تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

اریخچه عایق کاری

از گذشته موضوع استفاده بهینه از انرژی موجب آن شد که بشر به دنبال مراقبت از آن و جلوگیری از هدر رفت آن باشد. لذا به دنبال پیدا کردن استفاده از موادی برآمد تا بتواند این وظیفه را بر دوش آن بگذارد. به جرات می توان گفت اولین ماده صنعتی مورد استفاده انسان در این مسیر الیاف شیشه بود. در اوایل قرن 19 این موضوع جنبه صنعتی تری به خود گرفت و الیاف شیشه به مقیاس وسیع تری در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار گرفت. با شروع جنگ جهانی اول و دوم و پیشرفت علوم و فنون مهندسی و کم شدن منابع معدنی استفاده از سایر عایق های مهندسی ظهور بیشتری پیدا کرد. پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم و نیاز به بازسازی جهان مشخص شد عایق های مورد استفاده خود موجب ایجاد آلودگی های زیست محیطی و بهداشتی در مقیاس بزرگی شده است. از آنجا بود که طراحی، تولید و استفاده از عایق های جایگزین شروع شد. همزمان علوم و تکنولوژی پلیمر نیز جهش بزرگی پیدا کرد و وارد مقوله عایق ها شد. نخستین تلاش ها از سال 1947 میلادی بر روی رزین های وینیلی جهت تولید محصولات فومی برای ایجاد عایق حرارتی و صوتی در نیروی دریایی آمریکا جهت استفاده در ناو های جنگی شروع شد. همزمان پیشرفت سنتز رزین های وینیلی و سنتز اکریل و نیتریل بوتادین رابر (NBR) و ایجاد توانمندی در آلیاژ کردن پلی وینیل کلراید به صورت پخت شده در دهه 50 میلادی در آلمان شروع شد. از آنجایی که امروزه پلیمرها کاربرد وسیعی در علوم و صنایع مختلف دارند می توان با ترکیب و آلیاژسازی آنها با یکدیگر بر وسعت نقش و کاربرد آنها در ساخت مواد جدید افزود. با تولید آلیاژ پلیمری NBR/PVC فوم شده با روش آلیاژسازی مذاب و ایجاد سلول های متورم بسته شده بوسیله عامل فوم زا و اضافه کردن پرکننده مناسب و سازگار با بستر آلیاژ، عایقی حرارتی با رفتار الاستومری ساخته شد. عایق الاستومری ساخته شده نقش بسزایی در صرفه جویی انرژی در مصارف صنعتی و خانگی ایفا می کند که مبتنی بر کاهش مصرف سوخت های فسیلی و کاهش هزینه های انرژی مصرفی است و در دسته محصولات دوست دار محیط زیست می تواند قرار گرفته و موجب ایجاد صرفه جویی اقتصادی چشم گیری با کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن گردد.

 

طرح موضوع و چالش های پیش روی عمده عوامل چالش بر انگیز در ساخت عایق ها به خصوص عایق های پلیمری به قرار زیر است :

1)ارزان بودن 2)بهره وری بالا 3)دوست دار محیط زیست 4)غیر سمی بودن
روند روزافزون استفاده از سوخت های فسیلی به علت رشد جمعیت و زیاد شدن صنایع مختلف در جهان و در نتیجه آن آلودگی های زیست محیطی تولید عایق های تروپلاستیک الاستومری (TPE) مهندسی به عنوان یک محصول نوآورانه و جدید جذابیت های خودش را نشان داد.
گروه صنعتی لینکران که طبق تحقیقات من یکی از بهترین شرکت های تولیدکننده انواع عایق الاستومری می باشد، در حال تولید عایق های ترموپلاستیک الاستومری ، طراحی و ساخت عایق الاستومریکی با خواص فیزیکی-مکانیکی مناسب و چگالی کم است که بتواند توانایی و مقاومت شایانی در مقابل عبور حرارت نشان دهد.
استفاده از الاستومر های فوم شده جذابیت های زیادی در تولید عایق های حرارتی داشت اما به تنهایی خواص فیزیکی-مکانیکی مناسبی را از خود نشان ندادند لذا سعی بر آن شد الاستومر با یک پلاستیک که سازگاری مناسبی با همدیگر دارند آلیاژ شوند.

 

منبع : لینکران
 

در ادامه و در مقالات بعد به بررسی یکی از بهترین محصولات تولید ایرانی در زمینه صنعت ساختمان می پردازم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی