تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

موارد استفاده پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل فولادی گالوانیزه لینکران در دو مدل پروفیل C و G برای باربری­ های سبک، متوسط و سنگین تولید می شوند. برای تمامی پروفیل های تولیدی، اتصالات متنوع با کاربری های مختلف طراحی و تولید شده است.

قابل ذکر است امکان تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به صورت تک، دوبل، سوراخدار، بدون سوراخ و … وجود دارد.

در تولید پروفیل فولادی گالوانیزه و براکت های لینکران از فولاد کربنی با روکش گالوانیزه استفاده می شود. گالوانیزاسیون به صورت HOT DEEP GALVANIZED مطابق با استاندارد ASTM A 123  و گالوانیزاسیون به صورت ELECTRO GALVANIZED مطابق استاندارد ASTM B 633 SC3 می باشد.

نوع طراحی پروفیل فولادی گالوانیزه لینکران به گونه ای است که نصب اتصالات به سهولت امکان پذیر است.

نوع سوراخ های روی پروفیل به صورتی طراحی شده که امکان نصب انواع بست های لوله، اعم از بست لوله های آب، فاضلاب، گاز، آب باران، برق و … امکان پذیر است. نوع سوراخ ها به گونه ای است که امکان تنظیم ارتفاع ساپورت تأسیساتی به راحتی وجود دارد.

موارد استفاده از پروفیل گالوانیزه

از پروفیل فولادی گالوانیزه در ساپورت های تاسیساتی جهت مهار کانال، سینی کابل، انواع لوله و همچنین جهت مهار برخی قطعات خاص در سازه های ساختمانی استفاده می شود.

ضمنا با توجه به پوشش گالوانیزه این پروفیل استفاده از آن در محیط های بیرونی و در نواحی با رطوبت بالا امکان پذیر است. با توجه به ظاهر مناسب تمام انواع پروفیل فولادی گالوانیزه و درپوش های پلاستیکی طراحی شده برای انتهای پروفیل ها، استفاده از این پروفیل ها در فضاهای باز مانند پارکینگ ها که در معرض دید عموم قراردارند متداول است.

در زیر اطلاعات فنی شامل ابعاد و کد محصول مربوط به پروفیل ها و براکت های لینکران نشان داده شده است:

 

 

منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۹ ، ۰۹:۵۳
M.Nazaripour

فولاد از مهم ترین مصالح ساختمانی است.  مشخصات مهم فولاد که آن را نسبت به سایر مصالح ساختمانی ممتاز ساخته است مقاومت زیاد، شکل پذیری و یکسان بودن مقاومت آن در فشار و کشش می باشد.در این مقاله قصد داریم شما را با روش های متداول گالوانیزاسیون آشنا کنیم.

تولید پروفیل  فولادی گالوانیزه به روش گرم  Hot-Dip Galvanization:

یک لایه ضخیم و مقاوم از آلیاژ روی را در سطح خارجی آهن یا فولاد پدید می آورد. در خصوص گالوانیزه کردن بدنه خودروها، که در آن پوشش های تزئینی دیگری از قبیل رنگ به پوشش گالوانیزه اضافه می شود، از روش Electro galvanizing استفاده می شود که حالت های نازک تر گالوانیزاسیون را فراهم می کند.در تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم  Hot-Dip Galvanization، عموما کاهش مقاومتی در فلزی که قرار است عملیات گالوانیزاسیون روی آن انجام شود، ایجاد نمی کند، به استثنای فولادهای با مقاومت بالا (> 1100 مگاپاسکال) که در آن کمبود هیدروژن می تواند مشکل ایجاد کند.

این ضعف در تولید سیم های رشته ای و سایر محصولات پیش تنیده مورد توجه قرار دارد. فرآیند تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم ، Hot-Dip Galvanization، در تولید محصولاتی که به طور مداوم در معرض مواد خورنده مانند اسیدها، از جمله باران های اسیدی در فضاهای باز قرار دارند، استفاده می گردد.

در تولید

برای تولید پروفیل فولادی گالوانیزه گرما استفاده از  روش گرما ،فولاد ضد زنگ ، stainless steel، ترجیح داده می شود. از سوی دیگر، از روش آبکاری نیز در بسیاری از مواقع جهت اجرای اعضای فولادی در فضای باز استفاده می شود، زیرا ارزان تر از روش های دیگر می باشد. اندازه کریستال ها در پوشش های گالوانیزه یک ویژگی قابل ملاحظه در راستای زیبایی شناختی به حساب می آید. با تغییر مقدار ذرات اضافه شده که میتوانند باعث ایجاد ترکیب های ناهمگن شوند و همچنین با تغییر در فرآیند خنک شدن در مرحله تولید پروفیل فولادی گالنیزه به روش گرم، می توان از یک سطح ظاهرا یکنواخت (کریستالی) به یک سطح با دانه های با قطر تا چند سانتیمتر رسید.

تولید پروفیل فولادی گالوانیزه حرارتی یا Sherardizing :

یک پوشش از جنس روی بر مواد آهن یا مس را فراهم می کند. قطعات و پودر روی در یک مخزن استوانه ای چرخشی سر بسته قرار می گیرند. با افزایش دمای مخزن در حدود 300 درجه سانتیگراد، فلز روی و قطعات آهن که در استوانه قرار گرفته اند با هم ترکیب شده و آلیاژی از جنس همان فلز و روی، بر سطح قطعه مورد نظر تشکیل می شود. در این روش، جهت آماده سازی نهایی سطح کالا، سطحی صاف و صیقلی، از روش شات بلاست کمک گرفته می شود. این فرآیند به عنوان “گالوانیزاسیون خشک” نیز شناخته می شود، زیرا از هیچ مایعی جهت انجام کار استفاده نمی شود. این می تواند از مشکلات احتمالی ناشی از کمبود هیدروژن ، که در موارد قبلی به آنها اشاره گردید، جلوگیری کند.

Electro Plating:

یک روش اقتصادی، همه کاره و موثر برای اعمال پوشش محافظتی به قطعات کوچک فولاد است. این روش به طور گسترده ای برای ساخت و تولید پروفیل فولادی گالوانیزه قطعات اتصال، به ویژه آنهایی که دارای رزوه در بدنه خود هستند، استفاده می شود. با این حال، پوشش گالوانیزه در قطعات اتصال، که با روش electroplating  اندود شده اند، با پوشش گالوانیزه در قطعات اصلی سازه ای، که با روش Hot-Dip Galvanization اندود شده اند، باید از هماهنگی مناسبی در مقاومت در برابر خوردگی برخوردار باشند تا از خوردگی دو فلزی جلوگیری شود. به طور کلی، یک حد بالای اقتصادی برای توده پوشش روی وجود دارد که می تواند توسط آبکاری استفاده شود و به طور معمول برای قرار گرفتن در معرض فضای باز بدون پوشش های تکمیلی استفاده نمی شود.

از دیگر روش های ساخت پروفیل فولادی گالوانیزه میتوان به

CONTINUOUS GALVANIZING PROCESSES

THERMAL SPRAY

MECHANICAL PLATING

ZINC RICH PAINTS

اشاره کرد.

 

منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۹ ، ۰۸:۵۶
M.Nazaripour

فولاد از مهم ترین مصالح ساختمانی است.  مشخصات مهم فولاد که آن را نسبت به سایر مصالح ساختمانی ممتاز ساخته است مقاومت زیاد، شکل پذیری و یکسان بودن مقاومت آن در فشار و کشش می باشد.در این مقاله قصد دارم شما را با پروسه تولید پروفیل فولادی گالوانیزه تولیدی یکی از شرکت های ایرانی به نام فن آوران نصب تأسیسات پارسیان با برند لینکران آشنا کنم.

 

پروفیل های تولید شده در صنعت بر حسب متریال، سطح مقطع و وزن مخصوص آن شامل موارد زیر است:

  • پروفیل های سبک که شامل آلومینیوم و آلیاژهای آن می شود.
  • پروفیل های نیمه سنگین که شامل مقاطع ساخته شده از فولاد کربنی می باشد.
  • پروفیل های سنگین که از طریق نورد گرم تولید شده و شامل مقاطع با وزن مخصوص بیشتر می باشد.
     

    پروسه تولید پروفیل گالوانیزه

    تولید پروفیل های نیمه سنگین با استفاده از سردکاری مزایای زیادی نسبت به گرم کاری دارد. در سردکاری ابعاد قطعه تولید شده بسیار دقیق تر از گرم کاری بوده و اختلاف نامحسوسی میان قطعه طراحی شده و تولید شده وجود دارد و با توجه به تولید آن در دمای محیط نیازی به کوره و سیستم های گرمایشی ندارد. همچنین امکان تولید قطعات با ابعاد کوچکتر و ضخامت کمتر مهیا می باشد. اما پروفیل گالوانیزه گرم لینکران هم با توجه به استفاده از مجهز ترین دستگاه ها و خط تولید بسیار نوین، در تطابق قطعه طراحی شده با محصول تولیدی دقیقا مثل هم هستند.

    دستگاه پرس

    یکی از متداول ترین فرآیندهای سرد کاری، فرآیند سردکاری با استفاده از دستگاه پرس می باشد.

    دستگاه های پرس به چهار دسته دستی، مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی تقسیم بندی می شوند.

    یکی از مهم ترین اجزای یک دستگاه پرس که نوع فرم از قیبل خم کاری و برش وکشش را انجام می دهد و محصول نهایی مارا مشخص می­کند قالب نامیده می­ شود.

    قالب ها بستگی به نوع فرایند و محصول از اجزای مختلفی برخوردار می­ باشند که از مهمترین اجزا دراین دستگاه ها سنبه و ماتریس هستند که سنبه در قسمت بالا و ماتریس در قسمت پایین قرار می گیرد.

    دستگاهای پرس وسیله ای هستند که به واسطه آنها می توان عملیات های کشش، برش، خمکاری و شکل دهی را انجام داد.

    ضمنا عملیات سوراخکاری، شیار زنی، پولک زنی و … از دیگر امکانات دستگاه پرس می باشد.

    در ادامه در ارتباط با پوشش پروفیل فولادی صحبت می شود:

    گالوانیزاسیون

    تولید پروفیل فولادی گالوانیزه یا گالوانیزه کردن یک فرایند شیمیایی، الکتریکی یا مکانیکی است. در طی گالوانیزه کردن، آن پوشش محافظ از جنس روی به فولاد یا آهن اضافه می گردد تا از زنگ زدن فولاد و یا آهن جلوگیری شود. رایج ترین روش تولید پروفیل فولادی گالوانیزه و گالوانیزه کردن،تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم ، Hot-Dip Galvanization  است که در آن اصطلاحا قطعات در حمام روی مذاب شده غرق می شوند.

    عملکرد محافظتی :

    گالوانیزاسیون، آهن یا فولاد زیرین را از طریق روش های زیر محافظت می کند:

    پوشش روی، تا زمانی که دست نخورده و سالم باشد، از خوردگی فولاد یا آهن زیرین جلوگیری می کند.

    برای نتایج بهتر، استفاده از کرومات روی نیز به عنوان یک فرآیند صنعتی توصیه می گردد.

    حتی در صورتی که فلز پایه در معرض خوردگی قرار گیرد، عملکرد محافظتی می تواند ادامه یابد تا زمانی که تمام روی در آن ناحیه از بین برود.



    منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۹ ، ۱۵:۴۷
M.Nazaripour

عایق INSPIRE

سلام خدمت همه خوانندگان گرامی

امروز میخوام به معرفی یک محصول پلیمری جدید تولید ایران که یکی از شرکت های حرفه ای تولیدکننده و عرضه کننده محصولات و تجهیزات نوین صنعت ساختمان، به طور کامل آن را طراحی و تولید نموده است ، بپردازم.

عایق رنگی الاستومری که گروه صنعتی لینکران تولیدکننده ، این نوع از عایق را عایق INSPIRE  نامیدند ، در چند رنگ متنوع و با کارایی و خواص متفاوت و مشخصی تولید می شوند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

آنچه در این صفحه می خوانید بررسی و آنالیز عایق INSPIRE است. عایق اینسپایر با خواص مکانیکی ، شیمیایی و.. متفاوت برای اولین بار در ایران توسط دستان با کفایت مهندسین ایرانی در گروه صنعتی لینکران تولید شد. استفاده از عایق رنگی در تاسیسات مزایای خاص خودش را داشت اما عایق اینسپایر به تجهیزات تاسیساتی ایران روحی تازه بخشید و علاوه بر عایق رنگی بودن، صفات و مشخصات ویژه ای را به همراه داشت. عایق INSPIRE در کارخانه تولید عایق گروه صنعتی لینکران واقع در شمس آباد واقع می باشد.

 

 

انگیزه عایق کاری

بحث بهینه سازی مصرف انرژی از دو قرن پیش تا کنون در سطح جهان مطرح گردیده است. اولین و بهترین گزینه ای که از ابتدای مبحث جلوگیری از هدررفت انرژی تا به امروز مطرح شد استفاده از موادی برای پوشش تاسیسات بوده است. الیاف شیشه را میتوان اولین ماده ای نام برد که این مسولیت را به آن واگذار کرده و از آن به عنوان عایق استفاده گردید.

 

تاریخچه عایق کاری


طی سال هایی که جهان در گیر جنگ های جهانی بود انرژی و منابع معدنی ارزش ویژه ای پیدا کرد. پیشرفت خیره کننده علم در سده اخیر کمک ویژه ای برای تولید موادی جهت عایق کاری نمود. تخریبی که جنگهای جهانی در کشورها بوجود آورد نیازمند تمرکزی بیشتر روی بازسازی داشت. مهندسین و دانشمندان متوجه شده بودند موادی که برای عایقکاری استفاده میشد برای محیط زیست اثر مخربی میگذارد. ازین رو محققین و دانشمندان صنعت پلیمر وارد عمل شدند و فوم الاستومر را در زمینه تولید بکار گرفتند . امروز در کشور عزیزمان ایران ، برای اولین بار در سطح جهان مهندسین خبره گروه صنعتی لینکران موفق به تولید عایق اینسپایر شدند. عایق های اینسپایر که از خانواده عایق های الاستومریک هستند با خواصی ویژه طراحی و تولید شدند. نکته قابل توجه این است که کشورهای اروپایی از عایق اینسپایر استقبال باور نکردنی نشان دادند. و افتخار اختراع عایق اینسپایر ، پدیده عایق های الاستومری ، به نام مهندسین ایرانی و گروه صنعتی لینکران رقم خورد.

 

تاریخچه تولید عایق الاستومری در ایران

در سال 1397 لینکران برند برتر تولید کننده عایق الاستومریک از سوی وزارت صنعت و معدن نایل شد. لینکران اولین و به جرات می توان گفت تنها تولید کننده عایق الاستومری در ایران است که فوم الاستومر را از صفر تا صد در ایران و در خط تولید خود می سازد. هم میهنان عزیز همه روزه با هماهنگی دفتر مرکزی می توانند خط تولید کارخانه عایق الاستومری لینکران واقع در شمس آباد را بازدید نمایند. در سال 99 لینکران با تولید عایق اینسپایر در سطح جهان در زمینه تولید عایق الاستومری مطرح گردید.

 

 

پیشرفت پلیمر و نقش آن در تولید عایق الاستومری و عایق INSPIRE

از آنجایی که امروزه پلیمرها کاربرد وسیعی در علوم و صنایع مختلف دارند می توان با ترکیب و آلیاژسازی آنها با یکدیگر بر وسعت نقش و کاربرد آنها در ساخت مواد جدید افزود. با تولید آلیاژ پلیمری NBR/PVC فوم شده با روش آلیاژسازی مذاب و ایجاد سلول های متورم بسته شده بوسیله عامل فوم زا و اضافه کردن پرکننده مناسب و سازگار با بستر آلیاژ، عایقی حرارتی با رفتار الاستومری ساخته شد. عایق الاستومری ساخته شده نقش بسزایی در صرفه جویی انرژی در مصارف صنعتی و خانگی ایفا می کند که مبتنی بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش هزینه های انرژی مصرفی است. عایق اینسپایر نیز همانند دیگر عایق های الاستومریک در دسته محصولات دوست دار محیط زیست قرار گرفت. عایق INSPIRE علاوه بر ویژگی ها و خواصی که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره خواهیم کرد، تمام خواص عایق الاستومریک را نیز در خود دارند. عایق INSPIRE با کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن، نقش بسیار حیاتی در صرفه جویی در انرژی گردد.

 

 

مقاومت عایق الاستومری INSPIRE در برابر خوردگی لوله های تاسیساتی

عایق های الاستومریک در زمینه مقاومتشان در برابر خوردگی زیر عایق نیز باعث توجه بیشتر فعالان عرصه صنعت گردید. عایق اینسپایر هم مانند مابقی عایق های الاستومری ، این مقاومت رطوبتی را مدیون ساختار سلول بسته بودن فوم الاستومری است. فوم الاستومر در مقیاس کوچک و مشخص دارای میلیون ها سلول می باشد که همین امر سبب شده که هر کدام از مجموعه این سلول ها سدهایی برای عبور و جریان مایعات باشند. که البته همانطور که میدانید این خاصیت علاوه بر جلوگیری از خوردگی زیرعایق و پوسیدگی به طول عمر عایق و تاسیسات عایق کاری شده می افزاید. مشخصه عدم نفوذ رطوبت در عایق الاستومریک بواسطه طول عمر بیشتر و نیاز بسیار کمتر به سرویس دوره ای، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه عایق کاری پروژه را دارد.

 

منبع : گروه صنعتی لینکران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۹ ، ۱۳:۱۱
M.Nazaripour

 

ساپورت تاسیسات و بست لوله های تولیدی گروه صنعتی لینکران سیستمی پیش ساخته یا مدولار است.  ساپورت تاسیساتی لینکران با ویژگی های منحصر به فرد خود که در ادامه همین صفحه مورد بررسی قرار می دهیم ، جایگزین بسیار مناسبی برای سیستم سنتی نبشی و ناودانی در اجرای ساپورت مکانیکی و الکتریکی می باشد.

سرعت و روال ساخت و ساز های عظیم در سطح جهان، هر چه بیش از پیش سیستم ساپورتینگ سنتی در بخش تاسیسات را نیازمند بررسی مهندسی و بازنگریی اساسی تر می کرد.

این مهم چاره ای نیاز داشت که در گرو تغییر نگرش جامعه مهندسین اعم از مشاورین، پیمانکاران و کارفرمایان محترم را طلب می کرد. ضمن اینکه بحث هزینه ها همیشه مد نظر بوده و باید راه حلی با کیفیت در عین حال مقرون به صرفه پیدا میکردند. سیستم ساپورت تاسیسات به صورت ساپورت مدولار و پیش ساخته همان راه حلی بود که همه مهندسین در موردش اتفاق نظر داشتند . سیستمی بدون نیاز به جوشکاری با تحمل بار به مراتب سنگین تر  و..

البته  توجه ویژه ای نیز از لحاظ مالی-هزینه ای هم ساپورت مدرن تاسیسات شد. بررسی های دقیق پارامترهای مختلف  نشان می دهد که این سیستم به مراتب خیلی به صرفه تر از سیستم سنتی می باشد.

گروه صنعتی لینکران با توجه به سابقه ای که در زمینه عملیات ساپورتینگ دارد به این نقطه از تولید مصالح و تجهیزات نوین صنعت ساختمان علی الخصوص ساپورت پیش ساخته تاسیسات رسیده است که بواسطه تنوع فراوان در محصولات تولیدی ، تمام  نیازهای تاسیسات صنعت و ساختمان پیش بینی شده و قابل تامین است.

 

ساپورت تاسیسات چیست و چه تعریفی دارد ؟

ساپورت تأسیسات در صنعت واقع نوعی نگهدارنده معرفی میشود. که در پروژه های گوناگون تاسیساتی به کار گرفته می شود. ساپورت های پیش ساخته تاسیسات لینکران ، نصب و نگهداری تاسیسات را تسهیل می بخشد .از دیگر مزایای اصلی ساپورت تاسیسات، می توان به افزایش طول عمر مفید و کارآمدی هر چه بیشتر تجهیزات تاسیساتی نام برد. ساپورت تاسیساتی لینکران، با توجه به نوع کاربری آن در پروژه، در انواع مختلفی تولید می شود. در ادامه به بررسی و تعریف چند مورد از دستاوردهای بزرگترین تولید کننده ساپورت های تاسیساتی می پردازیم.

 

 

تقسیم بندی اجزای مختلف ساختمان

اجزای سازه ای: که شامل فونداسیون، تیرها، ستون­ ها، دیوارهای حائل و برشی، بادبندها، انواع و اقسام کف ­های سازه ای و ... هستند. و وظیفه تحمل و انتقال بارهای موجود در ساختمان را دارند.

اجزای معماری : که شامل دیوارهای جداکننده، سقف­ های کاذب، کف­ سازی­ ها، اندودها و... است. هربخش ساختمان که جزئی از ابنیه به شمار می­ رود ولی اعضای غیرسازه­  ای (غیر باربر) هستند.

تاسیسات ساختمان : که شامل انواع لوله­ ها، کانال­ های هوا (گرد یا مستطیلی)، سینی­ های کابل، لوله­ های برق و ... هستند. وظیفه انتقال انرژی و سیالات به قسمت­ های مختلف ساختمان را به جهت استفاده و رفاه حال ساکنین بر عهده دارند.

با توجه به نحوه طراحی و جانمایی تاسیسات که توسط تیم طراحی الکتریکال و مکانیکال انجام می­ شود، ممکن است به صورت قائم یا افقی از قسمت های مختلفی از ساختمان عبور کنند. به منظور اینکه این لوله ­ها، سینی ­ها و کانال­ ها در محلی که برای آنها در نظر گرفته شده است، مستقر شوند. و وظیفه خود را انجام دهند.

برای این فرآیند نیاز به سازه ­ها و اتصالاتی است که این تاسیسات را به اعضای سازه­ای متصل کنند. و بارهای ثقلی و جانبی ناشی از آن ها را تحمل نمایند. اصطلاحاً به این نوع سازه­ ها ساپورت تاسیسات گفته می­ شود. که در واقع ترجمه تحت­ اللفظی این واژه نیز کاملا گویای کاربرد آن می ­باشد.

 

تقسیم انواع ساپورت تاسیساتی :

  1. ساپورت سنتی : این سازه­ ها با استفاده از نیم رخ­های فولادی ساختمانی مانند نبشی، ناودانی، تیرآهن و ... میلگردها (غالباً به عنوان آویز از سقف) و جوشکاری ساخته و نصب می­ گردند. و برای نگه­داشتن لوله روی ساپورت از بست­های ساده کرپی (U-Bolt) استفاده می­شود.
  2. ساپورت پیش ساخته یا مدولار : این سیستم شامل پروفیل ­های C-Channel یا U-Channel سوراخدار گالوانیزه است. که با استفاده از ادوات اتصال مخصوص به خود و پیچ و مهره و بدون نیاز به هیچ گونه عملیات جوشکاری قابلیت متصل شدن به هم و تشکیل اشکال مختلف سازه­ای را دارند.در این سیستم از رادهای گالوانیزه تمام رزوه نیز برای آویز گرفتن از سقف استفاده می­شود.

 

مهره قفل شونده

یکی از مهمترین قطعاتی که بین سیستم سنتی و مدولار تفاوت ایجاد می­ کند، مهره قفل شونده است. که در برندهای مختلف اسامی مانند Easy Lock یا Saddle دارد. به طور کلی این قطعه شامل یک لقمه فولادی از درون رزوه شده به همراه یک قسمت فلزی به عنوان نگهدارنده یا Holder است. این قطعه کاملاً متناسب با ابعاد و جزئیات مقطع پروفیل در ناحیه جدار باز آن طراحی می­ شود. لذا قابلیت نصب در هر نقطه روی جدار باز پروفیل و جابجایی در راستای طول پروفیل را دارد که با سفت کردن پیچی درون رزوه آن و درگیری دندانه­ های مهره قفل شونده و پروفیل با یکدیگر، در همان نقطه به صورت ثابت قرار می­ گیرد.

جهت نصب و الحاق ساپورت سنتی به اعضای سازه­ای نیز با توجه به شکل ساپورت و نوع آویزها از انواع انکرهای مکانیکی در صورت اتصال به بتن استفاده می ­شود. در غیر این صورت قطعاتی به نام Beam Clamp جهت اتصال به مقاطع فولادی موجود در سازه به کار می ­افتند. امروزه در دنیا شرکت­ های زیادی در زمینه تولید و ارائه قطعات سیستم ساپورت مدولار مشغول به فعالیت هستند.

 

منبع : فن آوران نصب تأسیسات پارسیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۹ ، ۱۴:۰۱
M.Nazaripour

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه گروه صنعتی لینکران

در دنیای فلزات و در صنعت به ویژه صنعت ساختمان از انواع پروفیل گالوانیزه به طور گسترده استفاده می‌شود. این نوع از پروفیل فولادی گالوانیزه کاربردهای زیادی دارد.
انواع پروفیل گالوانیزه در سازه ساختمان به دو صورت باز و بسته دسته بندی و تولید می‌شوند. پروفیل گالوانیزه از منظر فرآیند تولید آنها به دو دسته پروفیل گالوانیزه سرد نورد شده و پروفیل گالوانیزه گرم نورد شده تقسیم می شوند.

پروفیل گالوانیزه گروه صنعتی لینکران

پروفیل گالوانیزه چیست ؟

پروفیل گالوانیزه از نظر لغوی به معنای ثابت بودن مقطع در طول معین و مشخص است. انواع پروفیل گالوانیزه به طور کلی در دو نوع ساختمانی و صنعتی وجود دارد.
پروفیل گالوانیزه ساختمانی به آن دسته از انواع پروفیل فولادی گالوانیزه گفته می شود که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد و شامل دو نوع پروفیل گالوانیزه می باشد :
1) پروفیل گالوانیزه نورد گرم
2) پروفیل گالوانیزه نورد سرد

پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه نورد گرم و سرد

پروفیل گالوانیزه نورد گرم با استفاده از عملیات روی فولاد در دماهای بسیار بالا شکل می گیرند و پروفیل گالوانیزه نورد سرد از شکل دادن ورق های فولادی از طریق خمکاری و پرس کاری تولید می شوند، که بیشتر برای کارهای سبک ساختمانی مناسب هستند.
انواع پروفیل صنعتی آن دسته از محصولاتی که در صنایع دیگر به جز صنعت ساختمان مانند صنعت خودروسازی، نظامی و... استفاده می‌شود هستند.
انواع پروفیل گالوانیزه گرم با استفاده از ورق گالوانیزه که دارای پوشش محافظتی می باشد و از روش نورد سرد در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می‌شوند.
از این پروفیل ها میتوان در انواع ساپورت تأسیسات مکانیکی جهت مهار بارهای ثقلی و لرزه ای حاصل از تاسیسات ساختمانی از قبیل لوله های آب سرد و گرم ، سینی کابل ها، کانال های دود و کانال های هوا و ... استفاده کرد.

منبع : گروه صنعتی لینکران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۹ ، ۱۳:۰۹
M.Nazaripour

تاریخچه عایق کاری

از گذشته موضوع استفاده بهینه از انرژی موجب آن شد که بشر به دنبال مراقبت از آن و جلوگیری از هدر رفت آن باشد. لذا به دنبال پیدا کردن استفاده از موادی برآمد تا بتواند این وظیفه را بر دوش آن بگذارد. به جرات می توان گفت اولین ماده صنعتی مورد استفاده انسان در این مسیر الیاف شیشه بود.

در اوایل قرن 19 این موضوع جنبه صنعتی تری به خود گرفت و الیاف شیشه به مقیاس وسیع تری در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار گرفت. با شروع جنگ جهانی اول و دوم و پیشرفت علوم و فنون مهندسی و کم شدن منابع معدنی استفاده از سایر عایق های مهندسی ظهور بیشتری پیدا کرد. پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم و نیاز به بازسازی جهان مشخص شد عایق های مورد استفاده خود موجب ایجاد آلودگی های زیست محیطی و بهداشتی در مقیاس بزرگی شده است. از آنجا بود که طراحی، تولید و استفاده از عایق های جایگزین شروع شد. همزمان علوم و تکنولوژی پلیمر نیز جهش بزرگی پیدا کرد و وارد مقوله عایق ها شد.
نخستین تلاش ها از سال 1947 میلادی بر روی رزین های وینیلی جهت تولید محصولات فومی برای ایجاد عایق حرارتی و صوتی در نیروی دریایی آمریکا جهت استفاده در ناو های جنگی شروع شد. همزمان پیشرفت سنتز رزین های وینیلی و سنتز اکریل و نیتریل بوتادین رابر (NBR) و ایجاد توانمندی در آلیاژ کردن پلی وینیل کلراید به صورت پخت شده در دهه 50 میلادی در آلمان شروع شد.
از آنجایی که امروزه پلیمرها کاربرد وسیعی در علوم و صنایع مختلف دارند می توان با ترکیب و آلیاژسازی آنها با یکدیگر بر وسعت نقش و کاربرد آنها در ساخت مواد جدید افزود.

با تولید آلیاژ پلیمری NBR/PVC فوم شده با روش آلیاژسازی مذاب و ایجاد سلول های متورم بسته شده بوسیله عامل فوم زا و اضافه کردن پرکننده مناسب و سازگار با بستر آلیاژ، عایقی حرارتی با رفتار الاستومری ساخته شد. عایق الاستومری ساخته شده نقش بسزایی در صرفه جویی انرژی در مصارف صنعتی و خانگی ایفا می کند که مبتنی بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش هزینه های انرژی مصرفی است و در دسته محصولات دوست دار محیط زیست می تواند قرار گرفته و موجب ایجاد صرفه جویی اقتصادی چشم گیری با کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن گردد.

طرح موضوع و چالش های پیش روی عمده عوامل چالش بر انگیز در ساخت عایق ها به خصوص عایق های پلیمری به قرار زیر است : 1)ارزان بودن 2)بهره وری بالا 3)دوست دار محیط زیست 4)غیر سمی بودن روند روزافزون استفاده از سوخت های فسیلی به علت رشد جمعیت و زیاد شدن صنایع مختلف در جهان و در نتیجه آن آلودگی های زیست محیطی تولید عایق های تروپلاستیک الاستومری (TPE) مهندسی به عنوان یک محصول نوآورانه و جدید جذابیت های خودش را نشان داد. گروه صنعتی لینکران در تولید عایق های ترموپلاستیک الاستومری ، طراحی و ساخت عایق الاستومریکی با خواص فیزیکی-مکانیکی مناسب و چگالی کم است که بتواند توانایی و مقاومت شایانی در مقابل عبور حرارت نشان دهد. استفاده از الاستومر های فوم شده جذابیت های زیادی در تولید عایق های حرارتی داشت اما به تنهایی خواص فیزیکی-مکانیکی مناسبی را از خود نشان ندادند لذا سعی بر آن شد الاستومر با یک پلاستیک که سازگاری مناسبی با همدیگر دارند آلیاژ شوند.

 

لینکران تنها تولید کننده عایق الاستومریک در ایران

برای اولین بار این علم در ایران با تولید مستربچ از نقطه صفر توسط دانش فنی مهندسین طی فرآیند تحقیق و توسعه انجام شده و وابستگی های علمی به خارج از کشور از بین رفته و مانع خروج ارز معادل 7.5 میلیون دلار از کشور شده است. موارد مذکور در واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی لینکران، مورد بررسی قرار گرفته و استانداردهای لازم کسب گردیده شده است، و همواره برای بهبود کیفیت این موارد بروزرسانی و مورد بررسی می باشد. که در این طرح ، آلیاژ دوتایی NBR/PVC تولید شد. تلاش های گروه تحقیق و توسعه لینکران در این زمینه بی نتیجه نبوده و امروز عایقی با مناسب ترین قیمت و قابل رقابت با برندهای معتبر جهانی است.

 

منبع : گروه صنعتی لینکران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۹ ، ۱۱:۳۲
M.Nazaripour

عایق الاستومری رولی

عایق رولی الاستومری لینکران در ضخامت های 6mm،9mm،13mm،16mm،19mm،25mm،32mm،40mm، 50mm به صورت ساده، پشت چسب دار، روکش دار و روکش دار پشت چسب دار تولید شده و نحوه انتخاب این روکش ها با توجه به شرایط محل مورد استفاده توسط واحد فنی و مهندسی گروه صنعتی لینکران به مشتریان گرامی پیشنهاد داده می شود. عایق های لوله ای الاستومری لینکران هم در ضخامت های 9mm،13mm،16mm،19mm،25mm،32mm همانند عایق های رولی در انواع ساده و روکش دار تولید می شوند. این روکش ها شامل روکش پروتکت بلک و آلومینیومی در ضخامت های (130µm،170 µm 230 µm ) ساده و مسلح به نخ می باشند.

 

 

عایق لوله ای الاستومری

عایق لوله ای الاستومری برای اولین بار بصورت صد در صد ملی در ایران بوسیله گروه صنعتی لینکران تولید گردید. عایق لوله ای الاستومری لینکران به غیر از خاصیت عایق حرارتی برودتی بودن ،در کاهش انتقال و انتشار آلودگی صوتی نیز تاثیر بسزایی دارد. خط تولید کارخانه شرکت فن آوران نصب تاسیسات پارسیان وابسته به گروه صنعتی لینکران توانایی تولید عایق الاستومری رنگی ، با نام عایق اینسپایر را دارد. از زمان تولید عایق ایسنپایر، وابسته به خواستار مشتری و سفارش دهنده، عایق الاستومری با رنگ های قرمز ، سبز و آبی تولید شده است. گذشته از موضوع تولید عایق الاستومری رنگی ، رنگ پذیری روی کار عایق های لینکران نیز مورد توجه مشتریان قرار میگیرد.

 

کاربرد عایق لوله ای الاستومری

رسالت شناخته شده و متعارفی که عایق کاری لوله های تاسیساتی دارد، صرفه جویی در انرژی است. اما از موارد کاربردی و دلایل استفاده از عایق لوله ای در تاسیسات که کمتر به آن اشاره شده است جلوگیری از انجماد لوله ها است. که معمولا قضیه انجماد لوله ها خصوصا در برخی استان های کشورمان دغدغه ای هر ساله برای هم میهنان است. دیگر کاربرد اساسی استفاده از عایق لوله ای الاستومری در تاسیسات پروژه های صنعتی و ساختمانی ، جلوگیری از زنگ زدگی لوله های فلزی است. ویژگی منحصر به فرد فوم الاستومر این است که در برابر خوردگی زیر عایق بسیار مقاوم است و سلامت را برای سالیان زیاد برای تاسیسات و لوله ها به ارمغان می آورد.

عایق صوتی الاستومری

1) عایق آکوستیک            
2) عایق شانه تخم مرغی  

 

عایق های صوتی شانه تخم مرغی و آکوستیک هر کدام ویژگی های متفاوت و خاص خودش را دارد البته که این عایق ها چون از جنس فوم الاستومری می باشند پس مقاومت در برابر جذب آب و فشار، خوردگی، پوسیدگی و آتش و... نیز از ویژگی عایق های شانه تخم مرغی و آکوستیک است .

 

تفاوت روکش آلومینیومی با روکش پروتکت بلک در عایق الاستومری

در محیط های باز که تاسیسات عایق کاری شده در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند. از عایق الاستومری با روکش آلومینیومی استفاده می شود. نتیجتا در عایق الاستومری با روکش آلومینیوم مقاومت در برابر اشعه U.V حائز اهمیت است. این درحالی است که در عایق الاستومری با روکش پروتکت بلک برای مکان هایی که بعضا کمی به مقاومت مکانیکی نیاز است استفاده می شود. گروه صنعتی لینکران هم عایق الاستومری با روکش آلومینیوم و هم عایق الاستومری با روکش پروتکت بلک را تولید میکند .

 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۹ ، ۰۸:۵۸
M.Nazaripour

لرزه گیر چیست؟

فرآیند جداسازی یک شی یا یک قطعه از منبع ارتعاش را لرزه ­گیری می‌گویند که باعث کاهش لرزش در تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف می‌شود. برای رسیدن به این هدف از انواع لرزه گیر مکانیکی استفاده می‌کنند . این کار در ابعاد مختلف و برای اهداف گوناگون انجام می‌شود.

لرزش برای بسیاری از تجهیزات در صنایع مختلف ساختمانی، تأسیساتی، شیمیایی، دریایی و­… اتفاقی نامطلوب و مضر است، در درجه‌ی اول سیستم‌های مهندسی و تجهیزات بیمارستانی و فضاهای قابل سکونت مد نظر هستند.

روش‌هایی برای جلوگیری از انتقال ارتعاش به چنین سیستم‌هایی توسعه یافته است. تأثیرپذیری بالا از لرزش باعث استفاده از مصالح و مواد دارای میرایی بالا و همچنین روش‌ها و ارتباطات مکانیکی برای جذب امواج مکانیکی حاصل از لرزه و کاهش اثرات لرزش شده است.

برای ایجاد استهلاک انرژی و کاهش لرزش می‌توان از فرآیند تسلیم فلزات ، اصطکاک و خاصیت لزجت سیالات استفاده نمود. تجهیزاتی که در ایزوله کردن پایه تجهیزات مورد استفاده قرار می­گیرند دارای سه مشخصه اصلی انعطاف پذیری افقی ، قابلیت جذب انرژی و سختی قائم می­ باشند.
ما در این مقاله به طور تخصصی درمورد لرزه گیر های مکانیکی صحبت خواهد شد که مهندسین گروه صنعتی لینکران با تولید انبوه از انواع لرزه گیر کمک شایانی به عرصه صنعت نموده است و اثرات لرزش را به طور چشمگیری کاهش داده است .

انواع روش کنترل لرزه ای توسط لرزه گیر

روش‌های کنترل لرزه ای به دو روش کنترل فعال و کنترل غیرفعال تقسیم می­ شوند.

یک سیستم کنترل فعال، سیستمی است که در آن یک منبع خارجی به یک یا چند محرک سیستم کنترل، انرژی می‌دهد و این محرک‌ها (Actuators) نیروهایی را مطابق با حالات از پیش تعریف شده به سازه وارد می‌سازند. این نیروها ممکن است جهت اضافه‌ یا مستهلک نمودن انرژی سازه بکار روند‌‌.

یک سیستم کنترل غیرفعال سیستمی است که سختی یا میرایی سازه را به طور مقتضی و بدون نیاز به منبع انرژی خارجی جهت عملکرد و بارگذاری در سیستم تغییر می‌‌دهد‌.

لرزه‌گیر های مکانیکی از نوع سیستم‌های کنترل غیرفعال می‌باشد که با توجه به مصالح و فنر به کار رفته در آن‌ها لرزش ناشی از زلزله را به حداقل می‌رساند.

در ساختمان سازی برای کاهش اثرات مخرب ناشی از زلزله و کاهش خطرات لرزه­ ای از جداساز­های ساختمانی (Base isolator) استفاده می‌شود. این کار در واقع باعث جدا شدن ساختمان از منبع لرزش (زمین) می‌شود.

در زمینه ی تجهیزات مکانیکی و تأسیساتی نیز از لرزه‌گیر ها (vibration isolations) در ابعاد کوچک‌تر نسبت به جداساز­های ساختمانی استفاده می‌شود.

ازآنجا که تحت زلزله‌ای متوسط، عملکرد تجهیزات فوق‌العاده حساس در مراکز بیمارستانی، مخابراتی و کامپیوتری می­توانند مختل شوند و حتی در زلزله­ های قوی دچار خسارت گردند؛ از این رو تلاش‌ها به سوی استفاده از لرزه‌گیر ها برای حفاظت لوازم داخل ساختمان پیش می­رود. با توجه به اینکه عملکرد ساختمان‌های ویژه پس از زلزله‌های شدید در حد بدون تخریب و خسارت مورد نیاز است، در نتیجه سیستم‌های ایزوله ساز لرزه ای به عنوان یک گزینه مهم و اجرایی مطرح می‌شوند.

منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۹ ، ۱۵:۵۲
M.Nazaripour

یک سیستم عایق الاستومری که به درستی  نصب شده باشد، دارای مزایا ، خصوصیات و فواید آنی و طولانی مدت است.

عایق کاری صوتی و حرارتی برودتی ، علی الخصوص با عایق الاستومری از افراد، تجهیزات و سیستم های شما حفاظت کرده و هزینه ها به میزان چشم گیری کاهش می دهد.

