تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

۴ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

سیستم های لرزه گیر صنعتی

سلام و وقت بخیر خدمت همراهان وبلاگ نظری

امروز درباره یکی دیگر از مصالح ساختمانی مهم و کاربردی میخواهم صحبت کنم. لرزه گیرهای مکانیکی چرا که مهار لرزش تأسیسات در کشورهای زلزله خیز مسأله ای است که بایستی به آن بطور ویژه توجه کرد . یکی از کاربردی ترین اجزا در مبحث کنترل لرزش ، انواع لرزه گیر فنری هستند که نسبت به لرزه گیر های لاستیکی دفلکشن بیشتری دارند.

امیدوارم این مقاله که به همت و همراهی گروه صنعتی لینکران تولید شده است مورد توجه و استقبالتان قرار بگیرد.

ضمن این که نظراتی که شما عزیزان روی مقالات می گذارید و سوالاتی که می پرسید. همگی خوانده می شود و محبت شما را بدون فوت وقت پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید...

 

با پیشرفت تکنولوژی، تقریبا تمامی ساختمانهای جدید مجهز به سیستم های تهویه مطبوع هستند. این دستگاه های مکانیکی، لرزش و شوک ایجاد می کنند. استفاده از لرزه گیرهای مکانیکی نیز به دلیل کم کردن انتقال لرزش ناشی از همین تجهیزات مکانیکی به سازه ها می باشد.

در این مقاله به بررسی انواع لرزه گیر صنعتی تولید گروه صنعتی لینکران و ویژگی های آنها می پردازیم. لازم به ذکر است تمامی موارد ذکر شده در مقاله به صورت مفصل در کاتالوگ لرزه گیرهای مکانیکی لینکران توضیح داده شده است.

 

لرزه گیر لاستیکی

لرزه گیرهای لاستیکی لینکران راهی ساده و قابل اطمینان جهت جذب لرزش و شوک می باشد. این نوع لرزه گیرها از جنس لاستیک طبیعی می باشند. لاستیک های طبیعی به دلیل انعطاف پذیری و مقاومت بالا در برابر دماهای پایین یا بالا، بسیار با اهمیت هستند. ویژگی این لاستیک ها به این شکل هستند که به دلیل فنری بودن،توانایی کاهش انتقال لرزش و نویز را دارد.

از این رو جهت کاهش نویز و شوک میتوان از لرزه گیرهای لاستیکی لینکران استفاده نمود. اکنون سه نوع از لرزه گیرهای تولیدی گروه صنعتی لینکران را با هم بررسی می کنیم.

هم بررسی می کنیم.

لرزه گیر لاستیکی لینکران

لرزه گیر لاستیکی سوراخ دار

لرزه گیر لاستیکی سوراخ دار که به نام لرزه گیر فن کوئل نیز شناخته می شود. جهت جذب لرزش تجهیزات کوچک ، اتصالات انعطاف پذیر در آویزهای راد و جلوگیری از انتقال صدا به سقف کاربرد دارد.

کد این محصول را VRN نامگذاری نمودند و رنج تحمل بار آن بین ۲۰ تا ۴۰ (kgf) می باشد. همچنین لازم به ذکر است این محصول در سه سایز M8 ، M10 و M12 تولید می شود.

لرزه گیر لاستیکی سوراخ دار گروه صنعتی لینکران

لرزه گیر رابرهنگر

لرزه گیر رابرهنگر (Rubber Hanger) در تجهیزات مکانیکی به صورت اتصال انعطاف پذیر راد آویز استفاده می شود. و در کانال ها و لوله های فن کوئل جهت جلوگیری از انتقال لرزش به سقف کاربرد دارد.

لرزه گیر رابرهنگر گروه صنعتی لینکران

لرزه گیر لاستیکی مهاردار

لرزه گیر لاستیکی مهاردار که از یک قاب چدنی و لاستیک تشکیل شده است. روی زمین و زیر تجهیزات مکانیکی قرار می گیرند. و جهت جذب ارتعاشات بالا به کار می روند.

لرزه گیر فنری

لرزه گیر فنری جهت کاهش انتقال نویز و ارتعاشات تولید شده توسط تجهیزات مکانیکی و صنعتی مانند چیلرها، پمپ ها، کمپرسورها و … و همچنین جذب بارهای نوسانی و جانبی وارده به سازه استفاده می شود. 

این لرزه گیر در سه نوع اسپرینگ هنگر ، پلیت دار و مهاردار ( به شکل تک فنره ، دو فنره و چهار فنره) در کارخانه تولیدی گروه صنعتی لینکران واقع در شهرک صنعتی شمس آباد تولید می گردد.

لرزه گیر فنری پلیت دار

لرزه گیر فنری پلیت دار جهت دمپ لرزش های کم در چیلرها ، فن ها و کانال های هواساز استفاده می شود. در اتصال بخش فنری  و پلیت زیرین این محصول از جوشکاری استفاده نمی شود. چرا که جوش منجر به خرابی فنرها می شود. استحکام و دوام بالای لرزه گیرهای فنری پلیت دار، به دلیل استفاده از پلیت فولادی ، پدهای پلیمری و هوزینگ مخصوص فنر می باشد.

لازم به ذکر است این محصول برای بارهای جانبی توصیه نمی شود.

لرزه گیر فنری پلیت دار گروه صنعتی لینکران

لرزه گیر اسپرینگ هنگر

لرزه گیر اسپرینگ هنگر جهت جلوگیری از انتقال لرزش و ارتعاشات به سازه ساختمان از طریق لوله کشی، کانل های هوا و … استفاده می شود. قاب فولادی لرزه گیرهای اسپرینگ هنگر از مقاومت بالایی در برابر خم شدن تحت بارهای سنگین برخوردارند.

لرزه گیر فنری مهاردار

لرزه گیر فنری مهاردار به صورت تک فنره ، دو فنره و چهار فنره جهت جذب ارتعاشات و نویزهای تولیدشده توسط تأسیسات مکانیکی و وارده به سازه ساختمان طراحی می شوند. این نوع از لرزه گیرها دارای پایداری جانبی بالایی هستند. و میزان فشردگی فنرها توسط پیچ های کنترل کننده بالای قاب تنظیم می شوند.

خدمت رسانی علمی به تمامی مهندسین،پیمانکاران،کارفرمایان،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث فنی باعث افتخار ماست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۰۱ ، ۱۵:۰۶
M.Nazaripour

سلام و وقت بخیر خدمت عزیزان
از پست قبلی که درباره عایق الاستومری و توضیحات مربوط به آن گذاشتم هیچ استقبالی نشد. استقبال شما عزیزان به ما هم انگیزه برای ادامه دادن این مسیر و تبادل اطلاعات فنی بیشتر با شما را میدهد.smiley

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۰۱ ، ۱۲:۳۰
M.Nazaripour

درود دوباره بر همراهان وبلاگ تأسیسات نظری

امروز برای بار چندم میخوام درباره عایق الاستومری ، انواع آن و ویژگی هایش صحبت کنیم.

یکی از پرکاربردترین انواع محصولات صنعتی و ساختمانی که به تازگی مورد توجه پیمانکاران قرار گرفته است همین عایق الاستومری است.

حالا من یکی از مقالات سایت لینکران را برایتان به اشتراک میگذارم. امیدوارم مورد توجهتان قرار بگیرد.

عایق الاستومری چیست؟

عایق الاستومری از آن دسته محصولاتی است که در موارد صنعتی ، ساختمانی، پتروشیمی،  و عمرانی کاربرد دارند. و در عایق کاری انواع لوله کشی ها با سایز و قطرهای مختلف ، مخازن ، کانال های تهویه هوا ، اتصالات گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین لازم به ذکر است مقاومت دمایی عایق های الاستومری بین ۲۰۰ – تا ۱۰۵+ می باشد. از این رو به یکی از پرفروشترین محصولات تولیدی سالهای اخیر در حوزه صنعت و ساختمان تبدیل گشته است.

با توجه به توضیحات ارائه شده باید گفت که در این مقاله با انواع عایق الاستومری و ویژگی های عایق الاستومری آشنا شد و به طور کلی به این نتیجه رسید که در حالت کلی عایق الاستومری چیست؟

انواع عایق الاستومری

گروه صنعتی لینکران تولیدکننده و تأمین کننده مصالح نوین صنعت و ساختمان اعم از انواع عایق الاستومری مانند عایق رولی ، عایق لوله ای ، عایق صوتی ، عایق شانه تخم مرغی و … می باشد.
در این مقاله به معرفی و بررسی اجمالی ویژگی های هر کدام میپردازیم.

عایق الاستومری رولی

عایق رولی الاستومری جهت عایق کاری کانال های تهویه هوا ، لوله ها با قطرهای مختلف و سطوح صاف و یکدست مورد استفاده قرار می گیرند.
این نوع عایق ها در سایزها و ضخامت های مختلفی تولید می شوند و به صورت ساده ، روکش آلومینیوم و چسبدار موجود هستند.

عایق الاستومری لوله ای

عایق  لوله ای الاستومری جهت عایق کاری لوله های با ضخامت مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. و به انواع ساده و روکش آلومینیوم تولید می شوند.

ویژگی های عایق الاستومری

  • انعطاف پذیری
  • نـصـب آسـان
  • مقاوم در برابر فشارهای مکانیکی
  • مــقــاوم در بـرابـر خــوردگــی
  • مــقــاوم در بـرابـر آلـــودگــی
  • ضـریـب انتقـال حـرارت پـایین

پوسترهای عایق الاستومری گروه صنعتی لینکران linkran industrial group

 

عایق الاستومری از جنس EPDM چیست؟!

پلیمرهایی مانند پلی اتیلن  و پلی پروپیلن، که فاقد خواص لاستیکی هستند. و از این رو به عنوان پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند. با برهم زدن نظام ساختاری سلولی و انجام اعمال شیمیایی ، میتوان پلیمری با خاصیت لاستیکی به وجود آورد.

کوپلیمری که با با این روش ساخته می شود را EPR می نامند. اما با توجه به پیوند دوگانه ای که این الاستومر در ساختار شیمیایی خود دارد. باید با منومر DN نیز ترکیب شود.

و در نهایت ترپلیمری تشکیل مشود که آن را EPDM می نامند.

عایق الاستومری EPDM در دماهای خیلی پایین یا خیلی بالا مقاوم است. و در برابر مواد شیمیایی آلی و یا غیرآلی اکسید نمی شود.

 

منبع : linkran.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۰۱ ، ۱۲:۲۸
M.Nazaripour

سلام و درودی دیگر خدمت همراهان گرامی تأسیسات نظری

امروز با مقاله ی جدیدی در خدمتتون هستیم که از قضا محصولی بسیار کاربردی است. پس به تمام پیمانکاران و مهندسین فعال در حوزه صنعت و ساختمان پیشنهاد میکنم در این مقاله ما را همراهی کنند.

محصولی که امروز میخوام راجع بهش صحبت کنم ساپورت تأسیسات است که با پیشرفت تکنولوژی به جای بست های سنتی استفاده می شوند.

 

ساپورت تأسیسات چیست؟

ساپورت تأسیسات از جمله تأسیساتی است که برای نگه داشتن ، عبور دادن و نصب تجهیزات سازه ای ، لوله های آب گرم و سرد ، سیستم های تهویه ، فاضلاب های ساختمانی ، لوله های آتش نشانی ، رایزرها و … استفاده می شود. استفاده از اصطلاحاتی مانند ساپورت لوله های تأسیساتی ، ساپورت مدولار ، سیستم تأسیساتی و … نیز مرسوم می باشد.
با توجه به نوع سیستم های تهویه ، انواع لوله ها و ابعاد آنها و در نظر داشتن جزئیات اجرایی سیستم ساپورت انتخاب می شود.

 

ویژگی های ساپورت تأسیسات چیست؟

  • سـرعـت نـصـب بـالا

    - حذف کامل عمل جوشکاری
    - پایین بودن وزن قطعات
    - سرعت نصب بالا
    - حذف عمل رنگ آمیزی قطعات به دلیل گالوانیزه بودن پروفیل

  • کاهش خطای انسانی

    عدم نیاز به کارگر به دلیل کم شدن حجم عملیات ساخت

  • کــاهـش ضـایـعـات

    وجود پروفیل ها با مقاطع و اندازه های متنوع و کم شدن ضایعات ناشی از برش و جوش

  • مقاومت در برابر خوردگی

    مقاومت در برابر خوردگی به دلیل وجود گالوانیزه روی پروفیل ها

  • ظــاهــر زیــبــا

    بسیار شکیل جهت استفاده در سازه نمای تأسیساتی

 

انواع ساپورت تأسیسات

  • ساپورت های سبک
  • ساپورت های متوسط
  • ساپورت های سنگین

سیستم ساپورت تأسیسات سبک

ساپورت تأسیسات سبک مخصوص تجهیزات با عرض کم و متوسط می باشد. وقتی سیستم تأسیساتی تحمل بار لوله ها ، کانال های هوا و یا تأسیسات برقی با ضخامت های پایین را نداشته باشند.از این نوع ساپورت سبک که از ورق های با ضخامت کم ساخته شده، استفاده می شود.

کاربرد سیستم ساپورت تأسیسات سبک

  • تأسیسات سبک برقی

  • کانال های تهویه هوا

  • سینی کابل ها

 

سیستم ساپورت تأسیسات متوسط

ساپورت تأسیسات متوسط جزء پرکاربردترین ساپورت ها می باشند. و برای باربری های نوع متوسط و تقریبا سنگین طراحی شدند. طراحی این نوع از ساپورت ها مخصوص لوله های آتش نشانی و سیستم های تهویه هوا با عرض متوسط می باشند.

کاربرد سیستم ساپورت تأسیسات متوسط

  • تأسیسات سبک و متوسط برقی

  •  لوله های فـاضلابی سـاختمـان
  • لـولـه هــای آب گــرم و ســرد

  • صــفــحــات خــورشــیـــدی
  • ســقــف هــای کــاذب

 

سیستم ساپورت تأسیسات سنگین (صنعتی)

براای نگهداری تأسیسات سنگین صنعتی به دلیل داشتن وزن بالا از ساپورت های با ضخامت های بالا استفاده می شود. همانطور که گفته شد این نوع از تأسیسات صنعتی عرض و طول زیادی دارند. و معمولا در صنایع بزرگ پتروشیمی و موتورخانه های صنعتی از آنها استفاده می شود. این نوع از سیستم های ساپوت از سرعت اجرای بالا و استحکام خوبی بهره مند هستند.

کاربرد سیستم ساپورت تأسیسات صنعتی

  • صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی
  • لــولــه هــای صـنـعــتــی

  • رایــزرها

 

امیدوارم این مقاله که خیلی داااغ از سایت لینکران با اجازه نگارنده سایتشان برداشتم و برای شما به اشتراک گذاشتم. مورد توجهتان قرار گرفته باشد.

 

منبع :  linkran.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۰۱ ، ۱۴:۳۴
M.Nazaripour