ساختار فلنج کانال به چه صورت است؟
ساختار فلنج کانال به چه صورت است؟
سلام و وقت بخیر
امروز پستی درباره ساختار فلنج کانال داریم و میخواهیم درباره ساختار آن صحبت نماییم و طریقه نصب و استفاده آن که به شدت در بحث کانال سازی مورد استفاده قرار می گیرند.
امروزه تأسیسات ساختمان و اجزای مختلف آن وظایف حیاتی و منحصر به فرد خود را در سازه های مهندسی اعم از مسکونی ، اداری - تجاری و صنعتی ایفا می کنند.
از این رو استفاده از تجهیزات مختلف تأسیساتی نیازمند دانش مهندسی و پشتیبانی اجرایی شرکت های تولیدکننده و تأمین کننده می باشد.
علاوه بر انواع عایق الاستومری ، پروفیل گالوانیزه و بست لوله که قبلاً درباره آنها مفصلاً صحبت شده است. در این مقاله به بررسی کانال هوا و طریقه ی اتصال آنها و لزوم استفاده از فلنج کانال می پردازیم.
این روزها در دنیای تاسیسات صنعت و ساختمان فاکتورهایی نظیر سرعت ، دقت و زیبایی از ارکان اصلی انتخاب متریال توسط مهندسین و کارفرمایان می باشد.
در همین راستا یکی از نمونههایی که مدتی است مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از انواع فلنج کانال مدولار میباشد که توانسته جایگزین سیستم فلنج کانال سنتی شود. در سیستم سنتی معایبی نظیر دشواری برشکاری ، لزوم استفاده از رنگ و ضد زنگ ، جوشکاری ، مشکلات زیاد در هوابندی و شکل و شمایل نه چندان شکیل آن باعث شده تا به سبک نوین این کار یعنی استفاده از فلنجهای مدولار کانال اقبال نشان داده شود.
ساختار فلنج کانال
فلنج کانال مدولار ، از انواع پروفیل گالوانیزه تولید میشود که دارای ساختاری شامل نر و مادگی میشود که در نتیجهی آن لبهی کانال داخل این پروفیلها قرار گیرد.
برای مونتاژ قاب فلنج در دهانهی کانال هوا میتوان با استفاده از گوشهها یا کرنر، کلیپس، ماستیک و نوار گسکت به راحتی و با سرعت کار را به سرانجام رساند.
طریقه نصب فلنج کانال
انواع پروفیل فلنج کانال گروه صنعتی لینکران در سایزهای 20، 30 و 40 تولید میشوند و در شاخههای 4 متری عرضه میشوند.
انتخاب سایز پروفیل فلنج بر مبنای ابعاد دهانه کانال و ضخامت ورق کانال صورت میپذیرد.
در این باره تنها نیاز است پس از برشکاری پروفیل و به دست آوردن ابعاد پروفیل مورد نیاز با توجه به ابعاد کانال، نر و مادگیهای پروفیل و کانال را در کنار هم قرار داده و سپس با استفاده از پرچ یا پیچ خودکار آن را در جای خود ثابت کرد.
در ادامه با استفاده از کرنر یا گوشه فلنجها انتهای پروفیلهای ثابت شده را به یکدیگر متصل میکنیم تا قاب ایجاد شده دچار استحکام کافی شود.
مطابق با سایز پروفیل فلنج، گوشه فلنج نیز در سه سایز 20، 30 و 40 تولید میشود و برای ساخت هر قاب، نیاز به چهار عدد گوشه فلنج یا کرنر است. استفاده از کرنرها علاوه بر عدم نیاز به جوشکاری، موجب بالا بردن سرعت ساخت و مونتاژ قاب فلنج گالوانیزه نیز میشود.
استفاده از کلیپس و ماستیک در فلنج کانال
همچنین با استفاده از قطعهای به نام کلیپس دو قاب ساخته شده در دو طرف کانال را به یکدیگر متصل میکنیم. با استفاده از کلیپس فلنج، مکانیزم قفل شونده بسیار آسان خواهد بود و در سریعترین زمان ممکن اتصالی ماندگار را برای ما به ارمغان میآورد.
سپس گوشهها را بعد از پایان مونتاژ قاب ایجاد شده با استفاده از ماستیک به صورت کامل درزبندی میکنیم. ماستیکها دارای ویژگیهایی هستند که از جملهی آن میتوان به کشسانی و حالت الاستیکی و انعطافپذیری و چسبندگی بسیار خوبی اشاره کرد . این خصوصیات ماستیک ها سبب میشود که درزبندی کاملی در قسمت گوشههای کانال ایجاد گردد. این ماستیک ، مقاوم در برابر رطوبت محیط و تابش نور خورشید و ضد آب می باشد.
نوار گسکت جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و هوا
در پایان و در صورتی که بخواهیم در قسمت فلنج کانال، اتلاف انرژی و هوا نداشته باشیم و همچنین جهت بهینه کردن انرژی می توانیم از نوار گسکت کمک بگیریم .
نوارهای گسکت که به صورت پشت چسبدار هستند به سادگی در محل اتصال در محل دو قاب چسبیده میشوند. نوارهای گسکت تولیدی گروه صنعتی لینکران به صورت متری و در عرض و ضخامت های مختلف تولید میشوند.
واقعا به نظر خودم مقاله فوق العاده مفیدی بود با این که خیلی خلاصه هم نوشته شده بود. امیدوارم برای شما نیز مفید واقع شده باشد.
منبع : گروه صنعتی لینکران linkran.com