصالات محکم و مهار کننده های بخار که کاملاً به عایق الاستومری چسبیده اند . اینها از ورود رطوبت و تجمع آن در نواحی پایین سیستم عایق کاری جلوگیری می کنند . همچنین، بایستی اطمینان حاصل شود که مهار کننده های بخار بطور کامل و بدون عیب و نقص مورد استفاده قرار گرفته اند و توسط غلاف محافظ پوشانده شده اند.

     
  •  

    اجرای سیستم عایق کاری بدون هرگونه درز ، آسیب دیدگی و شکستگی که به بخار یا رطوبت اجازه ورود به سیستم عایق کاری و تماس با لوله فلزی را بدهد .

     
  •  

    در موقعیت های بالقوه شدید خوردگی زیر عایق ، موسسه ملی مهندسان خوردگی آمریکا (NACE) استفاده از مهار کننده های خوردگی مانند :  پوشش ها، ژل ها و … را بر روی سطوح لوله های زیر عایق الاستومری به منظور افزایش سطح حفاظتی، توصیه می کند . در مورد انواع سیتسم عایق کاری که طراحی یا اجرای ضعیفی دارند یا صدمه دیده اند و رطوبت را به دام انداخته و عملاً سطح لوله را حتی بیشتر از زمانی که عایق الاستومری وجود نداشته باشد در معرض رطوبت قرار می دهند ، نگرانی بیشتری وجود دارد . به همین دلیل در مواردی که حفاظت در برابر افراد مهم است ، NACE غالباً هر جا که ممکن باشد استفاده از قفس سیمی را به عنوان سد فیزیکی جهت حفاظت از سیستم عایق کاری توصیه می کند . تقویت سیستم عایق کاری به مراتب بیش از تقویت عایق الاستومری به تنهایی در پیشگیری از CUI اهمیت دارد . از نظر NACE طراحی دقیق و صحیح نصب و نگهداری درست ، اجباری است .

     
  •  

    بازرسی دوره ای و نگهداری سیستم عایق کاری همیشه لازم است و پیش از نصب سیستم بایستی برنامه ریزی شود . بازسازی سریع هرگونه صدمات وارد شده به سیستم عایق کاری پیش از آنکه تبدیل به مشکلی اساسی و بزرگ شود از مهم ترین نکات در پیشگیری از CUI است .

    هندبوک ASHRAE تأکید دارد که: “خوردگی لوله های فلزی ، مخازن و تجهیزات زیر عایق الاستومری ، اگرچه عموماً توسط عایق الاستومری ایجاد نمی شود ، به صورت معناداری موضوعی است که باید در خلال طراحی هر سیستم عایق کاری مکانیکال مورد توجه قرار گیرد”.

    درک اهمیت موضوع خوردگی زیر عایق ، پتانسیل های عامل آن و طراحی به منظور پیشگیری از آن صحیح ترین روش جهت کاهش CUI است .

     

    مزایای انواع عایق الاستومری

     

     

    مقاومت در برابر نفوذ آب از مزایای عایق الاستومریانواع عایق الاستومریک سلول بسته مقاومت عالی در مقابل نفوذ بخار آب دارند .

     
     

    عایق های PU و PIR در مقابل بخار آب نفوذ پذیر هستند ، و برای محافظت از آنها در برابر نفوذ رطوبت بایستی از مهار کننده ها استفاده شود .

     
     

    پیشگیری از خوردگی زیر عایق از مزایای عایق الاستومریوقتی یک سد بخار صدمه می بیند به آب اجازه می دهد تا وارد سیستم عایق کاری شود ، این مسأله عملکرد عایق الاستومریک را کاهش داده و می تواند سبب یخ زدگی و خوردگی زیر عایق شود .

     
     

    در مورد انواع عایق الاستومری تجربه ثابت کرده است که میلیون ها سلول بسته در مقابل نفوذ آب مقاومت می کنند و نیازی به غلاف ندارند .

     
     

    در مورد محصولات ساخته شده از الیاف معدنی به دلیل اینکه مقاوت در برابر نفوذ بخار آب بسیار پایین است (μ=1) بایستی روی آنها با یک لایه بسیار محکم پوشش مقاوم در برابر نفوذ بخار آب پوشانده شود. نفوذ بخار آب به داخل سیستم عایقکاری باعث خوردگی زیر عایق می شود .

     
     

    یک ماده سلول بسته قابل اعتماد بایستی از سیستم عایق کاری در مقابل نفوذ غیر مجاز رطوبت محافظت کند .

    فشار جزیی هوای گرم (که حاوی رطوبت است) بیش از هوای سرد است و جریانی از سمت گرما به سمت سرما ایجاد می کند . یک مقدار μ زیاد امکان نفوذ رطوبت به درون سیستم عایقکاری را کاهش می دهد .

     
     

    مقاومت در برابر نفوذ آب از مزایای عایق الاستومریآب دارای ضریب هدایتی حرارتی ʎ برابر با 0.607 W/mK است که حدوداً 15 تا 17 برابر میانگین این ضریب در مواد عایق الاستومری است (ʎ در انواع عایق الاستومری سلول بسته حدود 0.033 W/mK است) . بنابراین نفوذ و تجمع آب در بدنه مواد عایق الاستومریک به شدت عملکرد مواد عایق الاستومری را کاهش داده و سبب افزایش هدایت حرارتی و در یک کلام سبب افزایش اتلاف انرژی و هزینه ها می شود .

     

     

     

     

    منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۰۰ ، ۱۷:۰۰
M.Nazaripour

خوردگی زیر عایق حرارتی

با سلام امروز با مقاله ای دیگر با موضوع خوردگی زیر عایق درخدمتتان هستم. امیدوارم که مفید واقع شود.
 

خوردگی زیر عایق حرارتی از مهمترین معضلات پیمانکاران و متخصصینی است که در هر فضایی که عایق حرارتی نصب می کنند رخ می دهد، به ویژه در مکانهایی که عایق حرارتی در معرض رطوبت قرار دارند.
برای پیشگیری از عمل خوردگی عایق حرارتی (بخصوص در مناطق مرطوب و بارانی)، لازم است تا پوشش عایق ها را از سوراخ ، پاره شدن و در نهایت نفوذ آب ، خیس شدن و خوردگی محافظت نمود. درصورتیکه پوششی که روی خود عایق قرار دارد در مقابل خوردگی مقاومتی نداشته باشد و یا حتی هیچ لایه محافظی بین پوشش و عایق وجود نداشته باشد، امکان خوردگی بیشتر خواهد شد.

یکی از اتفاقاتی که ضرر و زیان زیادی به بار می آورد، سرعت بالای خوردگی زیر عایق می باشد که سبب نازک سازی دیواره تجهیزات عایق کاری می شود و تا زمانی که مخازن ، لوله ها و فضاهای عایق کاری شده خراب نشوند،از خود علامتی نمایش نمیدهد.
و این خود باعث نفوذ خوردگی به همه تجهیزات عایق کاری شده بدون بروز نشانه میشود و فاجعه به بار می آورد. در مقاله خوردگی زیر عایق حرارتی تلاش شده تا به ساده ترین نحو ممکن ، مفاهیم خوردگی و عوامل تشدید کننده آن بیان شود.

عوامل ایجاد خوردگی

سه عامل مهمی که توأمان موجب ایجاد خوردگی زیر عایق می شوند و یا حضور آنها آن را تشدید میکند، عبارتند از :
* نفوذ آب (رطوبت)
* اکسیژن (هوا)
* گرما (مثلاً گرمای به وجود آمده درون مخازن و لوله ها)

عوامل ایجاد خوردگی زیر عایق - عایق الاستومری گروه صنعتی لینکران linkran

لوله های کارخانه ها به وسیله جوشکاری به هم متصل می شوند و به دلیل امکان اتصال در شرایط مختلف، عایق کاری آنها نیز در زمان های مختلفی انجام میشود.فواصل بین عایق الاستومری جدید و عایق های قدیمی را با درزگیرهای سیلیکونی آب بندی می نمایند. در زمان وزش باد و تغییرات جوی آب و هوایی ، ممکن است این درزها باز شوند و آب،هوا و رطوبت به قسمت های مختلف لوله ها نفوذ کند. و همچنان که به آن اشاره شد، به دلیل این که هیچ نشانه ای ندارد، باعث خرابی لوله ها می شود.

 

راه حل جهت جلوگیری از خوردگی

در سالهای گذشته ، در صنایع نفت ، گاز و فرآیندهای شیمیایی ، خوردگی زیر عایق در انواع لوله های فولادی بسیار مشاهده شده است. خوردگی زیر عایق به دلیل نفوذ رطوبت و گرما و تجمع در یک فضای کوچک انجام میشود.
جهت جلوگیری از خوردگی ، باید از ورود رطوبت به درون عایق جلوگیری نمود.
به همین دلیل لازم است به دو روش مستقیم و غیرمستقیم از نفوذ رطوبت به داخل عایق الاستومری حرارتی جلوگیری نمود.

خوردگی چه زمانی رخ میدهد؟

بسته به شرایط فیزیکی محیطی میتوان خوردگی را به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد. مانند خوردگی قلیایی ،اسیدی گالوانیک و … که زمانی رخ میدهد که شاهد دوره های گرمایی از نقطه شبنم تا دمای محیط باشیم.
تحت این شرایط آب و هوایی، آب بر روی سطح تجهیزات سرد می گردد و هوا دوباره گرم و سپس تبخیر می گردد.

سیستم خوردگی زیر عایق

سیستم خوردگی زیر عایق برای فولاد را میتوان شبیه سازی به یک سیستم آب-گرما نمود. خود عایق حرارتی باعث خوردگی فولاد نمیشود بلکه فضای کوچکی در زیر آن ایجاد می نماید و سبب ساز تجمع رطوبت میشود و مانع از تبخیر آب می شود. با افزایش دما ، سرعت خوردگی نیز به صورت خطی زیاد میشود و به دلیل این که قابل پیش بینی نیست و یافتن فضای خوردگی سخت می باشد. میزان خرابی تجهیزات زیاد می شود و به طبع آن هزینه تعمیرات نیز به شکل قابل توجهی بالا می رود.

بیش از نیمی از انواع خوردگی در لوله ها می باشد که تعداد قابل توجهی از آنها نیز در لوله های با قطر کم هستند. در بسیاری از فضاهایی که تجهیزات لوله کشی دارند و دمای سطح لوله ها ۶۰ درجه و بالاتر هستند را به دلیل پیشگیری از آسیب دیدن و سوختگی ، جلوگیری از اتلاف انرژی و حرارت و افزایش میزان کارآیی سیستم ، عایق کاری لوله ای حرارتی می گردند.

خوردگی در چه مکانهایی رخ میدهد؟

خوردگی زیر عایق بیشتر در انواع فولاد کربنی و فولادهای ضدزنگ اتفاق می افتد. این نوع خوردگی در فولادهای کربنی بصورت یکنواخت و در فولادهای ضدزنگ به شکل حفره ای و تنشی اتفاق می افتد. محدوده دمایی که در فولاد خوردگی عایق رخ می دهد بین ۰ تا ۱۴۹ درجه سانتیگراد می باشد. که البته بالاتر از این دما نیز دیده شده است.

عوامل ایجاد خوردگی زیر عایق در فولادها

میزان خوردگی زیر عایق در فولادهای کربنی به سه عامل بستگی دارد :
* رطوبت (مدت و دوره آن)
* خورندگی محیط آبی
* خرابی لایه های محافظ (غلاف و رنگ)

سیستم های حساس به خوردگی زیر عایق

لیست سیستم های حساس به خوردگی زیر عایق را طبق معرفی موسسه نفت آمریکا (API) در زیر مشاهده می نماییم:

  • سطوح در معرض مه برج آب خنک کننده
  • سطوح در معرض سیلاب
  • سطوح در معرض بخار
  • سطوح در معرض نفوذ رطوبت و بخار اسیدی
  • لوله های عایق کاری شده از جنس فولاد کربن با دمای متغیر بین کنداس شدن آب و تبخیر آن
  • لوله از جنس فولاد کربن و فعال در دمای بالای ۱۲۰ درجه سانتیگراد
  • بخشی از برآمدگی خط لوله در دمای متفاوت از سیستم
  • لوله های از جنس فولاد ضدزنگ آستنیتی و فعال در دمای بین ۶۰ تا ۲۰۴ درجه سانتیگراد (حساس به یون کلراید) 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۰۰ ، ۱۶:۴۶
M.Nazaripour

انواع متداول انکر بولت بتن

انکر بولت بتن برای اتصال تجهیزات سبک بر روی بتن مناسب هستند ، اما وقتی نیاز به تحمل بارهای بیشتر باشد، انکربولت های متصل به بتن بهتر هستند.
دانستن اینکه کدام انکربولت برای چه کاری مناسب هستند آنقدرها کار سختی نیست ، به شرطی که بدانید انکربولت های مختلف بتن چه هستند، چه کاری انجام می دهند، و چگونه این کار را انجام می دهند.

متداول ترین انواع انکر بولت های بتن

تفاوت اصلی انواع انکر بولت بتن در نر یا ماده بودن آنها است.
انکربولت های نر در یک سوراخ از قبل حفر شده قرار می گیرند و از طریق مهره و واشر ، فیکسچر (جسمی که باید متصل شود) را به بتن محکم می کنند. انکربولت های ماده وارد سوراخ ایجاد شده در بتن می شوند. سپس فیکسچر بر روی سوراخ قرار می گیرد و یک پیچ از طریق فیکسچر وارد شده و در سوراخ انکربولت قرار می گیرد.
برای فعال سازی انکربولت ماده، نیاز به ابزار خاص نصب وجود دارد.انکربولت ها تفاوت های دیگری نیز دارند. در اینجا ۷ نوع متداول انکر بولت بتن گروه صنعتی لینکران آورده شده است.

 

انکر بولت گوه ای

از انکر بولت بتن گوه ای از نوع نر بوده و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا در برابر خوردگی مقاوم ، نصب آن آسان و یکی از محکمترین و قوی ترین انکر بولت های بتن است.
در واقع این انکربولت از دو قطعه چسبیده به هم ساخته شده است . یک قطعه در انتهای بالا که رزوه شده و انتهای دیگر آن متشکل از مکانیزمی شامل یک گیره و گوه ای است که بین بدنه انکربولت و دیواره سوراخ قرار گرفته و منبسط می شود.
انکر بولت بتن گوه ای معمولاً گزینه خوبی برای کاربرد در بارهای کششی و برشی سنگین هستند. از انکربولت گوه ای لرزه ای در مناطقی که فعالیت لرزه ای در آنها زیاد است استفاده می شود.

نکاتی در مورد انکر بولت گوه ای

• قطر سوراخ ایجاد شده در بتن برای انکر بولت گوه ای باید برابر با اندازه قطر انکر بولت باشد.

• انکر بولت های گوه ای فقط برای بتن جامد هستند و نمی توانند در آجر، بلوک، ملات یا سنگ استفاده شوند.

 

انکر بولت ضربه ای (Drop-In)

بعضی اوقات این نوع انکر بولت بتن با انکر بولت های گوه ای اشتباه گرفته می شوند، زیرا به شکلی مشابه منبسط می شوند.
انکربولت های ضربه ای Drop-in در حقیقت انکربولت های ماده هستند که در یک سوراخ از قبل حفر شده قرار می گیرند. پلاگ منبسط کننده در پایه انکربولت با استفاده از یک ابزار نصب فعال می شود. ابزار نصب اساساً یک میله فولادی است که یک انتهای آن باریک تر (گردن) شده است. گردن ابزار نصب به داخل انکربولت ضربه ای Drop-in وارد می شود و با ضربه چکش پلاگ را به سمت داخل فشار داده و باعث فعال شدن انکربولت می شود.
مانند انکر بولت بتن گوه ای، انکر بولت بتن ضربه ای Drop-in فقط برای بتن جامد در نظر گرفته شده اند و نمی توانند به طور موثر در آجر، بلوک، ملات یا سنگ استفاده شوند.

انکر بولت اسلیو

انکر بولت بتن اسلیو اتصال دهنده های نر هستند. این نوع از انکربولت ها از یک پیچ تشکیل شده اند که در انتهای بالا با یک اسلیو انبساطی پوشانده شده و در انتهای دیگر آن یک مهره و واشر قرار دارد.
انکربولت از طریق فیکسچر و در سوراخ از قبل حفر شده در بتن، آجر، ملات یا سنگ قرار می گیرد. چرخاندن مهره روی پیچ، پیچ و مهره را از طریق اسلیو به سمت پایین می کشد و باعث می شود تا اسلیو  منبسط شود، در نتیجه نیروی نگهدارنده لازم ایجاد می شود. از انکربولت های بتن اسلیو می توان در بتن، آجر یا سنگ استفاده کرد.


انکر بولت پیچ خور

این نوع انکر بولت بتن در حقیقت یک انکر بولت ماده است که متشکل از یک پایه استوانه ای است که در یک سوراخ از قبل حفر شده در بتن، آجر، ملات یا سنگ قرار می گیرد.
پیچ از طریق سوراخ فیکسچر وارد شده و درون انکربولت قرار می گیرد. برای چرخاندن پیچ از یک ابزار نصب با تورک مناسب استفاده می شود. همانطور که پیچ به سمت بالا می چرخد، گوه را را به سمت پایین کشیده تا پایه استوانه ای منبسط شده و انکربولت در سوراخ محکم شود. در نتیجه این عمل، اتصال فیکسچر به سطح بتن محکم می شود.
اصولاً انکربولت های پیچ خور دارای ابزار نصب خاصی هستند که با توجه به قطر انکربولت مورد استفاده تعیین می شود.
توجه: برای این نوع از انکربولت ها، اندازه سوراخ مورد نیاز بزرگتر از سایز نامی انکربولت است.

انکر بولت پین استرایک

این نوع انکر بولت بتن از نوع ضربه ای و نر است که برای اتصال وسایل نسبتاً سبک – مانند براکت های قفسه، لوله ها و جعبه های برق – به بتن جامد استفاده می شود.
این نوع انکر بولت بتن یک اتصال دهنده انبساطی ضربه ای است که از یک بدنه لوله ای تشکیل شده است و توسط یک پین متحرک بسته شده که در کل محفظه لوله امتداد دارد. هنگامی که انکربولت به سوراخ از قبل حفر شده وارد می شود، سر پین آن توسط ضربه چکش به درون محفظه لوله ای هدایت می شود و آن را منبسط می کند، در نتیجه باعث استحکام محفظه لوله ای در سوراخ می شود.
قطر سوراخ مورد نیاز برای این انکربولت ضربه ای معادل قطر انکربولت مورد استفاده است. انکر بولت های استرایک باعث افزایش سرعت نصب می شوند، اما پس از نصب، به طور کلی قابل جابجایی نیستند.

انکر بولت Leg Shield

این انکر بولت بتن یک انکربولت ماده است و از یک غلاف آجدار و اندکی مخروطی شکل ساخته شده که جنس آن آلیاژ روی بدون نخ است.
این انکربولت در یک سوراخ از قبل حفر شده در بتن یا درز دارای ملات دیوارهای بلوک یا آجر قرار می گیرد. همانطور که پیچ وارد غلاف می شود و انبساط می یابد، مهار نگهدارنده دو قطعه انکربولت را می برد و دیواره خارجی محافظ را به مواد پایه فشار می دهد.
انکربولت های Leg Shield بر اساس اندازه پیچی که به انکربولت وارد می شود، اندازه گذاری می شوند. در بیشتر موارد، انکربولت های بلند مقاومت نگهداری بهتری را در مواد پایه نرم و کم چگال ایجاد می کنند، در حالی که کوتاه ترها در مواد پایه سخت تر یا متراکم مانند سنگ، عملکرد بهتری دارند.

انکر بولت Split Drive

انکر بولت بتن اسپلیت درایو از فولاد کربنی سخت ساخته شده است. این نوع انکربولت ها نر بوده و دارای یک پایه منبسط شونده هستند. هنگامی که پایه اسپلیت در اثر ضربه چکش وارد سوراخ از قبل حفر شده می شود، فشار خارجی آن را به دیواره های سوراخ محکم می کند.
باید دقت کرد که قطر سوراخ ایجاد شده برای این نوع انکربولت ها معادل قطر انکربولت اما طول سوراخ اندکی کوتاه تر از طول انکربولت می باشد.

سایر ملاحظات در انتخاب انکر بولت مناسب

زنگ زدگی و خوردگی

بهترین انکر بولت بتن ساخته شده از فولاد زنگ ناپذیر، مقاوم ترین آنها در برابر زنگ زدگی هستند و اگر قرار است انکربولت در آب غوطه ور شود یا تحت شرایط مرطوب در فضای باز قرار گیرد، باید از آنها استفاده شود.
انکر بولت های بتن روی اندود (گالوانیزه) نیز می توانند در فضای باز استفاده شوند. برای استفاده در مناطق خشک و داخلی ساختمان، انکربولت های روکش دار استاندارد کفایت می کنند.

الزامات بار

بار شامل فشارهایی است که توسط شیء متصل شونده بر بتن وارد می شود. انکر بولت بتن باید بتواند در برابر بار برشی و کششی مقاومت کند. هر چیزی که به بتن متصل شود دارای وزن است و از آن به عنوان “بار” یاد می شود.
برای مشخص کردن سایز و نوع انکربولت مورد نیاز بایستی محاسبات بارهای مربوطه توسط متخصصین انجام شده و پس از تطابق با داده های بار ارایه شده توسط سازنده، انکربولت مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

 

از انواع انکر بولت بتن می توان در کاربردها و پروژه های مختلف بتنی استفاده کرد. قبل از نصب هرگونه انکربولت ، مهم است که تفاوت بین انکربولت های مختلف بتن و کاربردهای آنها را بدانید، به این ترتیب می توانید بهترین نوع انکربولت را برای کار انتخاب کنید.

گروه صنعتی لینکران تولیدکننده انواع انکربولت بتن ، عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، آماده خدمت رسانی به پروژه های ساختمانی،صنعتی و … می باشد.

 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۰۰ ، ۱۵:۱۳
M.Nazaripour

عایق الاستومری ایرانی لینکران

با سلام
در این مقاله نیر در ادامه مقاله " عایق الاستومری لینکران چیست؟ " به بحث فنی و جزئیات بیشتری از عایق الاستومری ایرانی تولید گروه صنعتی لینکران می پردازیم. و امیدوارم با حمایت مسئولین محترم و مردم عزیز وطن دوست بتوانیم در همه محصولات مورد تقاضا و استفاده در کشور به تولید ملی برسیم.

 

عایق الاستومری ایرانی

عایق الاستومری ایرانی از کاربردی ترین نوع از انواع عایق حرارتی برودتی و عایق صوتی می باشد. که دارای ساختاری سلول بسته و انعطاف پذیر است.از مهمترین ویژگی های عایق الاستومری تولیدی گروه صنعتی لینکران جلوگیری از خوردگی لوله ها و اتلاف انرژی است.
همچنان که میدانیم انرژی و سوخت از جمله چالش های همیشگی در جهان است و در کشور ایران نیز بحث انرژی و راه های جلوگیری از اتلاف آن از دغدغه های مهم مسئولین و مردم گشته است.
گروه صنعتی لینکران نیز با احساس مسئولیت در این زمینه و در مسیر تحقق رسالت‌های ملی با توکل بر خدا، باور توانایی‌ها و عزمی راسخ با پشتوانه تجربیات شرکت سازه پایدار الهیه به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تأسیسات صنعتی و ساختمانی در زمینه تولید متریال تأسیساتی اعم از انواع عایق الاستومری ایرانی گام بلندی برداشته است.

عایق چیست و انواع آن کدامند؟

عایق به موادی می گویند که از نفوذ و جابجایی مواد یا انرژی به بخشی دیگر جلوگیری به عمل می آورد و یا آن را به حداقل میرساند.
یکی از مهمترین هدف های عایق کاری ، جلوگیری از انتقال حرارت می باشد پس لازم است تا عایق تولیدی از انتقال گرما جلوگیری به عمل آورد. همچنین لازم به ذکر است عایق الاستومری ایرانی از لحاظ کاربری به پنج نوع تقسیم میشود. عایق رطوبتی ، عایق الکتریکی ، عایق حرارتی برودتی ، عایق ضد حریق و عایق صوتی همگی از انواع عایق الاستومری می باشد. که عایق حرارتی برودتی و صوتی بیشتر از دیگر انواع عایق مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو گروه صنعتی لینکران نیز عایق های الاستومری ایرانی خود را به همین منظور به خط تولید می رساند.

ویژگی های عایق الاستومری حرارتی - برودتی

یکی از بارزترین ویژگی های عایق الاستومری ایرانی لینکران ، مقاومت حرارتی آن است. از نظر علمی هرچه مقدار R یک عایق بیشتر باشد، آن عایق از نظر حرارتی بهتر می باشد.
همچنین ویژگی های دیگری که سبب به وجود آمدن یک عایق مطلوب می شود را به اختصار عنوان می نماییم :
پایداری ، دانسیته ، قیمت مناسب ، خواص شیمیایی و اثری که بر سلامت انسان و محیط زیست می گذارد.

عایق الاستومری گروه صنعتی لینکران linkran

روش های مختلف عایق کاری

عایق کاری حرارتی به سه روش مختلف انجام می شود که در ذیل به آنها اشاره می شود :

  1. عایق کاری داخلی : افزودن یک لایه عایق رطوبتی به قسمت داخلی کار
  2. عایق کاری خارجی : افزودن یک لایه عایق حرارتی به قسمت خارجی کار
  3. استفاده از مصالح با ضریب هدایت حرارت پایین هنگام ساخت (عدم استفاده بدلیل هزینه ی بالای تولید)

هرآنچه باید درباره عایق الاستومری بدانید

معرفی عایق الاستومری و مواد پلیمری مشابه که در سال ۱۹۵۰ به صورت گسترده تر مورد استفاده قرار گرفته است ، موجب تحول صنعتی بزرگی گشته است. و سلایق مصرف کنندگان از مواد گیاهی، به مصرف مواد شیمیایی و مصنوعی تغییر نموده است.
از طرفی موارد استفاده از عایق بخصوص در بخش لوله کشی سرمایشی و گرمایشی زیاد شد.
از دیگر ویژگی های آن نیز میتوان به نصب آسان و عدم پارگی و سوراخ شدن اشاره نمود.

در سالهای اخیر بدلیل این که آگاهی مردم درباره کیفیت هوای داخلی (IQA) زیاد شده است، و از آنجا که عایق الاستومری ویژگی های مثبت زیادی نسبت به عایق های پشم شیشه دارد، تقاضا نیز جهت خرید عایق الاستومری افزایش پیدا کرده است. و امروزه در سراسر غرب و جهان از آن استفاده می شود.

همانطور که به آن اشاره شد عایق الاستومری از مواد سلول بسته انعطاف پذیر و بر پایه پلی وینیل کلراید(PVC)، نیتریل بوتادین رابر (NBR) و یا اتیلین پروپیلن دی ان مونومر رابرر (EPDM) تشکیل شده است.
اگرچه عایق الاستومری نسبت به عایق های پشم شیشه و پشم سنگ قیمت بالاتری دارند، ولی به دلیل بی نیازی از پوشش اضافه جهت کاربردهای با دمای پایین ، سرعت بالای نصب و انعطاف پذیری بالا خیلی مقرون به صرفه هستند و همچنین پایداری بالایی دارند.

شرکت سازه پایدار الهیه چندین سال است که با توکل بر خدا و همت جوانان ایرانی، بزرگترین و مطمئن ترین شرکت در زمینه تأمین و عرضه مصالح نوین صنعت و ساختمانی بوده است. که نمایندگی انحصاری فروش محصولات گروه صنعتی لینکران را در اختیار دارد. همچنین این شرکت عرضه کننده عایق الاستومری ایرانی برند لینکران می باشد که از نظر کیفیت با رقبای خارجی برابری می کند. با این تفاوت که با قیمتی مقرون به صرفه تر خدمت مصرف کنندگان عرضه می گردد.

مزایای عایق الاستومری ایرانی

  • محوراشباع پلیمری درساختار غیرقطبی و مقاومت برابر اوزون و اشعه ماورا بنفش
  • ضریب انتقال حرارتی کمتر از ۰٫۰۳۴ w/mk در دمای صفر درجه سانتیگراد
  • دامنه حرارتی بین دمای ۵۰- الی ۱۱۰+ درجه سانتیگراد
  • ساختار سلولی بسته و ضریب هدایت حرارتی ثابت
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، اسیدها و بازها
  • جلوگیری از خوردگی لوله ، مخازن و داکت
  • مقاومت در برابر نفوذ بخار آب و رطوبت
  • نصب آسان با ظاهری تمیز و مرتب
  • چسبندگی و پذیرش رنگ بالا
  • غیرسمی و زیست محیط
  • بدون فیبر و تولید ریزگرد یا گردوغبار
  • بی نیاز از پوشش های فلزی در محیط باز
  • مناسب برای محیط های بافضا و جای کارکم
  • وجود پوشش های خارجی و جکتینگ های متنوع
  • انعطاف پذیری بالا و مقاوم در برابر ضربه و فشار
  • خاصیت خود خاموش شوندگی و مقاومت دربرابر حریق
  • مقاوم در مقابل آلودگی ، گرد و خاک ، رطوبت ، ریزگرد و بخار آب
  • جایگزین مناسب به جای پشم سنگ ، پشم شیشه ، پلی اتیلن ، پلی یورتان و ...

کاربرد عایق الاستومری ایرانی

انواع عایق الاستومری جایگزین خوبی برای پشم سنگ ، پشم شیشه ، پلی اتیلن و پی اورتان می باشند. از عایق الاستومری در سیستم های تهویه ، سرمایش و لوله کشی های آب گرم و سرد استفاده می شود.

  • عایق حرارتی برودتی الاستومری

جنس انواع عایق حرارتی برودتی الاستومری از نیتریل رابر فوم (NBR) می باشد. که در مصارفی مانند سیستم یخچال سازی ، تهویه مطبوع ، ایزوله کردن سقف های سوله ، کانالها ، کشتی سازی ها ، صنایع نفت ، گاز ، پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • عایق لوله ای برای سیستم های لوله کشی گرمایشی

انواع عایق الاستومری ایرانی جهت کاهش اتلاف انرژی در سیستم های لوله کشی به کار می روند.

این عایق به دلایل زیر که مطرح می شود برای سیستم لوله کشی مناسب است.

  • محدوده کاری دمای بالا تا ۱۲۵ درجه سانتیگراد
  • عدم داشتن آزبست ، ذرات معلق و گرد و غبار
  • جذب آب پایین و مقاوم در برابر رطوبت
  • انعطاف پذیری و نصب آسان
  • ضریب هدایت گرمایی پایین
  • مقاوم در برابر اوزون

 

  • عایق الاستومری رولی سیستم کانال هوا

عایق الاستومری ایرانی لینکران ، ایده آل ترین عایق برای سیستم کانال هوا به دلیل عدم وجود فیبر ، گرد و غبار و بدون حساسیت پوستی.
همچنین عایق لینکران مقاومت بالایی در مقابل رطوبت ، رشد قارچ ها و حمله حشرات دارد. و با ضریب انتقال حرارتی پایین و عمر مفید طولانی می تواند برای عایق داخلی و خارجی همه سیستم های کانال هوا استفاده نمود.

 

  • عایق الاستومری برای سیستم های لوله کشی سرمایشی

عایق الاستومری ایرانی تولیدی گروه صنعتی لینکران جهت کاهش اتلاف انرژی و کنترل مشکل میعان در لوله کشی های سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
این نوع عایق به دلایل زیر در سیستم های سرمایش مرکزی مورد استفاده قرار می گیرند:

  • جذب آب پایین و مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • مطابقت کامل با استانداردهای اشتعال زایی
  • ضریب انتقال حرارتی پایین و البته ثابت
  • انعطاف پذیری و نصب آسان ( بدون نیاز به روکش در مصارف خارجی)

 

  • عایق صوتی الاستومری

از مهمترین خصوصیات عایق صوتی الاستومری میتوان به نکات زیر اشاره نمود :

  • مقاومت در دمای بین ۵۰- الی ۱۱۰+ درجه سانتیگراد
  • دوستدار محیط زیست و جلوگیری از اتلاف انرژی
  • مقاوم دربرابر دمای بالا و آتش(غیر قابل اشتعال)
  • ضریب انتقال حرارت ۰٫۳۶ W/(M.K)
  • مقاوم در برابر انتشار بخار آب
  • عاری از الیاف  ، گرد و غبار
  • پیشگیری از ایجاد خوردگی
  • انعطاف پذیری بالا
  • طول عمر بالا

قابل ارائه به صورت عایق لوله ای و عایق رولی با سایز ها ، ضخامت ها و روکش های آلومینیومی ، چسبی و رنگی

اثرات دمایی بر عایق الاستومری ایرانی

عایق الاستومری ایرانی لینکران بر پایه NBR شامل یک مخلوط پلیمری از لاستیک نیتریل بوتادین رابر (NBR) و پلی وینیل کلراید (PVC) می باشد.
دامنه دمایی توصیه شده ۵۰- تا ۱۱۰+ درجه سانتی گراد است. مواد پلیمری موجود در عایق های الاستومری در زمان قرار گرفتن در معرض دمای شدید ، مستعد تغییرات فیزیکی می باشند.
هنگامی که در دمای پایین قرار می گیرند، سریعاً سفت شده و زمانی که دما به ۵۰- درجه سانتی گراد برسد به طور ناگهانی سفت شده. البته این تغییرات روی عملکرد حرارتی محصول تأثیر منفی نمی گذارد. و تغییرات در خواص فیزیکی در زمان افزایش دمای محیط به صورت معکوس ، برگشت پذیر هستند.
همچنین هنگامی که در دمای خیلی بالا قرار میگیرند نیز به تدریج سفت و سخت شده. همانطور که اشاره شد این تغییرات فیزیکی برگشت پذیر هستند و روی عملکرد محصول اثر منفی نمی گذارند.

مقاومت شیمیایی عایق الاستومری ایرانی

محصولات عایق الاستومری مقاومت شیمیایی خوبی در یک دامنه ی گسترده ای از مواد شیمیایی از خود بروز می دهند. محصولات تولیدی الاستومری بر پایه EPDM و NBR هستند که نوع دوم شامل افزودنی هایی از قبیل PVC (پلی وینیل کلراید) و ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) یا سایر افزودنی های پلاستیکی هستند. از این رو مقاومت شیمیایی محصول بر اساس پلیمر اولیه ای است که محصول بر پایه آن باشد.
البته مقاومت شیمیایی محصولات الاستومری به چند پارامتر دیگر از جمله  سطح قرار گرفتن در معرض محیط ، دمای محیطی و غلظت شیمیایی نیز دارد.
و به طور کلی پارامترهای ذکر شده نقشی اساسی در تعیین قابل استفاده بودن عایق الاستومری ایرانی در فضای مورد نظر ایفا می نمایند.

عایق اینسپایر (INSPIRE)

عایق اینسپایر با خواص مکانیکی ، شیمیایی و.. متفاوت برای اولین بار در ایران توسط دستان با کفایت مهندسین ایرانی در گروه صنعتی لینکران تولید شد. استفاده از عایق رنگی در تاسیسات مزایای خاص خودش را داشت اما عایق اینسپایر به تجهیزات تاسیساتی ایران روحی تازه بخشید و علاوه بر عایق رنگی بودن، صفات و مشخصات ویژه ای را به همراه داشت. عایق INSPIRE در کارخانه تولید عایق الاستومری ایرانی گروه صنعتی لینکران واقع در شمس آباد واقع می باشد.

 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۰۰ ، ۱۴:۱۷
M.Nazaripour

عایق الاستومری لینکران چیست؟

سلام و وقت بخیر خدمت همه خوانندگان محترم وبلاگ تأسیسات نظری
امیدوارم مطالبی که در این وبلاگ درج میشود، مناسب و کاربردی باشد. از آنجا که پیام ها و درخواستهای زیادی مبنی بر معرفی بهترین تولیدکننده و تأمین کننده ایرانی عایق الاستومری داشته ام. در این مقاله و مقاله ی بعد سعی بر معرفی کامل محصولات گروه صنعتی لینکران دارم. طبق بررسی های بنده و همکاران این شرکت اولین و برترین تولیدکننده داخلی عایق الاستومری به صورت انبوه می باشد. لذا برخود لازم دانستم تا با اجازه از مسئولین روابط عمومی شرکت مذکور اطلاعات محصولاتشان را در این وبلاگ درج نمایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عایق الاستومری از محصولات تولیدی شرکت فن آوران نصب تاسیسات پارسیان (فن تاپ) زیر مجموعه "گـروه صنعتی لینکران" می باشد. لینکران بزرگ ترین تولید کننده انواع عایق الاستومری بر پایه NBR/PVC و EPDMدر انواع رولی، لوله ای و پنلی می باشد . و همچنین تولید اولین عایق الاستومری رنگی در ایران با نام عایق اینسپایر نیز توسط گروه صنعتی لینکران رقم خورد.

 

عایق الاستومری چیست؟


عایق الاستومری از انواع عایق حرارتی و برودتی و یکی از بهترین آن است . این نوع عایق الاستومری از مواد سلول بسته و انعطاف پذیر (EPDM) ساخته شده و همچنین می تواند بهترین گزینه برای جایگزینی انواع عایق سنتی شود . عایق الاستومری از مواد غیرسمی تشکیل شده است و هیچگونه آسیبی به انسان و محیط زیست نمی رساند ، از این رو این عایق ها دوست دار محیط زیست هستند . علاوه بر آن قابلیت های فنی بالایی که در عایق الاستومری وجود دارد، استفاده از این عایق ها را در صنایع پتروشیمی ، نفتی ، خودروسازی ، کارخانه ها و ... ممکن ساخته است. عایق الاستومری مقامت بالایی در برابر حرارت ، برودت ، گرد و غبار و مهم تر از همه آنها رطوبت دارد.

عایق الاستومری رولی

عایق رولی الاستومری لینکران در ضخامت های 6mm،9mm،13mm،16mm،19mm،25mm،32mm،40mm، 50mm به صورت ساده، پشت چسب دار، روکش دار و روکش دار پشت چسب دار تولید شده و نحوه انتخاب این روکش ها با توجه به شرایط محل مورد استفاده توسط واحد فنی و مهندسی گروه صنعتی لینکران به مشتریان گرامی پیشنهاد داده می شود. عایق های لوله ای الاستومری لینکران هم در ضخامت های 9mm،13mm،16mm،19mm،25mm،32mm همانند عایق های رولی در انواع ساده و روکش دار تولید می شوند. این روکش ها شامل روکش پروتکت بلک و آلومینیومی در ضخامت های (130µm،170 µm 230 µm ) ساده و مسلح به نخ می باشند.

 

 

عایق لوله ای الاستومری

عایق لوله ای الاستومری برای اولین بار بصورت صد در صد ملی در ایران بوسیله گروه صنعتی لینکران تولید گردید. عایق لوله ای الاستومری لینکران به غیر از خاصیت عایق حرارتی برودتی بودن ،در کاهش انتقال و انتشار آلودگی صوتی نیز تاثیر بسزایی دارد. خط تولید کارخانه شرکت فن آوران نصب تاسیسات پارسیان وابسته به گروه صنعتی لینکران توانایی تولید عایق الاستومری رنگی ، با نام عایق اینسپایر را دارد. از زمان تولید عایق ایسنپایر، وابسته به خواستار مشتری و سفارش دهنده، عایق الاستومری با رنگ های قرمز ، سبز و آبی تولید شده است. گذشته از موضوع تولید عایق الاستومری رنگی ، رنگ پذیری روی کار عایق های لینکران نیز مورد توجه مشتریان قرار میگیرد.

 

کاربرد عایق لوله ای الاستومری لینکران

رسالت شناخته شده و متعارفی که عایق کاری لوله های تاسیساتی دارد، صرفه جویی در انرژی است. اما از موارد کاربردی و دلایل استفاده از عایق لوله ای در تاسیسات که کمتر به آن اشاره شده است جلوگیری از انجماد لوله ها است. که معمولا قضیه انجماد لوله ها خصوصا در برخی استان های کشورمان دغدغه ای هر ساله برای هم میهنان است. دیگر کاربرد اساسی استفاده از عایق لوله ای الاستومری درتاسیسات پروژه های صنعتی و ساختمانی ، جلوگیری از زنگ زدگی لوله های فلزی است. ویژگی منحصر به فرد فوم الاستومر این است که در برابر خوردگی زیر عایق بسیار مقاوم است و سلامت را برای سالیان زیاد برای تاسیسات و لوله ها به ارمغان می آورد.

عایق صوتی الاستومری

1) عایق آکوستیک          
2) عایق شانه تخم مرغی

 

اگر در نمایشگاه های مختلف تاسیسات، برق، نمایشگاه های نفت و گاز به غرفه گروه صنعتی لینکران سری زده باشید حتما باکس عایق صوتی را داخل غرفه مشاهده نموده اید، که مورد توجه دیگر بازدید کنندگان است. عایق صوتی الاستومری لینکران در دو نوع مختلف عایق آکوستیک ( عایق صفحه ای ) و عایق صوتی شانه تخم مرغی تولید می شود. عایق های صوتی شانه تخم مرغی و آکوستیک هر کدام ویژگی های متفاوت و خاص خودش را دارد البته که این عایق ها چون از جنس فوم الاستومری می باشند پس مقاومت در برابر جذب آب و فشار، خوردگی، پوسیدگی و آتش و... نیز از ویژگی عایق های شانه تخم مرغی و آکوستیک است . برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تماس های دفتر مرکزی تماس حاصل نمایید.

تفاوت روکش آلومینیومی با روکش پروتکت بلک در عایق الاستومری

در محیط های باز که تاسیسات عایق کاری شده در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند. از عایق الاستومری با روکش آلومینیومی استفاده می شود. نتیجتا در عایق الاستومری با روکش آلومینیوم مقاومت در برابر اشعه U.V حائز اهمیت است. این درحالی است که در عایق الاستومری با روکش پروتکت بلک برای مکان هایی که بعضا کمی به مقاومت مکانیکی نیاز است استفاده می شود. گروه صنعتی لینکران هم عایق الاستومری با روکش آلومینیوم و هم عایق الاستومری با روکش پروتکت بلک را تولید میکند.

از گواهینامه و استانداردهای لینکران تا برترین برند تولید عایق

گروه صنعتی لینکران با تاسیس وتجهیز کارخانه ی عظیم تولید عایق الاستومریک در شهرک صنعتی شمس آباد قدمی بزرگ برای تسهیل تامین عایق در پروژه های ایرانی را برداشت. کارخانه عایق الاستومری لینکران با دانش بومی مهندسین نخبه ایرانی شروع به فعالیت کرده و با سرمایه گذاری و همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بر روی پروژه های تحقیق و توسعه ای در حال بهبود مستمر محصولات و ارتقا کیفیت آن ها می باشد. نبوغ گروه صنعتی لینکران در کیفیت تولید عایق الاستومری در ایران به قدری چشم گیر بود که سریعا به اخذ گواهینامه معتبر و قابل ارائه از مرکز تحقیقات، مسکن و شهر سازی و دیگر استاندارد های ملی و بین المللی منجر گردید. لینکران از سوی وزارت صنعت و معدن به عنوان برترین برند تولید عایق الاستومریک انتخاب شد. گروه صنعتی لینکران در جهت استقلال کشور و جلوگیری از خروج ارز؛ با بهره گیری از دانش پژوهشگران ایرانی موفق به تولید عایقی شد که از نظر کیفیت و قیمت صرفه خرید را برای مشتری به نفع استفاده از محصول تولید داخل رقم زد. سبد محصول لینکران از روی نیاز و ذائقه مشتری ایرانی طراحی شده است . این سبد شامل عایق های الاستومری با خواص بهینه در حرارت، برودت و آکوستیک می باشد. از جمله خواص مطرح دیگر در حوزه تولید عایق های الاستومری، طراحی و ساخت فوم الاستومری مقاوم در برابر آتش است که با اخذ گواهینامه معتبر از مرکز تحقیقات، مسکن و شهر سازی بر روی محصولات خود در این خصوص توانسته است گواهینامه فنی با طبقه بندی واکنش در برابر آتش C,S3,d0 را کسب کند.
خدمات پس از فروش گروه صنعتی لینکران با اعطای گارانتی محصولات
بیمه ایران تمامی محصولات گروه صنعتی لینکران را به مدت 5 سال تحت پوشش بیمه ای خود در آورده است تا اطمینان خاطری برای مصرف کننده باشد.

تاریخچه عایق کاری

از گذشته موضوع استفاده بهینه از انرژی موجب آن شد که بشر به دنبال مراقبت از آن و جلوگیری از هدر رفت آن باشد. لذا به دنبال پیدا کردن استفاده از موادی برآمد تا بتواند این وظیفه را بر دوش آن بگذارد. به جرات می توان گفت اولین ماده صنعتی مورد استفاده انسان در این مسیر الیاف شیشه بود. در اوایل قرن 19 این موضوع جنبه صنعتی تری به خود گرفت و الیاف شیشه به مقیاس وسیع تری در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار گرفت. با شروع جنگ جهانی اول و دوم و پیشرفت علوم و فنون مهندسی و کم شدن منابع معدنی استفاده از سایر عایق های مهندسی ظهور بیشتری پیدا کرد. پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم و نیاز به بازسازی جهان مشخص شد عایق های مورد استفاده خود موجب ایجاد آلودگی های زیست محیطی و بهداشتی در مقیاس بزرگی شده است. از آنجا بود که طراحی، تولید و استفاده از عایق های جایگزین شروع شد. همزمان علوم و تکنولوژی پلیمر نیز جهش بزرگی پیدا کرد و وارد مقوله عایق ها شد. نخستین تلاش ها از سال 1947 میلادی بر روی رزین های وینیلی جهت تولید محصولات فومی برای ایجاد عایق حرارتی و صوتی در نیروی دریایی آمریکا جهت استفاده در ناو های جنگی شروع شد. همزمان پیشرفت سنتز رزین های وینیلی و سنتز اکریل و نیتریل بوتادین رابر (NBR) و ایجاد توانمندی در آلیاژ کردن پلی وینیل کلراید به صورت پخت شده در دهه 50 میلادی در آلمان شروع شد. از آنجایی که امروزه پلیمرها کاربرد وسیعی در علوم و صنایع مختلف دارند می توان با ترکیب و آلیاژسازی آنها با یکدیگر بر وسعت نقش و کاربرد آنها در ساخت مواد جدید افزود. با تولید آلیاژ پلیمری NBR/PVC فوم شده با روش آلیاژسازی مذاب و ایجاد سلول های متورم بسته شده بوسیله عامل فوم زا و اضافه کردن پرکننده مناسب و سازگار با بستر آلیاژ، عایقی حرارتی با رفتار الاستومری ساخته شد. عایق الاستومری ساخته شده نقش بسزایی در صرفه جویی انرژی در مصارف صنعتی و خانگی ایفا می کند که مبتنی بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش هزینه های انرژی مصرفی است و در دسته محصولات دوست دار محیط زیست می تواند قرار گرفته و موجب ایجاد صرفه جویی اقتصادی چشم گیری با کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن گردد.

طرح موضوع و چالش های پیش روی عمده عوامل چالش بر انگیز در ساخت عایق ها به خصوص عایق های پلیمری به قرار زیر است : 1)ارزان بودن 2)بهره وری بالا 3)دوست دار محیط زیست 4)غیر سمی بودن روند روزافزون استفاده از سوخت های فسیلی به علت رشد جمعیت و زیاد شدن صنایع مختلف در جهان و در نتیجه آن آلودگی های زیست محیطی تولید عایق های تروپلاستیک الاستومری (TPE) مهندسی به عنوان یک محصول نوآورانه و جدید جذابیت های خودش را نشان داد. گروه صنعتی لینکران در حال تولید عایق های ترموپلاستیک الاستومری ، طراحی و ساخت عایق الاستومری با خواص فیزیکی-مکانیکی مناسب و چگالی کم است که بتواند توانایی و مقاومت شایانی در مقابل عبور حرارت نشان دهد. استفاده از الاستومر های فوم شده جذابیت های زیادی در تولید عایق های حرارتی داشت اما به تنهایی خواص فیزیکی-مکانیکی مناسبی را از خود نشان ندادند لذا سعی بر آن شد الاستومر با یک پلاستیک که سازگاری مناسبی با همدیگر دارند آلیاژ شوند.

لینکران تنها تولید کننده عایق الاستومریک در ایران

برای اولین بار این علم در ایران با تولید مستربچ از نقطه صفر توسط دانش فنی مهندسین طی فرآیند تحقیق و توسعه انجام شده و وابستگی های علمی به خارج از کشور از بین رفته و مانع خروج ارز معادل 7.5 میلیون دلار از کشور شده است. موارد مذکور در واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی لینکران، مورد بررسی قرار گرفته و استانداردهای لازم کسب گردیده شده است، و همواره برای بهبود کیفیت این موارد بروزرسانی و مورد بررسی می باشد. که در این طرح ، آلیاژ دوتایی NBR/PVC تولید شد. تلاش های گروه تحقیق و توسعه لینکران در این زمینه بی نتیجه نبوده و امروز عایقی با مناسب ترین قیمت و قابل رقابت با برندهای معتبر جهانی است.

 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۰۰ ، ۱۳:۴۷
M.Nazaripour

عایق رولی الاستومری چیست ؟

انرژی، نیروی اصلی و اساس زندگی انسانهاست. و با توجه به افزایش قیمت فرآورده های نفتی در ایران، مسئله بحران انرژی و بهینه سازی مصرف آن بسیار مهم و حیاتی به شمار می آید.
عایق الاستومری برای متخصصین حوزه ساختمان و تأسیسات محصولی خوش نام و کاربردی است. درحال حاضر انواع عایق رولی‌ الاستومری مناسب ترین جایگزین برای عایق‌ سنتی می باشند و کاربرد خود را در مصارف متنوعی از جمله سیستم‌های لوله‌کشی، خطوط انتقال سیالات و گاز، دیوارها و سقف‌ها و موارد دیگر ، به طور کامل اثبات نمودند. به همین دلیل رویکرد صنایع به استفاده از عایق‌ سنتی تغییر نموده و عایق رولی الاستومری جای خود را به خوبی در صنعت تأسیسات پیدا نموده اند.
مقاله پیش رو به بررسی پیشینه هدررفت انرژی و لزوم استفاده از عایق الاستومری و کاربرد و انواع عایق رولی الاستومری می پردازد.

پیشینه مصرف انرژی

دوره‌ های مختلف تمدن انسان ، بر اساس کشفیات و اختراعات و بهره‌گیری از منابع انرژی‌های گوناگون شکل گرفته‌اند. انرژی را می‌توان به عنوان بنیاد و اساس زندگی اجتماعی معرفی کرد. بعد از وقوع انقلاب صنعتی که در اواخر ۱۷۰۰ میلادی رخ داد، تغییر و تحولات زیادی در زمینه های مختلف از جمله متمرکز شدن تولیدهای پراکنده در کارخانه های بزرگ، تغییرات در زمینه استفاده از انرژی و… به وقوع پیوست.

پس از افزایش قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ کشورهای پیشرفته  صنعتی مجبور شدند به مساله‌ی انرژی جدی‌تر بنگرند و این دید پس از افزایش مجدد قیمت نفت بعد از انقلاب اسلامی ایران، وسعت بیشتری یافت. این مساله به عنوان بحران انرژی و یا بحران احتراق نام گرفت و سرآغاز تحقیقاتی در زمینه صرفه‌جویی و یا بهینه‌سازی مصرف انرژی گردید. این صرفه‌جویی در اولین مرحله  تمامی سیاست‌گذاری‌های انرژی و جزء برنامه‌های کوتاه مدت قرار گرفت و در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت مواردی مانند پیدا نمودن منابع جدید انرژی در دستور کار قرار گرفت.

 

عایق رولی الاستومری

عایق رولی الاستومری با توجه به شکل ظاهری آن در لوله های سایز بالا، کانال های هوا، دیوار، سقف و کف ساختمان ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر مواردی که جهت انتخاب نوع عایق به آنها اشاره خواهیم نمود عوامل مختلف دیگری نیز تاثیرگذارند که از میان آنها میتوان به شرایط محیط، سیال مورد نظر محیط عایق کاری حرارتی ، دمای سیال، نوع فضای عایق کاری و … اشاره نمود.
پس از مشخص شدن دمای سیال و نوع آن و شرایط محیط، اندازه ضخامت نیز مشخص میشود. اگر در فضای باز از عایق الاستومری استفاده شود معمولا  جهت بازتاب اشعه یو وی عایق باید با روکش آلومینیوم پوشش داده شود. همانطور که پیشتر نیز اشاره گردید به دلیل مزایای رول های الاستومری از جمله قابلیت نصب آسان و عدم دارا بودن ، درصد صرفه جویی انرژی بالا و مقاومت در برابر نفوذ بخار آب بالاتر ، بهترین جایگزین برای عایق های پشم شیشه و پشم سنگ میباشد.

تقسیم بندی عایق های الاستومری بر اساس نوع ، کاربرد و محدوده دمایی

انواع عایق الاستومری بر اساس نوع

به طور کلی یکی از راه های جلوگیری از هدر دادن انرژی یا صرفه جویی در مصرف آن استفاده از عایق الاستومری می‌باشد.

متخصصین دسته بندی های متنوعی برای  عایق های الاستومری در نظر گرفتند ، ولی میتوان به صورت کلی آنها را در سه دسته اصلی عایق های صوتی ، حرارتی و برودتی جایگذاری نمود.

انواع عایق الاستومری بر اساس کاربرد

یکی از موثرترین تکنیک هایی که جهت هدر رفتن انرژی در ساختمان ها استفاده میشود، عایق رولی الاستومری حرارتی می باشد.
عایق های رولی برودتی نیز در مکان های مختلف نظیر سردخانه ها، انواع یخچالهای صنعتی و… مورد استفاده قرار می گیرند.
در نهایت عایق های صوتی در دیوارها، سقف و کف ساختمانها و اماکنی که بتوان از عایق های رولی بهره جست ، مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع عایق الاستومری بر اساس محدوده دمایی

از نظر دمایی نیز عایق ها را در سه محدوده دسته بندی میکنند که شامل موارد ذیل می باشد:
* عایق با دمای کمتر از منهای ۷۳ درجه که به آنها عایق سرمازا اطلاق می گردد.

* عایق با رنج دمایی منهای ۷۳ درجه تا ۹۸۲ درجه سانتی گراد

* عایق نسوز که برای دماهای بیشتر از ۹۸۲ درجه مورد استفاده قرار میگیرد.

انتخاب عایق به چه مواردی بستگی دارد؟

انتخاب عایق به مواردی از جمله دمای مورد نظر، ایمنی، کاربرد آن، شرایط محیط و در نهایت قیمت آن بستگی دارد. ضخامت عایق حرارتی باید دقیقاً بر اساس ضخامت بهینه اقتصادی مورد محاسبه و ارزیابی قرار گیرد تا هزینه های خرید و نصب عایق در برابر صرفه اقتصادی سود حاصل از صرفه جویی انرژی در حد مطلوب تعیین گردد.
در کارخانه‌های تولید شیر یکی از مسائل بسیار مهم جهت بهینه‌سازی انرژی استفاده از عایقکاری در مراحل مختلف تولید می‌باشد. از آنجایی که قسمت عمده تلفات تولید مربوط به عایقکاری می باشد استفاده از عایق‌های پشم شیشه به دلیل رطوبت زیاد و همینطور ایراد بهداشتی توصیه نمیگردد. استفاده از عایقهای فوم الاستومری و تعمیر و تعویض آنها باعث افزایش راندمان کارخانه به میزان چشمگیری می شود.
با توجه به ساختار سلول بسته بودن عایق الاستومری و مزایایی از جمله قابلیت انعطاف پذیری بالا، طول عمر زیاد، ضریب هدایت حرارتی مناسب و… از این نوع عایق می توان جهت عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع، کانال هوا و تاسیسات ساختمانی و صنعتی بر اساس خواص مورد نظر استفاده نمود.
از لحاظ مدل موردنظر، عایق را میتوان به انواع مختلف رولی ، تخته ای، بلوکی، آجری، نواری، قالبی و عایق لوله ای تقسیم بندی نمود.

انتخاب مواد تشکیل دهنده عایق الاستومری

موارد زیادی در انتخاب مواد عایق تاثیر گذار می باشند که می توان به قابلیت اشتعال، ضریب انبساط و انقباض عایق، مقاومت در برابر اشعه uv ، تحمل فشار و… اشاره نمود.
مهمترین موارد در انتخاب مواد عایق مقاومت حرارتی و چگالی عایق مورد نظر می باشد. نصب درست بر روی مواد عایقکاری در هنگام پیاده سازی آن باعث می شود که طول عمر عایق به طور چشمگیر افزایش یابد.

 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۰ ، ۱۱:۱۶
M.Nazaripour

عایق لوله ای

متخصصین حوزه پلیمر پس از تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیده اند که بخش مهمی از انرژی از طریق لوله ها به هدر می روند. به همین دلیل سالیانی است که مبحث تولید عایقی که بتواند از هدررفت انرژی جلوگیری کند و در مصرف آن بهینه سازی نماید، در صدر مباحث تأسیساتی قرار گرفته است.
امروزه عایق لوله ای الاستومری تولیدی گروه صنعتی لینکران جایگزین عایق های قدیمی مانند عایق پشم سنگ و پشم شیشه گردیده است. ویژگی ها و صفات بارز مثبت فوم الاستومری سبب شده تا این نوع از عایق لوله ای جایگزین بدون رقیب عایق های تولیدی دیگر شود.
در این مقاله ما به بررسی ویژگی ها و مشخصات عایق لوله ای الاستومری خواهیم پرداخت.

عایق های لوله ای مواد یا ترکیباتی از مواد هستند که در اطراف لوله پیچیده می شوند تا از اتلاف انرژی در لوله ها و مسیر لوله کشی جلوگیری کنند. عایق های لوله ای میزان تلفات انرژی را تا حد زیادی کاهش داده و در نتیجه هزینه انرژی را کم می کنند.

 

کنترل چگالش

در مواردی که لوله ها در دمایی پایین تر از دمای محیط کار می کنند، احتمال متراکم شدن بخار آب در سطح لوله ها وجود دارد.
کاملاً واضح است که رطوبت به ایجاد خوردگی کمک می کند (رطوبت در مجاورت هوا باعث خوردگی فلزات می شود)، بنابراین جلوگیری از تشکیل میعانات روی لوله ها مسأله ای مهم تلقی می شود.
عایق لوله ای می تواند از چگالش جلوگیری کند، زیرا دمای سطح عایق با دمای سطح لوله متفاوت خواهد بود. به شرط آنکه:
(الف) دمای سطح عایق بالاتر از دمای نقطه شبنم هوا باشد.
(ب) عایق حاوی نوعی مانع بخار آب (Water Vapour Barrier) یا کند کننده عبور آب باشد (Water Retardant) که از عبور بخار آب از طریق عایق قرار گرفته بر روی سطح لوله جلوگیری کند، چگالش اتفاق نخواهد افتاد.

انجماد لوله

از آنجا که برخی از لوله های آب در فضای باز یا در قسمت های گرم نشده ای قرار دارند که ممکن است دمای محیط گاهی اوقات به زیر نقطه انجماد آب کاهش یابد، به طور بالقوه ممکن است آب درون لوله ها یخ بزند. هنگامی که آب منجمد می شود، منبسط شده و این انبساط می تواند باعث ترکیدگی و خرابی سیستم لوله کشی در اشکال مختلف شود.
عایق لوله نمی تواند از یخ زدگی آب ساکن درون سیستم لوله کشی جلوگیری کند، اما می تواند زمان لازم برای یخ زدگی را افزایش دهد – در نتیجه خطر یخ زدگی لوله را کاهش می دهد – . به همین دلیل، توصیه می شود لوله های در معرض خطر یخ زدگی عایق کاری حرارتی برودتی شوند.

برای یک طول مشخص، لوله ای با قطر کوچکتر حجم کمتری از آب را نسبت به یک لوله با قطر بزرگتر در خود نگه می دارد و بنابراین آب موجود در یک لوله با قطر کوچکتر به راحتی (و سریعتر) از آب موجود در یک لوله با قطر بزرگتر یخ می زند (با فرض طول معادل).
از آنجا که لوله های دارای قطر کوچکتر خطر یخ زدگی بیشتری دارند، برای حل این مشکل، معمولاً از عایق کاری همراه با سایر روش های جلوگیری از یخ زدگی استفاده می شود (به عنوان مثال عبور کابل گرمایشی، یا اطمینان از جریان مداوم آب درون لوله).

صرفه جویی در مصرف انرژی

عایق کاری لوله کشی خطوط رفت و برگشت آب گرم بویلر

از آنجا که لوله کشی می تواند در دماهایی بسیار متفاوت با دمای محیط کار کند و سرعت انتقال حرارت از یک لوله به تفاوت دمای بین لوله و هوای محیط اطراف بستگی دارد، اتلاف گرما از طریق لوله می تواند قابل توجه باشد. استفاده از عایق حرارتی لوله باعث ایجاد مقاومت حرارتی و کاهش جریان گرما می شود.

ضخامت های عایق حرارتی لوله، که برای صرفه جویی در مصرف انرژی مورد استفاده قرار می گیرند با هم متفاوت است، اما به عنوان یک قاعده کلی، لوله هایی که در دماهای بسیار بالا کار می کنند جریان گرمای بیشتری دارند و برای صرفه جویی در مصرف انرژی نیازمند عایق هایی با ضخامت بیشتر هستند.

محل عبور لوله کشی نیز در انتخاب ضخامت عایق تأثیر گذار است. به عنوان مثال، در بعضی شرایط، ممکن است لوله های گرمایش در یک ساختمان عایق کاری شده نیازی به عایق کاری نداشته باشند، زیرا گرمای “اتلاف شده” (یعنی گرمای انتقال یافته از لوله به هوای اطراف) می تواند “برای گرم کردن” ساختمان مفید باشد، به این ترتیب گرمای “اتلاف شده” در نهایت در سیستم عایق کاری ساختمان به دام می افتد.
برعکس، ممکن است چنین لوله هایی عایق کاری شوند تا از گرم شدن بیش از حد یا خنک شدن غیرضروری اتاق هایی که سیستم لوله کشی از آنها عبور می کند جلوگیری شود.

محافظت در برابر دمای شدید

در مواردی که سیستم لوله کشی در دمای پایین یا بسیار پایین کار می کند، در صورت تماس فیزیکی افراد با سطح لوله ها، احتمال وقوع آسیب دیدگی وجود دارد. آستانه درد انسان ها با هم متفاوت است، اما چندین استاندارد بین المللی محدودیت های توصیه شده برای دمای لمس را تعیین کرده اند. اصولاً دمای سطح عایق با دمای سطح لوله متفاوت است، و از آنجا که به طور معمول سطح عایق دارای درجه حرارت “شدید” نیست، می توان از عایق لوله برای حفظ دمای لمس سطح در یک محدوده امن استفاده کرد.

کنترل سر و صدا

لوله کشی می تواند به عنوان محل عبور و راه انتقال سر و صدا از یک قسمت ساختمان به قسمت های دیگر ساختمان عمل کند (برای مثال سر و صدای حاصل از جریان فاضلاب در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان).
عایق صوتی می تواند از طریق میرا کردن صدای دیواره لوله و جدا سازی صوتی در نقاطی که لوله از درون یک دیوار یا کف ثابت عبور می کند و هر در محل های تثبیت مکانیکی لوله، از این انتقال صدا جلوگیری کند.لوله کشی همچنین می تواند باعث ایجاد نویز مکانیکی شود. در چنین شرایطی، با استفاده از یک عایق صوتی به عنوان یک مانع صوتی با چگالی بالا، می توان باعث شکست صدا در دیواره لوله شد.

عوامل موثر بر عملکرد

عملکرد نسبی عایق های لوله ای مختلف برای کاربردهای خاص می تواند تحت تأثیر عوامل زیادی باشد.
عوامل اصلی عبارتند از:

• رسانایی گرمایی (“k” or “λ” value)
• قابلیت انتشار سطحی (“ε” value)
• مقاومت در برابر بخار آب (“μ” value)
• ضخامت عایق
• تراکم

عوامل دیگری، مانند سطح رطوبت و گسستگی پیوندها، می توانند عملکرد کلی عایق لوله را تحت تأثیر قرار دهند. بسیاری از این عوامل در استاندارد بین المللی EN ISO 23993 ذکر شده است.

مواد

مواد عایق های لوله ای بسیار متنوع هستند، اما بیشتر مواد در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند.

پشم معدنی

پشم های معدنی ، از جمله پشم سنگ و سرباره، رشته های غیر آلی فیبرهای معدنی هستند که با استفاده از چسب های آلی به هم پیوند خورده اند. پشم های معدنی قادر به کار در دمای بالا هستند و دارای عملکرد خوبی در برابر آتش هستند. از پشم های معدنی در انواع لوله ها و لوله های صنعتی که در دماهای بالاتر کار می کنند استفاده می شود.

پشم شیشه

پشم شیشه یک ماده عایق الیافی با توان تحمل حرارت بالا، مشابه پشم معدنی است. در این عایق ها رشته های معدنی الیاف شیشه با استفاده از اتصال دهنده به هم متصل می شوند.مانند پشم معدنی، از عایق پشم شیشه نیز می توان برای کاربردهای حرارتی و صوتی استفاده کرد.

فوم های الاستومری انعطاف پذیر

این فوم های لاستیکی انعطاف پذیر، از نوع فوم های سلول بسته و لاستیکی بر پایه لاستیک های NBR یا EPDM هستند. فوم های الاستومری انعطاف پذیر چنان مقاومت زیادی در برابر عبور بخار آب از خود نشان می دهند که به طور کلی نیازی به مهار کننده های اضافی بخار آب ندارند. چنین مقاومت بالایی در برابر بخار، همراه با سطح بالای انتشار پذیری لاستیک، به فوم های الاستومری انعطاف پذیر اجازه می دهد تا حتی با ضخامت های نسبتاً کم از تشکیل میعانات سطحی جلوگیری کنند.
در نتیجه، فوم های الاستومری انعطاف پذیر به طور گسترده ای در لوله های تبرید و سیستم های تهویه مورد استفاده قرار می گیرند. از فوم های الاستومری انعطاف پذیر در سیستم های گرمایش و آب گرم نیز استفاده می شود.

فوم های سخت

عایق های لوله ساخته شده از فوم سخت PIR یا PUR در بعضی از کشورها معمول هستند. عایق فوم سخت دارای کمترین عملکرد صوتی است اما مقادیر هدایت حرارتی آن کم (در حد ۰٫۰۲۱ W/m°k یا پایین تر) است، این خاصیت به ما اجازه می دهد در حالی که از ضخامت های کمتری از عایق استفاده می کنیم، قوانین مربوط به صرفه جویی در انرژی را نیز رعایت کنیم.

پلی اتیلن

پلی اتیلن یک عایق فوم پلاستیکی انعطاف پذیر است که به طور گسترده ای برای جلوگیری از یخ زدگی لوله های آبرسانی خانگی و کاهش اتلاف گرما از طریق لوله های گرمایش خانگی استفاده می شود.عملکرد آتش پلی اتیلن در ضخامت یک اینچ  معمولاً با E84 50/25 سازگار است.

شیشه سلولی

۱۰۰% شیشه در درجه اول از شن و ماسه، سنگ آهک و خاکستر سودا تولید می شود.

ایروژل

عایق ایروژل کمترین میزان رسانایی گرمایی را نسبت به سایر عایق های تجاری دارد. اگرچه در حال حاضر هیچ تولید کننده ای مقاطع لوله ای ایروژل را تولید نمی کند، اما می توان عایق رولی (پتویی) ایروژل را به دور لوله ها پیچید و به آن اجازه داد تا به عنوان عایق لوله عمل کند. استفاده از ایروژل برای عایق کاری لوله ها در حال حاضر محدود است.

محاسبات جریان گرما و مقدار R

جریان حرارت عبوری از عایق لوله را می توان با پیروی از معادلات تعیین شده در هر دو استاندارد ASTM C 680 یا EN ISO 12241 محاسبه کرد.
برای محاسبه جریان گرما، ابتدا لازم است مقاومت حرارتی  (“R-value“)برای هر لایه عایق محاسبه شود.
برای عایق کاری لوله ها، مقدار R نه تنها بر اساس ضخامت عایق و هدایت حرارتی (“k-value”) بلکه بر اساس قطر خارجی لوله و دمای متوسط ​​ماده نیز متفاوت است.

محاسبه مقاومت حرارتی در سطوح داخلی و خارجی عایق پیچیده تر است و مستلزم محاسبه ضرایب انتقال حرارت سطحی داخلی و خارجی است. معادلات این محاسبات بر اساس نتایج تجربی به دست آمده و از استاندارد به استاندارد متفاوت است (هر دو ASTM C 680 و EN ISO 12241 حاوی معادلاتی برای برآورد ضرایب انتقال گرمای سطح هستند).
تعدادی از سازمان ها مانند انجمن تولیدکنندگان عایق آمریکای شمالی و Firo Insulation برنامه های رایگان ارائه می دهند که امکان محاسبه جریان حرارت از طریق عایق لوله را فراهم می کند.

عایق لوله ای الاستومری گروه صنعتی لینکران

عایق­ حرارتی و برودتی لوله ­ای گروه صنعتی لینکران  به‌صورت پیش‌ساخته با ساختار سلولی بسته برای عایق ­کاری انواع لوله­ ها با کاربردها و جنس ­های متفاوت مانند لوله آب گرم مصرفی­،­ لوله­ های سرمایش و گرمایش مربوط به فن‌کوئل، سیستم­ های تهویه مطبوع و لوله‌های تأسیساتی استفاده‌شده و موجب صرفه‌جویی انرژی در این سیستم‌ها می‌شوند. همچنین عایق الاستومری لوله ای از زنگ زدن لوله‌های فلزی در معرض شرایط جوی نامناسب ممانعت می‌کنند.­

عایق لوله ­ای برنـد گروه صنعتی لینکران به چهار شکل ساده ، باروکش آلومینیومی ، چاک­دار و با روکش پروتکت بلک تولید می­شود که نوع ساده آن جهت عایق­ کاری در فضاهای بسته و نوع با روکش آلومینیوم با ضخامت‌های مختلف عموماً برای استفاده در محیط‌های باز به کار گرفته می‌شود.

 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۰۰ ، ۱۱:۰۱
M.Nazaripour