تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

عایق رولی الاستومری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰، ۱۱:۱۶ ق.ظ

عایق رولی الاستومری چیست ؟

انرژی، نیروی اصلی و اساس زندگی انسانهاست. و با توجه به افزایش قیمت فرآورده های نفتی در ایران، مسئله بحران انرژی و بهینه سازی مصرف آن بسیار مهم و حیاتی به شمار می آید.
عایق الاستومری برای متخصصین حوزه ساختمان و تأسیسات محصولی خوش نام و کاربردی است. درحال حاضر انواع عایق رولی‌ الاستومری مناسب ترین جایگزین برای عایق‌ سنتی می باشند و کاربرد خود را در مصارف متنوعی از جمله سیستم‌های لوله‌کشی، خطوط انتقال سیالات و گاز، دیوارها و سقف‌ها و موارد دیگر ، به طور کامل اثبات نمودند. به همین دلیل رویکرد صنایع به استفاده از عایق‌ سنتی تغییر نموده و عایق رولی الاستومری جای خود را به خوبی در صنعت تأسیسات پیدا نموده اند.
مقاله پیش رو به بررسی پیشینه هدررفت انرژی و لزوم استفاده از عایق الاستومری و کاربرد و انواع عایق رولی الاستومری می پردازد.

پیشینه مصرف انرژی

دوره‌ های مختلف تمدن انسان ، بر اساس کشفیات و اختراعات و بهره‌گیری از منابع انرژی‌های گوناگون شکل گرفته‌اند. انرژی را می‌توان به عنوان بنیاد و اساس زندگی اجتماعی معرفی کرد. بعد از وقوع انقلاب صنعتی که در اواخر ۱۷۰۰ میلادی رخ داد، تغییر و تحولات زیادی در زمینه های مختلف از جمله متمرکز شدن تولیدهای پراکنده در کارخانه های بزرگ، تغییرات در زمینه استفاده از انرژی و… به وقوع پیوست.

پس از افزایش قیمت نفت در سال ۱۹۷۳ کشورهای پیشرفته  صنعتی مجبور شدند به مساله‌ی انرژی جدی‌تر بنگرند و این دید پس از افزایش مجدد قیمت نفت بعد از انقلاب اسلامی ایران، وسعت بیشتری یافت. این مساله به عنوان بحران انرژی و یا بحران احتراق نام گرفت و سرآغاز تحقیقاتی در زمینه صرفه‌جویی و یا بهینه‌سازی مصرف انرژی گردید. این صرفه‌جویی در اولین مرحله  تمامی سیاست‌گذاری‌های انرژی و جزء برنامه‌های کوتاه مدت قرار گرفت و در برنامه‌های میان مدت و بلند مدت مواردی مانند پیدا نمودن منابع جدید انرژی در دستور کار قرار گرفت.

 

عایق رولی الاستومری

عایق رولی الاستومری با توجه به شکل ظاهری آن در لوله های سایز بالا، کانال های هوا، دیوار، سقف و کف ساختمان ها و … مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر مواردی که جهت انتخاب نوع عایق به آنها اشاره خواهیم نمود عوامل مختلف دیگری نیز تاثیرگذارند که از میان آنها میتوان به شرایط محیط، سیال مورد نظر محیط عایق کاری حرارتی ، دمای سیال، نوع فضای عایق کاری و … اشاره نمود.
پس از مشخص شدن دمای سیال و نوع آن و شرایط محیط، اندازه ضخامت نیز مشخص میشود. اگر در فضای باز از عایق الاستومری استفاده شود معمولا  جهت بازتاب اشعه یو وی عایق باید با روکش آلومینیوم پوشش داده شود. همانطور که پیشتر نیز اشاره گردید به دلیل مزایای رول های الاستومری از جمله قابلیت نصب آسان و عدم دارا بودن ، درصد صرفه جویی انرژی بالا و مقاومت در برابر نفوذ بخار آب بالاتر ، بهترین جایگزین برای عایق های پشم شیشه و پشم سنگ میباشد.

تقسیم بندی عایق های الاستومری بر اساس نوع ، کاربرد و محدوده دمایی

انواع عایق الاستومری بر اساس نوع

به طور کلی یکی از راه های جلوگیری از هدر دادن انرژی یا صرفه جویی در مصرف آن استفاده از عایق الاستومری می‌باشد.

متخصصین دسته بندی های متنوعی برای  عایق های الاستومری در نظر گرفتند ، ولی میتوان به صورت کلی آنها را در سه دسته اصلی عایق های صوتی ، حرارتی و برودتی جایگذاری نمود.

انواع عایق الاستومری بر اساس کاربرد

یکی از موثرترین تکنیک هایی که جهت هدر رفتن انرژی در ساختمان ها استفاده میشود، عایق رولی الاستومری حرارتی می باشد.
عایق های رولی برودتی نیز در مکان های مختلف نظیر سردخانه ها، انواع یخچالهای صنعتی و… مورد استفاده قرار می گیرند.
در نهایت عایق های صوتی در دیوارها، سقف و کف ساختمانها و اماکنی که بتوان از عایق های رولی بهره جست ، مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع عایق الاستومری بر اساس محدوده دمایی

از نظر دمایی نیز عایق ها را در سه محدوده دسته بندی میکنند که شامل موارد ذیل می باشد:
* عایق با دمای کمتر از منهای ۷۳ درجه که به آنها عایق سرمازا اطلاق می گردد.

* عایق با رنج دمایی منهای ۷۳ درجه تا ۹۸۲ درجه سانتی گراد

* عایق نسوز که برای دماهای بیشتر از ۹۸۲ درجه مورد استفاده قرار میگیرد.

انتخاب عایق به چه مواردی بستگی دارد؟

انتخاب عایق به مواردی از جمله دمای مورد نظر، ایمنی، کاربرد آن، شرایط محیط و در نهایت قیمت آن بستگی دارد. ضخامت عایق حرارتی باید دقیقاً بر اساس ضخامت بهینه اقتصادی مورد محاسبه و ارزیابی قرار گیرد تا هزینه های خرید و نصب عایق در برابر صرفه اقتصادی سود حاصل از صرفه جویی انرژی در حد مطلوب تعیین گردد.
در کارخانه‌های تولید شیر یکی از مسائل بسیار مهم جهت بهینه‌سازی انرژی استفاده از عایقکاری در مراحل مختلف تولید می‌باشد. از آنجایی که قسمت عمده تلفات تولید مربوط به عایقکاری می باشد استفاده از عایق‌های پشم شیشه به دلیل رطوبت زیاد و همینطور ایراد بهداشتی توصیه نمیگردد. استفاده از عایقهای فوم الاستومری و تعمیر و تعویض آنها باعث افزایش راندمان کارخانه به میزان چشمگیری می شود.
با توجه به ساختار سلول بسته بودن عایق الاستومری و مزایایی از جمله قابلیت انعطاف پذیری بالا، طول عمر زیاد، ضریب هدایت حرارتی مناسب و… از این نوع عایق می توان جهت عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع، کانال هوا و تاسیسات ساختمانی و صنعتی بر اساس خواص مورد نظر استفاده نمود.
از لحاظ مدل موردنظر، عایق را میتوان به انواع مختلف رولی ، تخته ای، بلوکی، آجری، نواری، قالبی و عایق لوله ای تقسیم بندی نمود.

انتخاب مواد تشکیل دهنده عایق الاستومری

موارد زیادی در انتخاب مواد عایق تاثیر گذار می باشند که می توان به قابلیت اشتعال، ضریب انبساط و انقباض عایق، مقاومت در برابر اشعه uv ، تحمل فشار و… اشاره نمود.
مهمترین موارد در انتخاب مواد عایق مقاومت حرارتی و چگالی عایق مورد نظر می باشد. نصب درست بر روی مواد عایقکاری در هنگام پیاده سازی آن باعث می شود که طول عمر عایق به طور چشمگیر افزایش یابد.

 

منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

نظرات  (۱)

سایت شما عالی هستش

امیدوارم موفق باشید

پاسخ:
ممنون از توجه شما
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی