تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

۲۸ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

ضریب کاهش صدا (NOISE REDUCTION COEFFICIENT (NRC

NRC یک واحد تک رقمی است که مشخص می کند چه میزان صدا توسط هر ماده ای جذب می شود. برای مثال NRC برای یک لایه نیم اینچی کناف برابر با 0.05 است.
مواد نرم مانند عایق صوتی الاستومریک، فایبرگلاس، موکت و …، NRC بالایی دارند. مواد سخت تر مانند آجر، سرامیک و کناف، NRC کمتری دارند. NRC یک ماده در حقیقت میانگین ضریب جذب صدای آن ماده در فرکانس های 250، 500، 1000 و 2000 هرتز است.
عموماً، عدد بالاتر نشان دهنده جذب بهتر است. NRC به منظور مقایسه بین مواد مختلف به کار می رود. به هر حال، در مورد موادی که NRC بسیار مشابهی دارند مقایسه ضریب جذب بسیار مهمتر است.

 

ضریب جذب (Α)

ضرایب جذب صدا واقعی مواد بستگی به فرکانس دارد و مشخص می کند که میزان جذب صدا در بخشی یا یک سوم اکتاو به چه میزان است. برای مثال ضریب جذب یک کناف نیم اینچی در فرکانس 125 هرتز برابر با 0.29 است.

مقایسه میزان جذب صدا توسط مواد مختلف بایستی شامل مقایسه ضرایب جذب آنها در فرکانس های مختلف باشد.

 

کلاس انتشار صدا (SOUND TRANSMISSION CLASS (STC

STC یک واحد تک رقمی است که مشخص می کند یک ماده چه میزان قابلیت جدا سازی صوتی فضا را دارد. برای مثال STC برای یک لایه نیم اینچی کناف برابر با 28 است.

مواد سخت مانند سدهای صوتی لاستیکی، بتن، آجر و کناف دارای STC بالایی هستند. مواد نرم تر مانند عایق صوتی الاستومری ، پشم سنگ و موکت دارای STC به مراتب کمتری هستند.
معمولاً همه مواد بخشی از صوت را از درون خود عبور می دهند، اما مواد متراکم تر نسبت به مواد متخلخل میزان صوت بیشتری را از خود عبور می دهند. مانند NRC، STC هم برای مقایسه صوتی مواد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال، برای مقایسه واقعی تر، اعداد زوال انتقال صوت نیز بایستی بررسی شوند.

 

زوال انتقال صوت (SOUND TRANSMISSION LOSS (TL OR STL

STL مقادیر صوتی را که توسط یک ماده مهار می شود بر اساس دسیبل (dB) نشان می دهد. این مقادیر در بخشی یا یک سوم اکتاو بررسی می شوند. برای مثال STL یک لایه نیم اینچی کناف در فرکانس 125 هرتز برابر با 15 dB است.

مقایسه بین مواد مختلف برای دستیابی به STL درست بایستی در فرکانس های مختلف انجام شود.

 

جدا سازی

به معنی جداسازی دیواره ها یا جداسازی فیزیکی لایه های یک دیواره به منظور تثبیت مهار صدا است. معمول ترین راه های جداسازی عبارتند از:

  • ایجاد فاصله هوایی بین دو دیواره یا بین دو لایه دیواره
  • استفاده از مواد انعطاف پذیر و ارتجاعی بین لایه ها و اجزای سازه ای دیوارها و سقف مانند عایق صوتی الاستومری
  • معلق سازی کف اتاق با استفاده از لرزه گیرهای فنری، عایق های لاستیکی یا سایر لایه های جدا کننده




    منبع : سازه پایدار الهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۹ ، ۰۹:۴۸
M.Nazaripour

عایق الاستومری صوتی برای کاهش دادن انتقال اصوات از سقف و کف و دیوارها به فضای پیرامون در مکان های مسکونی و صنعتی استفاده می شود .

عایق الاستومری رولی که به صورت ساده و موج دار ( پشت چسب دار و ساده ) در بازار موجود است به دلیل ساختار سلولی و سطح متخلخل خود نقش زیادی در کاهش صداهای ناهنجار و مزاحم داشته و از ورود صداهای بد و ناهنجار به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

 

در سده ی اخیر راهکارهای زیادی برای مبارزه با آلودگی صوتی و ایجاد آرامش هرچه بیشتر از جمله لرزه گیر ، طراحی و ساخت شیشه های دوجداره و … ارائه شده است، از جمله مهم ترین مواردی که مورد توجه مهندسین سرتاسر جهان قرار گرفت و به مرحله تولید رسید عایق صوتی الاستومری است. در این مقاله به بررسی اجمالی درباره ی موضوع خاص ساخت اتاق آکوستیک به وسیله ی عایق صوتی الاستومری لینکران می پردازیم.


زمانی که امواج صوتی به سطوح مختلف برخورد می کنند، بخشی از آنها جذب شده، بخشی منعکس و بخشی درون سطح مورد نظر انتشار می یابند. سطوح متراکم در بیشتر موارد می توانند از خروج صدا از درون یک فضا جلوگیری کنند اما آن را به درون همان فضا منعکس می کنند. سطوح متخلخل صدا را بیشتر جذب می کنند اما از انتشار آن جلوگیری نمی کنند. طراحی و ساخت اتاق آکوستیک به وسیله عایق الاستومری راهکاری برای کنترل صداهای نامطلوب به منظور دستیابی به حداکثر کیفیت و شفافیت صدا می باشد.

اصلی ترین راهکار کاهش انتقال صدا 

در حقیقت اولین و بهترین راه برای پیشگیری از انتشار صدا در سازه ساختمان جدا سازی منبع صدا از سازه است پیش از آنکه سازه فرصت لرزش پیدا کند. بدین منظور بایستی که دیوارها از کف و سقف جدا شوند. این کار غالباً به وسیله یک لاستیک سخت و افزودن مواد جاذب صوت انجام می شود. مواد متخلخل نسبت به مواد سخت خواص جذب صوت بهتری دارند. مواد مختلف دارای فرکانس های تشدید متفاوتی هستند و اصولاً هوا یکی از بهترین جدا کننده فضاهاست.

استفاده از عایق صوتی الاستومری ، موثرترین روش برای ساخت اتاق آکوستیک

یکی از بهترین و ساده ترین راهکارها برای ساخت اتاق آکوستیک استفاده از عایق صوتی الاستومری است که در حقیقت نقش اصلی را در ساخت یک اتاق آکوستیک ایفا می کنند. هرچند که عایق صوتی الاستومری به تنهایی اتاق شما را آکوستیک نمی کنند اما نقش بسیار مهمی در کاهش صدای محیط و جلوگیری از انتشار صدا داشته و وضعیت صدای موجود در اتاق را بهبود می بخشند.
هرچه ضخامت عایق صوتی الاستومری بیشتر باشد فرکانس های صوتی پایین را بهتر جذب می کند. کنترل صدای منعکس شده در یک اتاق نیز به منظور ساخت اتاق آکوستیک بسیار مهم است.
اصولاً ساخت یک اتاق آکوستیک و حصول نتیجه مطلوب نیازمند مشاوره و رعایت دقیق استانداردها، ضوابط و دیتایل ها است.
یکی از نکات کلیدی به منظور دستیابی به بهترین و صاف ترین صدا جهت ضبط در اتاق آکوستیک ، حذف صداهای اضافی اتاق به منظور ایجاد تعادل و تفکیک پذیری صداهای موجود و مورد نیاز است.

 

منبع : سازه پایدار الهیه

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۹ ، ۰۹:۳۶
M.Nazaripour

 

اجرای انواع جدیدترین سیستم تأسیسات ساختمان


اجرای انواع سیستم تأسیسات مکانیکی ، الکتریکی و لوله کشی (Mechanical, Electrical & Plumbing) (MEP) در ساختمان ها با توجه به تفاوت ها در روش اجرا توسط مجریان سیستم ها می تواند بسیار متفاوت و چالش برانگیز باشد. تداخل های کاری در عملکرد نیروهای اجرایی معمولاً باعث بروز تأخیرات در زمانبندی پروژه ها شده و هزینه های پروژه را افزایش می دهد. این مقاله با تمرکز بر استفاده از انواع ساپورت مدولار تأسیساتی در ساختمان های بلند مرتبه و انواع جدیدترین سیستم تأسیسات ساختمان به منظور رفع مشکلات ناشی از اجرا نگارش شده است . به منظور امکان بررسی تفاوت ها ، هر دو سیستم ساپورت سنتی و سیستم ساپورت مدولار مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

معرفی سیستم ها


انواع سیستم تأسیسات مکانیکی ساختمان ، سیستم تأسیسات الکتریکی و سیستم لوله کشی (Mechanical , Electrical & Plumbing) (MEP) که تحت عنوان سیستم تأسیسات ساختمان هم شناخته می شوند در واقع سیستم های فعال ساختمان هستند و با ایجاد سیستم های الکتریکی ، ارتباطی ، سرمایش و گرمایش ، تهویه ، آب مصرفی و فاضلاب ، ساختمان را قابل سکونت و زندگی می کنند. مبحث مهندسی سرویس های ساختمان با توجه به معرفی ، توسعه و پیشرفت ، سیستم ها و مصالح نوین ساختمانی به شکلی معنادار گسترش یافته است . بر اساس استاندارد ASHRAE ، به ساختمان های با ارتفاع بلند تر از 91 متر، ساختمان های بلند مرتبه می گویند و اخیراً دو کلاس جدید ساختمان یعنی ساختمان های "فوق بلند مرتبه" (بلند تر از 300 متر) و "ابر بلند مرتبه" (بلند تر از 600 متر) هم به آنها اضافه شده است.

 

 

طراحی این نوع از سیستم تأسیسات ساختمان با توجه به ارتفاع ساختمان و ظرفیت تجهیزات می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. بر اساس ارتفاع و چیدمان ناهمگن ساکنین ، این ساختمان ها نیازمند طبقات میانی برای سرویس دهی بوده و ممکن است علاوه بر سرویس های مرکزی ، سرویس دهی به صورت غیر مرکزی هم وجود داشته باشد.

بیشتر سیستم تأسیسات ساختمان های بلند مرتبه در یک نقطه مرکزی ساختمان متمرکز بوده و توسط انواع رایزر تأسیسات به کل ساختمان سرویس دهی می کنند . همین مسأله هماهنگی در زمان طراحی و اجرا را دچار مشکل کرده و دوباره کاری هایی که ممکن است در زمان اجرا بر اثر بی دقتی یا تداخل کاری مجریان و ضعف های اجرایی روی دهد می تواند سبب افزایش هزینه ها گردد. مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و استفاده از تأسیسات پیش ساخته و انواع ساپورت مدولار تأسیساتی می توانند به عنوان راه حل مشکلات فوق در نظر گرفته شوند.
با این حال محدودیت هایی در زمینه استفاده از ساختارهای مدولار وجود دارد که پیش از شروع به اجرا نیازمند بررسی هستند.

مدول سازی و استاندارد سازی سیستم تأسیسات ساختمان


مدول سازی و استاندارد سازی دو مورد کاملاً شناخته شده در صنایع پیش ساخته سیستم تأسیسات هستند. هر چند این دو کلمه در بسیاری از موارد با هم به کار برده می شوند ، زمانی که صحبت از توسعه محصولات در میان است تفاوت عمیقی بین آن دو وجود دارد. قضاوت اشتباه در مورد این دو مفهوم یکی از دلایل فقدان و ضعف پیش سازی در سیستم تأسیسات مکانیکی ساختمان ، سیستم الکتریکی و سیستم لوله کشی (MEP) است. هر دو این مفاهیم می توانند در مورد انواع سیستم تأسیسات ساختمان به کار برده شوند، با این حال، برداشت از آنها و عملکردشان وابستگی بسیار زیادی به کاربری ساختمان دارد.

 

 

استانداردسازی دیتاسنترها


بطور مثال، استاندارد سازی می تواند در مورد دیتا سنترها به کار برده شود، جایی که بار سرمایشی سیستم تأسیسات ساختمان به شدت وابسته به اندازه دیتا سنتر است. برای دیتا سنترها ابعاد استانداردی وجود دارد و بر این اساس ، سیستم تأسیسات سرمایشی هم باید استاندارد سازی شود تا نیازهای سرمایشی را برآورده سازد . پس این مفهومی است که استانداردی را ایجاد می کند که مقیاس تولید و عملکرد محصول دیگری را مشخص می کند. گروهی از اسباب بازی های باتری خور می توانند به عنوان مثال دیگری در نظر گرفته شوند. در حالی که همه ی آنها از یک نوع باتری استفاده می کنند، تعداد باتری های مورد نیاز بستگی به اندازه و عملکرد آن اسباب بازی دارد.

 

در ساختمان های تجاری مانند هتل ها، ادارات و بازارها، تفاوت ها و گستردگی ها در بارهای حرارتی و برودتی بر اساس شکل معماری و کاربری فضاها استاندارد سازی سیستم HVAC را غیر ممکن می سازد. به عبارت دیگر، ساخت و استاندارد سازی انواع سیستم تأسیسات که در این شرایط غیر عادی به طور عادی عمل کند بسیار مشکل است.

عامل دیگر در محدود کردن استاندارد سازی، محدودیت های فضا در زمان ساخت است. به دلیل اینکه سیستم های MEP آخرین بخش از ساخت و ساز است محدودیت هایی به لحاظ اجرایی در این زمینه ایجاد می شود. در ساختمان ها، به ویژه ساختمان های بلند مرتبه سیستم های MEP و موتورخانه در پایین ترین طبقه قرار می گیرند، بنابراین در مورد ساختمان هایی که در مناطق شهری واقع می شوند انتقال تجهیزات و مصالح به داخل به دلیل وجود سایر ساختمان ها دارای محدودیت های خاص خود است. این محدودیت های ساختمانی و معماری برای پروژه های مختلف به شکلی معنا دار متفاوت هستند.

 

 

تداخل سیستم های MEP در محل


در مقایسه با عملیات سیستم تأسیسات ساختمان که بسیار قابل تنظیم و برنامه ریزی اجرایی است، اجرای سیستم های MEP بسیار ناپایدار و غیر قابل پیش بینی است. تداخل های ایجاد شده در سیستم های MEP با سایر سیستم تأسیسات ساختمان و قسمت های سازه ای ساختمان می تواند باعث هدر رفتن زمان و هزینه زیادی شود. در ساختمان های تجاری سیستم های MEP بین 40 تا 60 درصد کل هزینه های ساختمان را به خود اختصاص می دهند. حتی یک تغییر کوچک در هر یک از انواع سیستم تأسیسات ساختمان می تواند کل سیستم تأسیسات MEP ساختمان را دچار تغییر کند. بطور مثال تغییر کاربری یک فضا در انواع سیستم ساختمان نیازمند تغییر سیستم تهویه است و بنابراین، سایز کانال و به تبع آن سایر سیستم تأسیسات مانند لوله کشی رایزرها را تغییر می دهد.

 

 

پروسه ساختاری سیستم های MEP سنتی و پیش ساخته


بسیار مهم است که مفهوم دقیق سیستم های سنتی و پیش ساخته به درستی درک شوند. در حقیقت در یک سیستم تأسیسات سنتی وظیفه مهندس طراح تنظیمات نهایی سیستم تأسیسات ساختمان جهت اجرا نیست ، بلکه طراح در واقع اصول سیستم تأسیسات را طراحی کرده و نقشه ی اولیه (Layout) را در اختیار پیمانکار قرار می دهد. در کارگاه با بررسی وضعیت موجود توسط پیمانکار نقشه شاپ آماده شده و وضعیت دقیق اجرا را مشخص می سازد. پس از حل شدن تمام مشکلات و موانع اجرایی ، نقشه نهایی آماده شده و به تأیید طراح می رسد. بدیهی است که این پروسه زمان زیادی را هدر داده و کل مراحل ساختمانی را به تأخیر می اندازد. همچنین به دلیل تعدد نیروهای متخصص در زمینه طراحی و هماهنگی، هزینه های این بخش به شکلی معنا دار افزایش می یابد. این روند هدر رفت زمان و هزینه طبیعتاً در مراحل دیگر اجرایی نیز کاملاً واضح و مشخص است. به علاوه، هزینه های دوباره کاری ناشی از تداخلات و پرت مصالح مصرفی در انواع سیستم تأسیسات سنتی بسیار زیاد خواهد بود.

 

 

ساپورت های تأسیساتی

سیستم ساپورت تأسیسات نیز به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم های MEP از قواعد حاکم بر سیستم های سنتی و پیش ساخته پیروی می کنند. طی سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری در خصوص استفاده از ساپورت های تأسیساتی پیش ساخته (سیستم ساپورت مدولار تأسیسات) در بخش سیستم های MEP روی داده است. هر چند که ساپورت های تأسیساتی نقش بسیار مهمی در سیستم های MEP ایفا می کنند اما معمولاً مورد غفلت واقع می شوند. ساپورت های تأسیساتی در حقیقت یکی از پر هزینه ترین و زمانبر ترین بخش ها در اجرای سیستم های MEP هستند. تداخلات و تغییرات ایجاد شده در سیستم های MEP طبیعتاً ساپورت های تأسیساتی را نیز به شکلی قابل توجه تحت تأثیر قرار داده و سبب تحمیل هزینه های سنگین و هدر رفتن وقت بسیار زیادی در روند اجرا می شود.

 

 

ساپورت های مدولار تأسیساتی

ساپورت های مدولار تأسیساتی یکی از جدید ترین دستاوردها در زمینه اجرای سیستم های MEP می باشند. این ساپورت های تأسیساتی به شکلی گسترش یافته اند که از تعدادی قطعات و اتصالات پیش ساخته مانند پروفیل های فولادی گالوانیزه، پایه پروفیل، پیچ های قفل شونده، واشر، مهره، بست های آویز و سایر قطعات مورد نیاز جهت ساخت ساپورت های تأسیساتی استفاده می کنند. اتصال بین قطعات در این ساپورت های تأسیساتی عموماً توسط پیچ و مهره بوده و غالباً نیازمند جوشکاری یا سایر روش های اتصال سنتی نمی باشند. اتصال قطعات ساپورت های مدولار تأسیساتی توسط پیچ و مهره و امکان استفاده مجدد از قطعات در زمان بروز تغییرات و دوباره کاری ها، هزینه های اجرایی و زمان مورد نیاز برای ساخت و نصب این ساپورت های تأسیساتی را به شدت کاهش می دهد.

 

 

استفاده از قطعات پیش ساخته و پیش گالوانیزه شده در این ساپورت های تأسیساتی ، هزینه و زمان لازم برای رنگ آمیزی ساپورت تأسیسات و ایجاد پوشش های ضد خوردگی را به شکلی معنا دار کاهش می دهد. همچنین به دلیل اینکه بخشی از محاسبات و طراحی ابتدایی قطعات این ساپورت های تأسیساتی در زمان ساخت قطعات انجام شده (نتایج این محاسبات و آزمایشات مربوطه در کاتالوگ های فنی شرکت های سازنده درج می گردد)، زمان و هزینه های مورد نیاز در بخش طراحی و تطابق طرح های اولیه با شرایط پروژه و نظارت بر صحت عملیاتی مانند برشکاری، جوشکاری، رنگ آمیزی و ... بسیار کاهش خواهد یافت.

 

 

منبع : لینکران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۹ ، ۱۲:۲۷
M.Nazaripour

- عایق پشم سنگ از چه چیزی ساخته شده است ؟

ماده اصلی تشکیل دهنده این عایق از نوعی سنگ آتشفشانی است که در زمین نیز به وفور یافت می شود. سنگ بازالت و سرباره که با ساختاری خاص به صورت الیافی تولید می گردد.

 

- عایق پشم سنگ چه مصرفی دارد ؟

این عایق خاصیت دفع کنندگی رطوبت دارد و هیچ گونه مشکل تنفسی ایجاد نمی کند و باعث دفع رطوبت از ساختمان می شود. همین امر سبب می شود که تا محیط مستعد رشد قارچ و باکتری نباشد. این عایق در برابر فشار بسیار مقاوم است و به همین دلیل از نوع رولی آن می توان در سقف ها به مانند پانل های پیش ساخته نیز استفاده کرد.

 

- آیا عایق پشم سنگ برای سلامتی مضر است؟ 

در واقع گرد و خاکی که این عایق ایجاد می کند باعث تحریک پوست و چشم ها می گردد، پس در زمان نصب حتماً باید دستکش و عینک ایمنی پوشیده باشید. زمانی که به این محصولات دست می زنید نباید دست خود را به کودکان و حیوانات بزنید. اما بعد از نصب این عایق هیچ گونه مشکل تنفسی و … ایجاد نمی کند و کاملاً امن است.

 

- آیا عایق پشم سنگ برای ریه ها ضرر دارد؟

این عایق با وجود اینکه دوست دار محیط است اما می تواند برای سلامتی شما زیان آور باشد. گرد و غبار پشم سنگ می تواند وارد چشم، دهان، پوست و ریه ها گردد. پس در زمان نصب حتماً باید ماسک و عینک ایمنی بپوشید تا بتوانیز از خود محافظت کنید.

 

- آیا عایق پشم سنگ در برابر آتش مقاوم است؟

یکی از ایده آل ترین محصولات مقاوم در برابر آتش، پشم سنگ است، مواد تشکیل دهنده و ساختار آن باعث می شود که بتوان از این عایق در پروژه هایی که ریسک بالایی دارند و در معرض آتش سوزی هستند استفاده کرد.

 

- آیا موش ها و حشرات موذی دوستدار عایق پشم سنگ هستند؟

بدون شک موش ها عاشق عایق فایبرگلاس هستند. پس باید از این نوع عایق  در مراحلی از ساخت استفاده کرد که اطمینان داشته باشیم محلی برای رشد حیوانات و حشرات موذی نباشد. اما عایق پشم سنگ انتخاب بهتری است ولی کمی گرانتر است.

 

- آیا عایق پشم سنگ از عایق فایبرگلاس بهتر است ؟

به دلایل زیادی عایق پشم سنگ از عایق فایبرگلاس برتر است. نرخ انتقال حرارتی بسیار مناسبی نسبت به عایق فایبرگلاس دارد. ۷۰ درصد مواد اولیه این محصولات قابل بازیابی و بازیافت است که قابل مقایسه با عایق فایبرگلاس نیست.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۹ ، ۱۱:۵۰
M.Nazaripour

عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ در اوایل قرن نوزدهم در جزایر هاوایی کشف شد و برای کاشفان بسیار شگفت انگیز بود که می توان این منبع طبیعی را به محصولی غنی سازی کرد که نقش بسیار تاثیرگذاری در زندگی همه انسان ها داشته باشد.

در حالت غنی سازی شده و تولیدی، پشم سنگ مزایای بی نظیری دارد و می تواند مشکلات زیادی در صنعت عایق را حل کند. می توان به طور کلی عنوان کرد که عایق پشم سنگ از ۷ نقطه قوت سنگها برخوردار است که ویژگی منحصر به فردی نیز به آن می بخشد.

 

برخلاف عایق های حرارتی دیگر ، عایق های پشم سنگ جزء عایق هایی است که همزمان برای عایق کاری حرارتی، عایق کاری صوتی و محافظ در برابر آتش استفاده می گردد .

استفاده از عایق های پشم سنگ باعث حفظ انرژی و صرفه جویی در هزینه ها می گردد و به مانند عایق های دیگر در صورت استفاده، دوره بازگشت سرمایه کوتاهی دارد.
این عایق ها در انواع متفاوتی تولید می گردد. به صورت لوله ای، پتویی یا رولی، کناف، فله ای و … می باشد که همین تنوع در شکل تولید باعث بالاتر رفتن دامنه کاربدی می شود و می توان تمام نقاط سازه را عایق کاری کرد .

 

ویژگی های اصلی عایق های پشم سنگ

1. مقاوم در برابر آب

 

2. مقاوم در برابر بخار آب

 

3. مقاوم در برابر ترکیبات شیمیایی و آلی

 

4. دوام بالا در بلند مدت

 

5. عدم سازگاری با رشد باکتری ها و قارچ ها

 

6. قابل بازیافت و استفاده دوباره

 

تفاوت عایق الاستومری و پشم سنگ

وجه تمایز اصلی عایق های الاستومری و عایق های پشم سنگ در ساختار آنهاست.

انواع عایق الاستومری جزء عایق های نسل جدید و مدرن است که دارای ساختاری سلول بسته است، یعنی از محفظه های خالی بسیار ریزی تشکیل شده است. اما عایق پشم سنگ از سنگ ها و فیبرهای معدنی به صورت الیاف دار ایجاد شده است و جزء عایق های سنتی به حساب می آید.
به همین دلیل عایق الاستومری نصب بسیار ساده و سریعتری نسبت به عایق پشم سنگ نیز دارد.

عایق های پشم سنگ بیشتر برای محیطهایی استفاده می شود که فاکتور رطوبت و نفوذ بخار آب زیاد مهم نباشد. البته این موضوع به این معنی نیست که عایق پشم سنگ در برابر رطوبت مقاوم نیست و یا در صورت استفاده در محیط های مرطوب کارآیی خود را از دست می دهد. بلکه نسبت به انواع عایق الاستومری از مقاومت کمتری در برابر رطوبت برخوردار است.

این دو نوع عایق را می توان از بسیاری جهات با یکدیگر مقایسه کرد. در برخی از موارد عایق الاستومری بر عایق پشم سنگ برتری دارد و در برخی دیگر عایق پشم سنگ بر عایق الاستومری برتری دارد. اما بیان این نکته ضروری است که هر دو نوع جزء عایق های حرارتی با کیفیت هستند که ما با جزئیات بیشتری اقدام به مقایسه این عایق ها خواهیم کرد تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

محدوده مقاومت حرارتی

دلیل اصلی استفاده از عایق های حرارتی جلوگیری از انتقال دما و صرفه جویی در مصرف انرژی است. پس دامنه مقاومت حرارتی عایق بسیار اهمیت دارد. عایق های الاستومری در دو نوع epdm و  nbr تهیه می گردد که هر دو نوع دارای دامنه حرارتی مناسبی هستند.
به صورت کلی این عایق ها می تواند در دمای -۴۰ تا +۱۵۰ درجه سانتی گراد استفاده گردد و کارآیی داشته باشد و جوابگوی بسیاری از پروژه هاست. اما عایق های پشم سنگ به خاطر اینکه از نوعی سنگ آتشفشانی تهیه می گردد دارای دامنه حرارتی بی نظیری است. عایق های پشم سنگ می تواند تا دمای +۱۰۰۰ درجه سانتی گراد (معادل ۱۸۰۰ درجه فارنهایت) را تحمل کند و قابل استفاده باشد. پس اگر تجهیزاتی دارید که در دمای بسیار بالا کار می کنند تنها انتخاب برای شما استفاده از عایق های پشم سنگ است.

 

مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ بخار آب

عایق های پشم سنگ دافع رطوبت هستند و از مقاومت قابل قبولی در برابر رطوبت برخوردار هستند. اما از آنجایی که دارای جرم بسیار بیشتری نسبت به عایق الاستومری هستند و بیشتر به صورت توی کار استفاده می گردند، در محیطهای مرطوب نمی توانند به اندازه عایق های الاستومری کارآیی داشته باشند. اما عایق های الاستومری دارای ساختاری کاملاً صنعتی هستند و میزان نفوذ رطوبت به صورت چشم گیری پایین است و به همین دلیل امکان ایجاد خوردگی زیر عایق نیز بسیار اندک است. این در حالی است که در صورت استفاده از عایق های سنتی در محیطی مرطوب امکان ایجاد خوردگی زیر عایق بسیار بیشتر است و باید به این فاکتور نگاه ویژه ای داشت.

 

سرعت نصب

بدون شک عایق الاستومری نصبی بسیار آسان و سریع دارد. این عایق ها به صورت لوله ای و رولی تولید می گردد و نوع پشت چسبدار آنها نیز موجود است که می توان به راحتی بر روی تجهیزات و … نصب کرد. اما عایق های پشم سنگ به نصابی حرفه ای نیاز دارد. در صورتی که عایق های الاستومری در برخی موارد نیاز به کارشناسی برای نصب ندارد و می تواند توسط هر کسی نصب گردد.

 

مقاومت در برابر فشار و ضربه

اگر عایق الاستومری تحت فشار قرار گیرد و این فشار طولانی مدت باشد ساختار سلول بسته آن تخریب می گردد و کارآیی خود را از دست می دهد. در صورتی که عایق پشم سنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارد و می تواند در بلند مدت نیز کارآیی خود را حفظ کند. همینطور در برابر ضربات ناگهانی مقاومت عایق پشم سنگ بسیار بیشتر است اما عایق الاستومری دچار پارگی می گردد و دیگر کارآیی نخواهد داشت.

 

مقاومت در برابر نور خوشید

عایق الاستومری در برابر نور خورشید و اشعه UV مقاوم نیست. درصورتی که در معرض نور خورشید باشد باید از روکش مناسب آلومینیومی استفاده گردد. عایق پشم سنگ در برابر نور خورشید و اشعه UV مقاوم است اما به صورت کلی باید از پوشش مناسبی برخوردار باشد. چه در داخل و چه در خارج از سازه استفاده گردد. معمولا برای این پوشش از مل و ماستیک استفاده می گردد.

ادامه دارد...

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۹ ، ۱۱:۳۷
M.Nazaripour

اشکال و انواع عایق حرارتی

  • فایبر گلاس یا فیبر معدنی ، پشم معدنی، فیبر سرامیکی نسوز و عایق های سلولی از حفرات ریز هوایی مجزا تشکیل شده اند که غالباً به صورت شیمیایی یا مکانیکی دارای ارتباط ظریفی با هم هستند و به اشکال صفحه ای، پتویی یا استوانه توخالی ساخته می شوند، که به نام عایق های فیبری شناخته می شوند.
  • فوم الاستومریک، فوم فنولیک، پلی اتیلن، پلی ایزوسیانورات، پلی استایرن، پلی یورتان و عایق های گرانولار در حقیقت از محفظه های هوایی تشکیل شده اند که حاوی تعداد زیادی حباب کوچک است و به اشکال صفحه ای، پتویی و استوانه توخالی تولید می شوند.
  • سیلیکات کلسیم، عایق های سیمانی و پرلیت نیز دارای ساختار مشابهی بوده و به اشکال بلوکی، صفحه ای و استوانه توخالی ساخته می شوند.
  • عایق های سخت یا نیمه سخت خود ایستا از جنس سیلیکات کلسیم، فایبرگلاس، پشم معدنی، پلی ایزوسیانورات و پلی استایرن به شکل بلوک های مستطیلی یا منحنی ساخته می شوند.
  • عایق های سخت از جنس سیلیکات کلسیم، پشم معدنی و پرلیت به شکل صفحه ای ساخته می شوند.
  • عایق های نیمه سخت از جنس فایبرگلاس، فوم الاستومریک ، پشم معدنی و پلی یورتان به شکل پتویی ساخته می شوند.
  • برای پوشش لوله ها و اتصالات با شکل های مختلف می توان از عایق های انعطاف پذیر از جنس فایبرگلاس، پشم معدنی، فیبر سرامیکی نسوز یا عایق های الاستومریک استفاده کرد.
  • بطور خاص برای عایق کاری اتصالات، شیرآلات و اقلام مشابه از عایق های پیش ساخته از جنس سیلیکات کلسیم، فوم الاستومریک، فایبرگلاس یا فیبر معدنی، پشم معدنی، پرلیت، فوم فنولیک، پلی اتیلن، پلی ایزوسیانورات و پلی یورتان استفاده می شود.


     

    ویژگی های عایق

    عایق ها بسته به نوع عملکرد، محل استفاده و طول عمر کاری، دارای ویژگی ها و محدودیت های متفاوتی هستند.
    به همین خاطر هر جا که لازم است از عایق ها در کاربری های صنعتی یا تجاری استفاده شود بایستی این کار با مشاوره و نظر مهندسان طراح مربوطه یا مالکین ساختمان ها انجام شود.


    مقاومت حرارتی

    این مقدار با  تغییرات دما، در بخش ثابت، بین دوسطح مشخص ماده یا ساختار که یک جریان حرارتی واحد را در یک سطح واحد القا می کند تعیین می شود.

     

    هدایت حرارتی محسوس

    هدایت حرارتی مختص یک ماده، جابجایی دما توسط انتقال حرارت به دلیل تفاوت مشخصات و ضخامت یا انتشار سطحی نمونه های مختلف را نشان می دهد.

     

    هدایت حرارتی

    نسبت زمانی عبور جریان حرارتی از درون یک سطح واحد از یک ماده همگن است که یک گرادیان دمایی در یک جهت عمود بر سطح به آن القا شده است. موادی با فاکتور k پایین تر، انتخاب بهتری برای عایق کاری حرارتی هستند.

     

    دانسیته

    وزن حجم خاصی از ماده است که با واحد پوند بر فوت مکعب یا کیلوگرم بر متر مکعب شناخته می شود.

     

    مقاومت فشاری

    این خصیصه در حقیقت مقاومت یک ماده در برابر تغییر شکل (کاهش ضخامت) تحت بار فشاری را مشخص می کند. این مسأله بخصوص زمانی که فشار خارجی به عایق وارد می شود بسیار مهم است.

     

    انبساط حرارتی/ایستایی ساختاری و ابعادی

    سیستم های عایق کاری که در محیط های مختلف قرار می گیرند، تحت ساختارها و شرایط محیطی متنوعی هستند. در شرایط کاری دمای بالا ممکن است سطح فلز منبسط شده و بین عایق و فلز فاصله ایجاد شود.
    این مسأله می تواند باعث ایجاد فضاهای باز شده و عبور حرارت و رطوبت از این طریق عملکرد سیستم را مختل می کند.

     

    نفوذپذیری در برابر بخار آب

    در حقیقت بازه زمانی مورد نیاز برای نفوذ بخار آب از طریق یک واحد سطح عایق با ضخامت واحد است که تحت تأثیر تفاوت فشار بخار واحدی بین دو سطح مشخص، و در ساختار دمایی و رطوبتی خاصی قرار گرفته است.

     

    پاکیزگی

    توانایی یک ماده جهت شستشو یا پاکسازی به منظور حفظ ظاهر است.

     

    مقاومت دمایی

    قابلیت یک ماده در عملکرد تحت دماهای بالا و پایینی است که ممکن است آن ماده در زمان استفاده در معرض آنها قرار گیرد.

     

    مقاومت در برابر آب و هوا

    توانایی یک ماده در قرار گرفتن طولانی مدت تحت شرایط آب و هوایی فضای باز بدون از دست دادن خصوصیات مکانیکال است.

     

    مقاومت در برابر خوردگی

    قابلیت یک ماده در مواجهه طولانی مدت با یک محیط خورنده بدون نشان دادن علایم معنادار از شروع خوردگی و به تبع آن تغییر مشخصات مکانیکال.

     

     

    مقاومت در برابر حریق / تحمل حریق

    قابلیت یک عایق نصب شده در مواجهه با گرما و شعله در یک بازه زمانی مشخص با کمترین تغییرات یا فقدان محدود و قابل اندازه گیری در مشخصات مکانیکال

     

    مقاومت در برابر رشد قارچ و کپک

    توانایی یک ماده در کاهش امکان رشد قارچ و کپک روی سطح یا داخل آن وقتی تحت شرایط محیطی مناسب بدین منظور قرار می گیرد.

     

    منبع : سازه پایدار الهیه

     

     

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۹ ، ۰۹:۵۴
M.Nazaripour

عایق کاری مزایای متفاوتی دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

 

  • حفظ انرژی

مقادیر قابل توجهی انرژی گرمایی بطور روزمره در واحدهای صنعتی در سراسر جهان بر اثر نقصان یا عدم عایق کاری یا ضعف در نگهداری صحیح، از سطوح گرم و سرد به هدر می روند. سیستم های عایق کاری که با دقت و صحیح طراحی و اجرا شده اند بلافاصله نیاز به انرژی را کاهش می دهند. مزایای عایق کاری در بخش صنعت شامل صرفه جویی بسیار زیاد در هزینه ها، ثبات در تولید و دستیابی به کیفیت بالای استاندارد محیطی است.

 
  • کنترل انتقال حرارت پروسه

    با کاهش اتلاف حرارت ، عایق کاری می تواند به حفظ دمای پروسه در مقادیر یا بازه های از پیش تعیین شده کمک کند. ضخامت عایق بایستی کافی باشد تا انتقال حرارت یا تغییرات حرارتی در یک سیستم دینامیکی یا حتی استاتیکی را محدود کند.

     
  • کنترل تقطیر

    استفاده از ضخامت کافی عایق و یک سیستم سد بخار موثر یا روکش عایق کارآمدترین راهکار جهت کنترل تقطیر بر روی سطوح و درون سیستم عایق کاری لوله های سرمایشی، کانال ها، چیلرها و زهکش های بام است. لازم است که عایق دارای ضخامت کافی باشد تا دمای سطح را تا حد ممکن بالاتر از دمای نقطه شبنم حفظ کند تا از تقطیر بر روی سطح لوله یا عایق و چکیدن آن بر روی  سقف یا کف جلوگیری کند. یک سیستم مهار کننده موثر بخار یا روکش عایق به منظور محدود کردن انتقال رطوبت به داخل سیستم عایق کاری از طریق اتصالات، درزها، منافذ، بست ها و ساپورت ها مورد نیاز است.

    با کنترل تقطیر، طراح سیستم می تواند پتانسیل؛ کاهش زمان و تعدد دفعات سرویس و نگهداری؛ رشد قارچ و کپک و مشکلات بهداشتی ناشی از تقطیر آب؛ و خوردگی لوله، شیرآلات و اتصالات ناشی از تجمع آب درون سیستم عایق کاری را کنترل کند.

    حفاظت فردی

    عایق کاری حرارتی یکی از موثرترین روش ها جهت حفاظت از کارکنان در برابر سوختگی های درجه دو و سه ناشی از تماس پوست به مدت بیش از 5 ثانیه با سطوح لوله ها و تجهیزات داغ با دمای بالاتر از 58° C) 136.4° F) (بر اساس ASTM C 1055) است. عایق کاری دمای سطح را به مقادیر بی خطر کاهش می دهد و این امر موجب افزایش ایمنی کارکنان می شود.

    ایمنی در برابر حریق

    در ترکیب با سایر مواد ضد حریق، عایق کاری حرارتی به ایمنی در برابر حریق کمک می کند. عایق ها غالباً در فضای عبوری لوله ها و سایر تأسیسات به همراه سیستم های طراحی شده به منظور ایمنی در برابر حریق، برای ایجاد یک سد دفاعی موثر در مقابل گسترش آتش، دود و گازهای سمی از منافذ محل عبور کانال ها، لوله ها و کابل ها، مورد استفاده قرار می گیرند.

    کانال های چرب می توانند آتش بگیرند و اگر چربی کاملاً نسوزد یا آتش خاموش نشود از شدت داغی سرخ می شوند. استفاده از مواد عایق بر روی این کانال ها از گسترش آتش و سرایت آن به مصالح ساختمانی قابل اشتعال مجاور آنها جلوگیری می کند.

    به هر حال خصوصیات عایق ها در بخش مقاومت در برابر حریق در بین محصولات مختلف بسیار متفاوت است و بایستی دقت زیادی در انتخاب هر محصول برای کاربری مخصوص آن صورت گیرد.

     

    • تضعیف صدا

      مواد عایق می توانند به منظور کاهش انتقال سر و صدا طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرند. در این حالت عایق بین منبع صدا و فضای اطراف قرار می گیرد. گاهی اوقات، عایق هایی با خصوصیات جذب صدای بالا می توانند مستقیماً بر روی سطوح منابع تولید صدا نصب شوند تا با جذب صدای اضافی و کاهش سطح نویز از قرار گرفتن افراد در معرض سر و صدا و نویز اضافی جلوگیری کنند.

      تاثیر عایق کاری در تضعیف صدا

       
    • زیبایی

      اغلب سیستم های عایق کاری مکانیکال در ساختمان های معمول در معرض دید افراد حاضر در ساختمان نیستند. موارد استثنا خصوصاً عایق کاری حرارتی بیشتر در موتورخانه ها دیده می شوند یعنی جایی که تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و لوله های مرتبط با آنها برای کارکنان یا افرادی که به این فضاها دسترسی دارند قابل مشاهده هستند.

      ایجاد ظاهر زیبا و قابل قبول برای سطوح عایق قابل مشاهده در ساختمان ها امری معمول است. این سطوح می توانند برای زیباتر شدن، رنگ آمیزی یا روکش شوند. بخصوص در بیمارستان ها، مدارس، فروشگاه ها، رستوران ها و حتا کارخانه های مواد غذایی و کارخانه های تولید قطعات الکترونیکی و کامپیوتری هر جا که سطوح عایق در معرض دید افراد قرار دارند این مسأله بسیار مهم است.

       

      منبع : سازه پایدار الهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۹ ، ۰۹:۳۳
M.Nazaripour

عایق های حرارتی مواد طبیعی یا صنعتی هستند. این عایق ها جریان حرارت را مهار می کنند. مواد عایق صنعتی انتقال حرارت از طریق دیوارها، لوله ها یا تجهیزات را کاهش می دهند. و می توانند با اشکال مختلف سطوح مانند دیوارها، لوله ها، مخازن و تجهیزات تطابق یابند. همچنین عایق ها به صورت ورق های سخت یا انعطاف پذیر، و در قالب فوم های سلول باز یا سلول بسته ساخته می شوند. پوشش های نهایی مختلفی برای حفاظت از عایق کاری حرارتی در برابر صدمات فیزیکی و محیطی وجود دارند.

مقایسه انواع عایق

به دلیل تنوع محصولات و کاربری عایق ها ، مقایسه انواع عایق بر اساس تفاوت های آنها کاری چالش برانگیز است . در حقیقت بهترین کارآیی عایق در هر کاربردی بیش از آنکه به نوع عایق مربوط باشد به نحوه صحیح عایق کاری ارتباط دارد.

دانستن برخی مفاهیم بنیادی مانند: دمای پروسه، مقاومت فشاری یا R-Value، خوردگی، pH، عکس العمل در برابر حریق و نفوذ پذیری در مقابل بخار آب؛ به منظور افزایش آگاهی و توانایی در مورد عایق و عایق کاری بسیار مهم هستند.

 

اهداف عایق کاری حرارتی

کاهش اتلاف حرارت یا صرفه جویی در مصرف انرژی ؛ افزایش راندمان عملکرد سیستم HVAC؛ تأسیسات، پروسه بخار و سیستم های انتقال قدرت؛ کنترل دمای سطح در پروسه های تجاری و صنعتی؛ کنترل دمای سطح جهت حفاظت از افراد و تجهیزات؛ پیشگیری یا کاهش تقطیر بر روی سطوح؛ پیشگیری یا کاهش صدمات ناشی از آتش یا مواد خورنده به تجهیزات؛ کمک به سیستم های مکانیکی برای دستیابی به استانداردهای لازم؛ کاهش نویز سیستم های مکانیکی؛ و کمک به حفاظت از محیط زیست با کاهش تولید گازهای گلخانه ای مانند CO2 و NOx.

 

عایق کاری حرارتی لوله ها و تجهیزات مکانیکال

برای عایق کاری لوله ها و تجهیزات مکانیکال در برابر اتلاف گرما یا حفاظت از افراد در مقابل سیستم های دما بالایی که می توانند در صورت تماس مستقیم یا در معرض قرار گرفتن آسیب رسان باشند،  عایق کاری حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا عایق کاری حرارتی منحصراً در فضای بسته انجام می شود؟

عایق کاری حرارتی بر روی سطح سیستم های مکانیکی در فضای باز و بسته انجام می شود. عایق کاری بر روی دیواره های خارجی ساختمان به منظور ایجاد مقاومت در برابر انتقال حرارت از طریق دیوارها اجرا می شود تا انرژی مورد نیاز برای گرمایش یا سرمایش ساختمان را کاهش دهد. عایق کاری به تنهایی از یخ زدگی جلوگیری نمی کند بلکه تنها انتقال حرارت را کند می کند.

عایق الاستومری ، ساده ترین راه کاهش مصرف انرژی

استفاده بیشتر از عایق های لوله و تجهیزات مکانیکی ساده ترین راه جهت کاهش مصرف انرژی در سیستم های سرمایشی و گرمایشی، آب گرم مصرفی، آب سرد سرمایشی و بخش های مختلف سیستم های خنک کننده مانند کانال ها، پلنوم ها، جعبه های فیلتر و …؛ و کاهش هزینه ها در ساختمان ها است. همچنین با افزایش ضخامت عایق در غالب موارد صرفه جویی معنا داری در مصرف انرژی و هزینه ها در طول عمر ساختمان ایجاد می شود.

اصولاً سازندگان ساختمان ها تمایلی به عایق کاری مسیرهای فرعی لوله ها ندارند یا تلاش می کنند از حداقل ضخامت عایق در این مسیرها استفاده کنند تا به این طریق هزینه های مترتب بر عایق کاری و به تبع آن قیمت تمام شده ساختمان را کاهش دهند. ارایه برنامه ها و توجیهات اقتصادی و ایجاد الزامات قانونی در بحث صرفه جویی مصرف انرژی می تواند تا حد زیادی به بهبود این وضعیت کمک کند.

کنترل اتلاف دما با عایق کاری حرارتی

در ساختمان های صنعتی، مانند نیروگاه ها، پالایشگاه ها و … عایق های حرارتی به منظور کنترل اتلاف دما توسط لوله های پروسه و تجهیزات، سیستم های تبخیر و تقطیر، بویلرها، دودکش ها، محفظه های فیلتراسیون، سختی گیرها و مخازن ذخیره مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین می توان از عایق ها به منظور حفاظت از افراد و ایجاد یک محیط کاری قابل تحمل در کارخانه یا فضای کاری استفاده کرد.

 

منبع : سازه پایدار الهیه

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۹ ، ۰۸:۵۷
M.Nazaripour

اثرات دمای کارکرد روی محصولات عایق الاستومری

محصولات عایقی فوم سلول بسته الاستومری با پایه NBR شامل یک مخلوط پلیمری از لاستیک نیتریل بوتادین رابر (NBR) و کلراید پلی وینیل (PVC) است. عایق الاستومری، مواد پلیمری مشبک (دارای اتصالات عرضی) می باشد. دامنه دمای کار توصیه شده F290 – تا F220+ می باشد. این محصولات و فرآورده ها مستعد تغییرات فیزیکی (بویژه در کاربردهای مستمر) در زمان قرار گرفتن در معرض دماهای شدید می باشد اما این تغییرات روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد.

هنگامی که محصولات در معرض دماهای پائین قرار می گیرند بلافاصله سفت شده و زمانیکه دما به F40- می رسد بصورت ناگهانی سخت می شوند. این تغییر در حالت، روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد. این تغییرات در خواص فیزیکی در زمان افزایش دمای محیط معکوس می شود (برگشت پذیر هستند).

هنگامی که عایق الاستومری در معرض دماهای بالاتر قرار می گیرد به تدریج سفت و سخت می شوند ( بر اساس زمان در معرض بودن و دما). تغییرات در خواص فیزیکی روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد. تغییرات در زمانی که محصول یک گرادیان دمایی در ضخامت دیوار ایجاد می کند، به هسته داخلی مربوط به ماده عایق محدود می شود. بنابراین بخش بیرونی از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا و اثرات آن محافظت می شود. تغییرات خواص فیزیکی برگشت پذیر هستند.

سخت شدن عایق الاستومری (الاستومریک) در زمانیکه در معرض دماهای بالا قرار می گیرند باعث چه چیزی می شود؟ در طول فرآیند فرسوده شدن، اکسیداسیون باعث ایجاد رادیکالهای آزاد، حمله به پیوندهای دوگانه و بخشی اکریلو نیتریل مخلوط پلیمری می شود. که باعث ایجاد اتصالات عرضی بیشتر و سخت شدن یا همان شکنندگی می شود. این فرآیند یک واکنش مرتبط با دما و زمان می باشد. در دماهای نسبتا پائین ( F180 ) در یک دوره زمانی طولانی، محصول نشانه هایی از سخت شدن را بروز خواهد داد. در دماهای بالاتر فرآیند شتاب می گیرد. در دماهای بالای F250 فرآیند شتاب مضاعفی پیدا کرده و باعث سخت شدن سریع محصول در زمان نسبتا کوتاهی می شود.

کاربردهای عایق الاستومری به شکل ورقه که در تماس مستقیم با یک سطح داغ می باشد مانند مخازن و کانال ها، از استعداد بیشتری برای اثرات دما نسبت به کاربرد برای یک لوله که یک فاصله هوایی بیشتری بین عایق و لوله وجود دارد، برخوردار می باشد. آزمایش ها نشان داده اند که این فرآیند سخت کاری روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارند.

از آنجا که اکثر کاربردهای حرارتی، کاربردهای استاتیک (ساکن) می باشد، سخت شدن تاثیری روی عملکرد محصول در حین کار نمی گذارد. به هر حال اثرات مربوط به استمرار دماهای بالا روی عایق الاستومری، بایستی در زمان مشخص کردن محصول بویژه اگر عایق قرار است روی یک مخزن، ظرف یا در اتاق تمیز بکار برده شود. در نظر گرفته شوند.

مقاومت شیمیایی عایق الاستومری

عایق الاستومری یک انتخاب ایده آل برای استفاده در سیستمهای لوله کشی تاسیسات حاوی سیال  سرد و هر جائیکه احتمال وجود رطوبت وآب  به واسطه شرایط بد آب و هوایی و یا کندانس وجود دارد، می باشد.

محصولات عایق الاستومری مقاومت شیمیایی بسیار خوبی را در یک دامنه گسترده ای از مواد شیمیایی نشان می دهند. مواد عایق الاستومری می توانند بر پایه NBR و یا EPDM باشند. محصولات الاستومری بر پایه NBR می توانند شامل افزودنی هایی از قبیل PVC (پلی وینیل کلراید)، ABS (اکریلو نیتریل بوتادین استایرن) و یا سایر افزودنی های پلاستیکی باشند. مقاومت شیمیایی محصول بر اساس پلیمر اولیه ای خواهد بود که محصول بر پایه آن می باشد.

مقاومت شیمیایی به چند پارامتر از قبیل سطح قرار گرفتن در معرض شرایط محیط، غلظت شیمیایی و دمای محیط مورد استفاده، وابسته می باشد. در مواردیکه ماده پایه، مقاومت شیمیایی کافی را فراهم نمی کند یک ژاکت را می توان به عنوان محافظ مورد استفاده قرار داد.

بطور کلی می توان گفت که سطح قرارگیری در معرض شرایط محیط، غلظت شیمیایی و دما یک نقش اساسی در تعیین این موضوع که آیا عایق را می توان در کاربرد مورد نظر مورد استفاده قرار داد یا نه، ایفا می کند.

 

منبع : فن تاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۹ ، ۱۵:۳۰
M.Nazaripour

چرا باید از عایق های NBR  استفاده کنیم؟

بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از مصالح جدید یکی از رایجترین مباحث مطرح در جهان امروز است. عمده ترین مصارف انرژی، انرژی لازم جهت گرمایش، سرمایش در اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی میباشد و یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایشی و سرمایشی تولید شده استفاده از عایق میباشد.

عایقهای برودتی، حرارتی الاستومریک از جنس نیتریل رابر فوم (NBR) می باشند. این عایقها در سیستم های یخچال سازی، تهویه مطبوع، تاسیسات، ساختمان، ایزوله کردن سقف های سوله ها، دستگاههای انرژی خورشیدی، کانالها، کشتی سازی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند. طیف دمایی این عایقها از 200- تا 150 درجه سانتیگراد است و در ضخامت های بالا تر از 20 میلیمتر db32 عایق صوتی الاستومری می باشند.

از مهم ترین خصوصیات عایق صوتی الاستومریک می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • ضریب انتقال حرارت 036 W/(m.k) در دمای صفر درجه.
  • مقاومت در برابر انتشار بخار آب 10000 <µ
  • ساختار سلولی کاملا بسته بالای 95%.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی.
  • مقاوم در برابر روغن، گریس و… .
  • غیر قابل اشتعال.
  • جلو گیری از ایجاد خوردگی.
  • دوستدار محیط زیست.
  • انعطاف پذیری بسیار بالا.
  • نصب سریع و آسان.
  • بالاترین میزان جلوگیری از اتلاف انرژی.
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در دماهای 200- تا 105+ درجه سانتیگراد.
  • بسیار انعطاف پذیر و بدون نیاز به قطعات پیش ساخته.
  • عاری از هرگونه گرد و غبار و الیاف، هالوژن، CFC و HCFC
  • دارای مقاومت بالا در برابر آتش ، روغن ، گریس ، قارچ و مواد شیمیایی می باشد.
  • قابل ارائه به صورت انواع لوله و عایق رولی های پیش ساخته با سایز ها ، ضخامت ها و روکش های مختلف آلومینیومی ، پلیمری و رنگی می باشد.

    کاربرد

    لذا با توجه به آنچه گفته شد عایق های الاستومریک بهترین جایگزین بجای پشم سنگ،پشم شیشه،پلییورتان،پلی اتیلن می باشند.از عایق الاستومری به مقدار متنابهی در سیستم های سرمایش، لوله کشی ها و تهویه استفاده می شوند. البته از این گونه مواد می­ توان در خطوط آب گرم و گرمایش نیز استفاده نمود.

    الف- عایق لوله ای برای سیستم لوله کشی آب گرم

    عایق لوله ای الاستومری در کاهش اتلاف حرارتی در سیستم لوله کشی آب گرم داخلی و خارجی بسیار موثر عمل می کند. این نوع از عایق الاستومری لینکران به علت مقاومت بی نظیر آن در برابر UVو اوزون وشرایط آب وهوایی ، بهترین عایق برای خطوط بیرونی برای سیستم گرمایشی خورشیدی می باشند.

    عایق الاستومری (عایق الاستومریک لینکران) دارای هیچ گونه آزبست، ذرات معلق و گردو غبار نیست. بنابراین از نظر نصب در مکان هایی که بهداشت بسیار ضروری است مطمئن است. این یکی از هزاران دلیلی است که چرا این محصول به صورت گسترده مورد توجه و انتخاب قرار گرفته و به عنوان یک جایگزین برای مواد عایق فیبری برای سیستم لوله کشی آب گرم در هتل ها ، بیمارستان ها ، مکان های مسکونی و صنعتی استفاده می شود.

    این نوع عایق بنا به دلایل زیر یک ماده عایق ایده آل برای سیستم لوله های آب گرم است :

  • محدوده کاری دمایی بالا تا حدود 125درجه سانتیگراد
  • مقاومت بالا در برابر اوزون ، UV، شرایط بد آب و هوایی
  • ضریب هدایت گرمایی پایین و یکنواخت
  • جذب آب بسیار پایین و مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • انعطاف پذیری ، نصب آسان و بدون نیاز به روکش یا محافظ حتی برای استفاده های بیرونی.
  • عایق الاستومریک لینکران برای لوله های آب سرد و سیستم های سرمایشی نه تنها به عنوان کنترل مشکل میعان بلکه برای کاهش اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

    عایق الاستومریک به طور گسترده در سیستم سرمایش مرکزی به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ضریب انتقال حرارتی ثابت و پایین
  • جذب آب بسیار کم
  • مطابقت با بیشتر استانداردهای اشتعال زایی (عدم اشتعال و مقاوم به آتش و حریق)
  • ساختار سلول بسته ، مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • انعطاف پذیری و نصب آسان همراه باظاهری تمیز و مرتب
  • همچنین نیازی به روکش برای استفاده های خارجی ندارد.
  • عایق الاستومریک لینکران در آزمایشگاه های مختلف داخل و خارج کشور، تایید مهندسانی ایرانی و خارجی را دریافت نمود. گزارش این آزمایشات موجود و قابل ارائه خدمت همه عزیزان بازدید کننده می باشد.

    ب- عایق الاستومری برای سیستم کانال هوا

    به علت عدم وجود فیبر و گردو غبار ، عایق الاستومری ( عایق الاستومریک لینکران ) به عنوان یک عایق ایده آل برای سیستم کانال هوا استفاده می شود.به دلیل خطرهای احتمالی برای سلامتی انسان به علت آزادشدن مواد فیبری در دریچه های هوا، این عایق به طور گسترده نسبت به مواد عایق فیبردار مورد توجه قرار گرفته است.

    عایق الاستومری بدون هیچ گونه حساسیت پوستی قابل استفاده است. این عایق همچنین بهترین مقاومت را در برابر رطوبت ، رشد قارچ ها و حمله حشرات موذی و جونده دارند.همچنین سطح متراکم این عایق نیاز برای وجود یک لایه به عنوان مانع برای بخار یا هرگونه روکش دیگر را برطرف می سازد.

    مقاومت فیزیکی مواد الاستومری عمر مفید طولانی و ضریب انتقال حرارتی ثابت و پایین را تضمین می کند. عایق الاستومریک لینکران را می توان هم برای عایق داخلی و خارجی همه سیستم های کانال هوا به کار برد.

    ج- عایق الاستومری برای سیستم های سرمایشی و لوله کشی آب سرد
     

    عایق الاستومریک لینکران برای لوله های آب سرد و سیستم های سرمایشی نه تنها به عنوان کنترل مشکل میعان بلکه برای کاهش اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

    عایق الاستومریک به طور گسترده در سیستم سرمایش مرکزی به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ضریب انتقال حرارتی ثابت و پایین
  • جذب آب بسیار کم
  • عایق الاستومریک لینکران در آزمایشگاه های مختلف داخل و خارج کشور، تایید مهندسانی ایرانی و خارجی را دریافت نمود. گزارش این آزمایشات موجود و قابل ارائه خدمت همه عزیزان بازدید کننده می باشد.

  • مطابقت با بیشتر استانداردهای اشتعال زایی (عدم اشتعال و مقاوم به آتش و حریق)
  • ساختار سلول بسته ، مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • انعطاف پذیری و نصب آسان همراه باظاهری تمیز و مرتب
  • همچنین نیازی به روکش برای استفاده های خارجی ندارد.

    منبع : فن تاپ
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۹ ، ۱۵:۱۴
M.Nazaripour