  • کاهش هزینه های انرژی
  • جلوگیری از تقطیر رطوبت
  • کاهش ظرفیت و اندازه تجهیزات مکانیکی
  • افزایش ضریب عملکرد
  • کاهش انتشار آلاینده ها
  • ایمنی و محافظت از افراد
  • عملکرد صوتی (کاهش میزان نویز)
  • حداکثر بازگشت سرمایه
  • ایجاد ظاهر بهتر
  • محافظت در برابر حریق
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

طراحی و نصب دقیق و مناسب عایق حرارتی برودتی به سرعت نیاز به انرژی را کاهش می دهد. و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود. عایق الاستومری می تواند در لوله ها و سطوح گرم، اتلاف گرما را تا %95 کاهش یابد. که متقابلا با کاهش اتلاف گرما، هزینه های انرژی به شدت کاهش پیدا میکند.

همچنین عایق الاستومری سبب حفاظت از محیط زیست می شود. مقادیر بسیار زیادی انرژی از شیرآلات و لوله های بدون عایق حرارتی و برودتی یا عایق معیوب تلف می شود.

ارزیابی صرفه جویی در مصرف انرژی

یک ارزیابی انرژی در مورد مکان هایی که در آن ها عایق حرارتی برودتی می تواند صرفه جویی در مصرف و هزینه های انرژی را به دقت مستند سازی کند و پتانسیل صرفه جویی توسط یک عایق را محاسبه کند. عایق کاری یک راهکار سریع برای بازگشت سرمایه از طریق کاهش هزینه های انرژی است.

عایق الاستومری سازه پایدار

افزودن عایق الاستومری می تواند به شکلی معنادار هزینه های مصرف انرژی را در بخش ساختمان های صنعتی و تجاری کاهش دهد. عایق کاری یک سرمایه گذاری کم خطر است زیرا صرفه جویی در مصرف انرژی و بازگشت سرمایه می تواند با دقت بالایی محاسبه شود. عایق الاستومری کاری یکی از فن آوری هایی است که بازگشت سرمایه از طریق آن بسیار قابل قبول تر از خرید بسیاری از تجهیزات یا نگهداری بدین منظور است. اگر سیستم عایق کاری به درستی نگهداری شود این صرفه جویی در کل عمر عایق ادامه خواهد داشت.

کنترل تقطیر به وسیله عایق الاستومری

عایق با کند کردن بسیار خوب بخار روند تقطیر را کنترل کرده و از خوردگی لوله های سرمایشی، کانال ها، چیلرها و کفشورهای بام جلوگیری می کند. به منظور حفظ دما بالای نقطه شبنم در دمای محیط بایستی ضخامت عایق الاستومری به اندازه مورد نیاز باشد. حفظ دمای سطحی بالاتر از نقطه شبنم سبب پیشگیری از صدمات ناشی از رطوبت به مصالح ساختمانی، پیشگیری از رشد قارچ و کپک و کاهش هزینه انرژی مصرفی چیلرها و تجهیزات تبرید    می شود.

ضخامت های مختلف و دقیق عایق الاستومری

حال سوال اینجاست  که چگونه عایق الاستومری به کنترل تقطیر کمک می کند؟

زمانی که سیستم لوله کشی و تجهیزات در دمایی پایین تر از دمای محیط کار می کنند، رطوبت موجود در هوا در سطح یا داخل عایق یا روی سطح لوله سرد تقطیر یا منجمد می شود. مگر این که سیستم توسط ضخامت مناسب و کافی کند کننده های تقطیر محافظت شده باشد. اگر عایق مرطوب شود می تواند باعث خوردگی و بی اثر شدن عایق شود. مشخص کردن ضخامت کافی عایق الاستومری با یک سیستم کند کننده بخار موثر مهمترین مسأله در طراحی سیستمی است که تقطیر را در سطح و درون عایق الاستومری اجرا شده بر روی لوله های سرمایشی، چیلرها و زهکش های بام کنترل می کند. ضخامت کافی عایق الاستومری بدین منظور مورد نیاز است تا دمای سطح عضو را بالاتر از حداکثر دمای ممکن نقطه شبنم حفظ کند تا از تقطیر بخار بر روی سطح جلوگیری کند. یک سیستم کند کننده بخار موثر به منظور محدود کردن انتقال رطوبت بین سطوح، اتصالات، درزها، بست ها و ساپورت ها مورد نیاز است. با کنترل تقطیر، طراح سیستم می تواند پتانسیل های زیر را کنترل کند:

  • کاهش نیاز سیستم به تعمیر و نگهداری و افزایش ضریب عملکرد
  • رشد کپک و مسایل بهداشتی ناشی از تقطیر آب
  • خوردگی لوله ها، شیرآلات و اتصالات ناشی از تجمع آب درون سیستم عایق کاری

کنترل پروسه با عایق کاری

  • حفظ دمای پروسه، بهینه سازی کیفیت محصولات و بهینه سازی ایمنی در حین کار
  • حفاظت از محیط زیست با کاهش انتشار آلودگی از طریق کاهش تولید گازهای گلخانه ای با عایق کاری مناسب و کارآمد. کاهش مصرف انرژی به معنی کاهش آلاینده ها است (ذرات آلاینده، SOX, NOX, CE, VOC، مونواکسید کربن، جیوه و …).
  • عایق کاری مصرف انرژی را کاهش می دهد. این بدان معنی است که سوخت فسیلی کمتری برای تولید همان میزان انرژی باید سوزانده شود. به طبع آن، ورود مقادیر گازهای آلاینده نظیر دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد به اتمسفر کاهش می یابد. از آنجا که دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای گلخانه ای است نقش به سزایی در گرمایش زمین دارد، و دی اکسید گوگرد عامل اصلی بارش باران های اسیدی است، عایق کاری نقشی اساسی در حفاظت از محیط زیست ایفا می کند.

ایمنی در برابر حریق

عایق ها در ترکیب با سایر مواد و مصالح در سیستم های ایمنی در برابر حریق کانال های هوا و سایر تأسیسات مکانیکی و الکتریکی کاربرد دارند.

 

عایق الاستومری

در بهینه سازی شکل ظاهری عایق الاستومری، پوشش عایق الاستومری بر روی کانال ها و لوله کشی های در معرض دید، ظاهر زیباتری به ساختمان می دهد.

کنترل میزان نویز و صدای اضافی با عایق کاری

یک سیستم عایق کاری خوب از راه های زیر به کاهش نویز و صدای اضافی کمک می کند:

  • جذب صدای منتشر شده
  • از بین بردن صدای اضافی تولید شده از تجهیزات در کاربردهای صنعتی
  • بهینه سازی محیط کار و روحیه کارکنان و ارتباط آنان; این یکی از مزایای سیستم عایق کاری با عایق الاستومری است. که حقیقتا نمی تواند با معیارهای مالی سنجیده شود، اما می دانیم که اتفاق می افتد. سر و صدای اضافی مشخصاً می تواند سلامتی و کارآیی افراد را کاهش دهد.  این در حالیست که عایق الاستومری می تواند میزان صدای محیط کار را در حد استاندارد حفظ کند. محیط های صنعتی می توانند فوق العاده پر سر و صدا باشند. اگر کنترل صدا به درستی انجام نشود این مسأله می تواند مشکلات اساسی برای سلامتی افراد ایجاد کند. بعلاوه، صدای تولید شده توسط تجهیزات، لوله ها، سیستم های تهویه مطبوع، تلفن ها، رادیوها و حتی مکالمات افراد یکی از دلایل اصلی نارضایتی افراد از محل کارشان است.

عایق الاستومری، میزان سر و صدای اضافی داخلی و خارجی را با جلوگیری از انتقال صدای خارج به داخل ساختمان و جذب صداهای موجود در داخل ساختمان کاهش می دهد.

چرا و چگونه از عایق الاستومری برای کنترل صدا استفاده می شود

تضعیف صدا، یا محدود سازی گسترش صدا از فضایی به فضای دیگر، نیازمند به کار گیری مواد و مصالح خاص و استاندارد عایق کاری به منظور محدود سازی و کاهش صدای تولید شده از منابع صدا و شکل دهی یک سد صوتی بین منبع صدا و محیط اطراف آن می باشد.

هدف از استفاده از مواد و مصالح کاهنده صدا

  • کاهش سطح صداهای آزار دهنده تولید شده توسط ماشین آلات، تجهیزات، خطوط لوله و …
  • کاهش سطح صدای کلی موجود در محیط
  • ایجاد محیط کاری بهتر
  • استاندارد سازی سطوح صدا بر اساس استانداردهای موجود مانند EPA, OSHA

بهینه سازی فضا با عایق الاستومری

یک سیستم وقتی توسط عایق الاستومری عایقکاری میشود، آنگاه عایق الاستومری :

  • ظرفیت و اندازه تجهیزات مکانیکی را کاهش می دهد.
  • هزینه اولیه تجهیزات را کاهش می دهد.
  • فضای مورد نیاز برای تجهیزات را کاهش می دهد.
  • حداکثر بار الکتریکی مورد نیاز برای مصارف صنعتی و تجاری را کاهش می دهد.


مقایسه مشخصات فیزیکی محصولات عایق کاری، فوم الاستومریک سلول بسته و فایبرگلاس

برای استفاده در دماهای پایین تر از دمای محیط، مانند آب چیلر، سیستم های انجماد و هر جا که امکان نفوذ آب و تقطیر وجود داشته باشد، و همچنین برای کاربردهایی مانند مسیر آب چیلر، سیستم های تبرید، HVAC، آب سرد و گرم مصرفی از دمای -170 تا +100 درجه سانتی گراد عایق الاستومری یک انتخاب ایده آل است. با استفاده از عایق الاستومری دمای عملکرد می تواند بطور محدود تا +135 درجه سانتی گراد افزایش یابد.

چارت زیر مشخصات فیزیکی محصولات عایق کاری ساخته شده از فوم الاستومریک را با فایبرگلاس مقایسه می کند.

عایق فایبرگلاس همیشه نیازمند یک غلاف است، ضخامت معمول توصیه شده برای آنها حداقی یک اینچ بوده و ضخامت های بیشتری هم دارند.

وجود تفاوت در ترکیبات و ساختار و عدم نیاز به غلاف تفاوت کلیدی بین فوم الاستومری انعطاف پذیر و فایبرگلاس است. فوم الاستومریک همانطور که از نامش پیداست حالت الاستیک و انعطاف پذیر دارد، از این رو از عایق الاستومری برای استفاده جهت عایق کاری تأسیسات و اتصالات بسیار کارآمد است.

دمای عملکرد از -130 تا +100 درجه سانتی گراد این امکان را ایجاد می کند که در گستره ای بسیار وسیع کاربرد داشته باشند. فوم های الاستومریک در بیشتر فضاهای داخلی داخلی نیازمند غلاف نیستند. از طرف دیگر محصولات ساخته شده از فایبرگلاس طبیعتاً خشک و محکم هستند .و به همین دلیل ساختار عایق کاری را بسیار محکم می کنند اما در مقابل لرزش ها، حرکت و انبساط و انقباض های ناگهانی مقاوم نیستند. عایق فایبرگلاس برای دماهای تا +400 درجه سانتی گراد مناسب است، یا جایی که عایق کاری نیازمند استحکام زیاد است.

مشخصات دمایی عایق الاستومری حتی در دماهای انجماد بسیار بهتر از فایبرگلاس است. نصب آنها راحت است. و این اطمینان را ایجاد می کند. که کلیه درزها و اتصالات به خوبی عایق شده اند تا از تقطیر یا یخ زدگی پیشگیری شود.

عملکرد عایق حتی در مواجهه با لرزش، حرکات یا انبساط و انقباضات ناگهانی کاملاً حفظ می شود.

محصولات فایبرگلاس در ضخامت های یک اینچ و بالاتر اما با محدودیت های خاص خود تولید می شوند. اما عایق الاستومری در گستره وسیعی از مشخصات و ضخامت ها (از 3mm تا 75mm) تولید می شوند. این مسأله به شکلی چشمگیر زمان نصب و نیاز به نیروی انسانی اضافی را کاهش می دهد. فوم های الاستومریک به صدمات ناشی از حمل و نقل حساس نیستند و تقریباً هیچ زمانی بر اثر صدمات ناشی از حمل و نقل شاهد از بین رفتن آنها نیستیم.

خاصیت ذاتی کند کنندگی تبخیر

به عنوان نکته پایانی، بایستی تأکید شود که عایق الاستومری بدون نیاز به غلاف اضافی در فضای بسته قابلیت بسیار بالایی در کند کردن تبخیر دارد. ممکن است این عایق ها برای کاربرد در فضای باز نیازمند غلاف باشند. غلاف گذاری مرحله دوم حفاظت در برابر رطوبت و بخار است.

مزیت دیگر عایق الاستومری انعطاف پذیری بالا، فیبری نبودن، متخلخل نبودن، مقاومت در برابر لرزش و شوک های دمایی بدون ترک خوردگی می باشد و نصب آنها نیازمند ابزار یا لباس خاصی نیست.

آنها می توانند پیش ساخته باشند یا به سادگی در محل اجرا ساخته شوند. در رنگ های سیاه، خاکستری یا سفید موجود هستند و می توانند به منظور زیباتر شدن رنگ آمیزی شوند. به شکل ورقه ای، لوله های یا سایر شکل های دلخواه قابل عرضه هستند که همین دلیل باعث صرفه جویی در هزینه های اولیه و سهولت نگهداری آنها می شود.

و در نهایت نصب آنها ساده و بی دردسر است.

 

منبع : سازه پایدار الهیه

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۹ ، ۱۴:۰۴
M.Nazaripour