تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

معرفی عایق الاستومری

يكشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۸ ق.ظ

عایق الاستومری

عایق الاستومریک (عایق الاستومری) یکی از انواع عایق‌های حرارتی،­­ برودتی و صوتی است که ساختاری به شکل سلول بسته دارد که انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. از جمله مشخصه های عایق الاستومریک (عایق الاستومری) گروه صنعتی لینکران پیشگیری صد در صدی از خوردگی لوله ، جلوگیری از اتلاف انرژی ، جلوگیری از کندانس است.

 

تعریف عایق و انواع آن

به طور کلی عایق به موادی اطلاق می گردد که جریان انرژی یا برخی مواد را در یک بخش کنترل  و از نفوذ آن به بخشهای مطلوب جلوگیری و یا آن را به حداقل می رساند. از آنجایی که هدف اصلی عایق کاری، کاهش انتقال حرارت است. عایق ها باید خواص مطلوبی در کاهش نرخ انتقال حرارت به طرق هدایت، همرفت و تابش داشته باشند. عایق ها از نظر کاربری به پنج دسته عایق حرارتی و برودتی ، عایق رطوبتی، عایقهای الکتریکی، عایق ضد حریق و عایق صوتی تقسیم بندی می شوند. که در بحث بار حرارتی ساختمان آنچه بیشتر مد نظر قرار می گیرد، عایق حرارتی-برودتی می باشد. عایق الاستومری لینکران ( عایق الاستومریک )به منظور عایق حرارتی برودتی و صوتی تولید میشود.

 

خصوصیات عایق الاستومریک حرارتی

مهمترین خصوصیات قابل توجه و بارز عایق ها، خواص حرارتی و بویژه مقاومت حرارتی آنها می باشد. هر چه میزان R یک عایق بیشتر باشد عایق بهتری محسوب می شود. علاوه بر این مشخصات دیگری وجود دارد که به کار گرفتن یک عایق را مطلوب می سازد. مهمترین این فاکتورها پایداری، دانسیته، قیمت و آثار عایق بر سلامتی و محیط زیست انسان ها، همچنین میزان متصاعد شدن مواد سمی در شرایط مختلف از جمله در صورت بروز حریق می باشد. خصوصیت گرمایی، مکانیکی و شیمیایی عایق ها نیز فاکتور دیگری است که تاثیر بسزایی در میزان مطلوبیت عایق دارد. عایق الاستومری یکی از اختراعات مهم در زمینه صنعت ساختمان بشمار میورد. که تمام فاکتورهای سلامت و استانداردهای مرغوبیت را یکجا دارد.

انواع روش عایق کاری و عایق الاستومریک

عایق کاری حرارتی ساختمان که به جهت کاهش اتلاف انرژی انجام می گیرد به سه روش دسته بندی می شود. که در ادامه به آن می پردازیم:

  • عایق کاری داخلی (Internal thermal Insulation): در این روش با افزودن یک لایه عایق رطوبتی در سمت وجه خارجی کار، عایق کاری صورت می گیرد.
  • عایق کاری خارجی (External Thermal Insulation): در این روش با افزودن یک لایه عایق حرارتی در سمت وجه خارجی کار عایق کاری صورت می پذیرد.
  • استفاده از مصالح دارای ضریب هدایت حرارتی کم در هنگام ساخت. که این روش به علت هزینه بالای تولید و گاهی به علت عدم دسترسی کافی به مصالح مناسب، چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.


     

    چگونگی تقسیم بندی انواع عایق های حرارتی

    در مورد عایق ها تقسیم بندی های مختلفی وجود دارد که هریک مبنای خاصی دارند. این تقسیم بندی ها بر اساس شکل و ساختار مولکولی، منشاء پیدایش، جنس، طریقه نصب و … می باشد. که در اینجا به تقسیم بندی انواع عایقهای حرارتی از جمله عایق الاستومری (عایق حرارتی الاستومریک) نیز بر اساس منشاء پیدایش آن ها اشاره می کنیم.

    عایق های الیاف معدنی

    سه نوع متداول الیاف معدنی عبارت است از:

    پشم شیشه که از شیشه تهیه می شود. و از متداول ترین و قدیمی ترین عایق های موجود در بازار است.

    پشم سنگ که از بازالت که یک نوع سنگ آذرین است تهیه می شود.

    پشم سرباره که از تفاله سرباره کوره ذوب آهن تهیه می شود.

    عایق های طبیعی

    سلولز: عایق سلولزی از محصولات کاغذی، بویژه روزنامه های بازیافتی تهیه می شود. این عایق اغلب به صورت فله ای موجود است. سلولز ظرفیت خوبی برای دمیده شدن به داخل منافذ دیوارها و بویژه سقف شیروانی ها دارد.

    عایق کتانی

    این عایق ها از مواد بازیافتی تشکیل گردیده و از کتان و سایر فیبرهای طبیعی ساخته شده اند. استفاده از این عایق چندان متداول نمی باشد.

    عایق الاستومریک ( الاستومری )

    ماده عایق کاری حرارتی پلاستیک سلولی بر پایه پلیمرهای وینیل کلراید منبسط شده بوده ساختار سلولی شامل سلولهای اساسا بسته است. از ویژگیهای برجسته عایق الاستومری (عایق الاستومریک ) مقاومت رطوبتی بالای آن می باشد. که بالتبع ساختار حفره ای عایق الاستومری  میلیونها دیواره ریز که از مهاجرت مایع جلوگیری می کنند. این ویژگی نه تنها مخاطرات وابسته به رطوبت مانند کپک را به حداقل می رساند، بلکه عملکرد دمایی دراز مدت و پایدار را تضمین می نماید.

    عایق الاستومریک (عایق الاستومری) دارای مقاومت بالا در برابر نفوذ بخار بوده و انتخابی بسیار مناسب و متراکمی بر روی تاسیسات می باشد. پس از محاسبه ضخامت عایق الاستومری مورد نیاز به جهت جلوگیری از اتلاف انرژی می توانید از نوع خاصی از عایق الاستومریک استفاده نمایید.

    منبع : فن تاپ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی