تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

تأسیسات نظری

محصولات تأسیسات ساختمانی و فنی ایرانی ( عایق الاستومری ، لرزه گیر ، سیستم ساپورت تأسیسات ، فلنج کانال ، انکربولت ، پروفیل گالوانیزه )

در حوزه فنی و ساختمان سازی ، بخش تأسیسات از بخش های کلیدی و اساسی می باشد. آسایش و رفاه اعضای یک ساختمان به عملکرد صحیح سیستم های تأسیساتی برمی گردد. این سیستم ها شامل انواع تأسیسات سازه ای، فنی، بهداشتی، حرارتی و برودتی می شود.
از این رو در این وبلاگ به بررسی انواع محصولات نوین و قدیمی صنعت و ساختمان مانند عایق الاستومری ، سیستم ساپورت تأسیسات ، پروفیل گالوانیزه ، راد گالوانیزه ، انکر بولت ، فلنج کانال و سیستم لرزه گیر و ... می پردازیم.

عایق کاری صوتی چگونه باعث جذب صوت می شود؟

پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰، ۰۹:۰۵ ق.ظ

عایق کاری صوتی چگونه باعث جذب صوت می شود؟

سلام و وقت بخیر

در این مقاله و حتی چند مقاله بعد درباره اثرات عایق کاری صوتی و عمل جذب صوت صحبت خواهیم کرد.

امروزه آلودگی صوتی از مشکلات مهمی است که در شهرهای صنعتی وجود دارد. آرامش محیط و مردم توسط سروصدای ناشی از وسایل نقلیه از بین رفته است.به همین دلیل لازم است تا با استفاده از مصالحی خاص،دستگاه ها و ساختمانها را از ایجاد و نشر سروصدا ایمن نماییم. استفاده از عایق های صوتی مانند عایق صوتی پشم سنگ روشی است که برای عایق کاری دستگاه ها و ساختمان ها استفاده می گردد.
عایق کاری صوتی برای جذب صوت یکی از معیارهای مهم جهت ارزش گذاری ساختمان در کشورهای پیشرفته می باشد. و امیدواریم که در آینده ای نزدیک در ایران نیز فرهنگ عایق کاری صوتی ساختمانها معمول گردد.

در این مقاله قصد داریم به تعاریف مربوط به عایق کاری صوتی ، جذب و انواع جاذب صوت ، عایق کاری صوتی ساختمانها ، خودروها ، سقف ها می پردازیم و به این نتیجه می رسیم که عایق کاری صوتی چگونه باعث جذب صوت می شود؟

 

عایق کاری صوتی

کاهش فشار صوتی به نسبت منبع صوت و گیرنده را عایق کاری صوتی می گویند.
روش های مهم و اصولی زیادی جهت کاهش و جذب صوت وجود دارد که به اختصار به آنها اشاره می شود:

  • زیاد کردن اندازه و فاصله بین منبع صوت و گیرنده
  • استفاده از مصالح جذب صوت جهت انعکاس صوت
    و یا جذب انرژی آن
  • استفاده از عوامل میراگر مثل انواع دکل صوتی
  • استفاده از تولیدکننده های صوتی فعال


     

    عناصر کاهش صوت

    جذب صوت ، میراگری ، فاصله سازی ، جدا نمودن و اضافه کردن جرم، از مهمترین عناصر کاهش صوت می باشند. و باید در نظر داشته باشیم که عنصر جذب در انواع عایق صوتی را شبیه Sound Absorbing Panels بدانیم.
    عنصر جذب به نصب عایق در اجزای ساختمان ها و در پی آن کاهش فرکانس تشدید صوت در فضا می پردازد. شیت های صوتی فقط در صورتی می توانند در رفع مشکلات صوتی اثر مثبت بگذارند که عایق کاری صوتی اجزای ساختمان انجام شده باشد. و این عمل سبب تقویت بازتاب کاسته شده در فضای منبع تولید صوت می گردد.

     

    نکته

    گاهی لازم است تا زمان طراحی سیستم های مرتبط با رفع معضلات صوتی ، دو تا از مشکلات واضح عایق های صوتی در نظر گرفته شود. از خود صوت نیز میتوان برای کاستن صوت به وجودآمده داخل اتاق استفاده نمود.
    عایق صوتی می تواند امواج صوتی غیر مستقیم ناخواسته مانند بازتاب هایی را که باعث پژواک و تشدید صوت می شوند، سرکوب کند.
    عایق صوتی می تواند از طریق استفاده از اشیا مسافتی (افزایش طول مسیر انتقال صوت) و دخالت در مسیر صوت، انتقال ناخواسته امواج صوتی مستقیم از منبع تولید صوت به شنونده را کاهش دهد.
     

    جذب

    مواد جاذب صوت میزان فشار صوت را در داخل حفرات، محفظه یا اتاق از بین می برند. مواد جاذب مصنوعی و متخلخل معمولاً از نوع سلول باز (فوم صوتی ، کف ضد صوت) هستند.
    مواد جاذب الیافی مانند سلولز، پشم معدنی، فایبرگلاس و پشم گوسفند، بیشتر برای از بین بردن فرکانس های تشدید داخل حفرات (عایق کاری دیواره، کف یا سقف) استفاده می شوند ، و به دلیل ویژگی های عایق حرارتی، یک هدف دو منظوره دارند.
    از هر دو ماده جاذب الیافی و متخلخل برای ایجاد صفحات صوتی استفاده می شود، که انعکاس صوت را در اتاق جذب می کنند و باعث بهبود درک اصوات مطلوب می شوند.

    جاذب های متخلخل

    جاذب های متخلخل ، به طور معمول فوم های لاستیکی سلول باز یا اسفنج های ملامینه ، با ایجاد اصطکاک درون ساختار سلول ، صوت را جذب می کنند.
    فوم های سلول باز متخلخل جاذب نویز، در طیف گسترده ای از فرکانس های متوسط به بالا بسیار کارآمد هستند. عملکرد این جاذب ها در فرکانس های پایین می تواند کمتر چشمگیر باشد.

    مشخصات دقیق جذب صوت فوم های متخلخل سلول باز توسط تعدادی از عوامل از جمله موارد زیر تعیین می شود :

    • اندازه سلول
    • خمیدگی ها
    • تخلخل
    • ضخامت
    • تراکم






    و ادامه دارد...

    منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی